В американському щотижневику Chіcago Revіew нещодавно опубліковано матеріал про проблемну ситуацію з містобудуванням у Києві.

У Києві не вщухає скандал з нецільовим використанням кредиту $700 мільйонів, узятих під державну гарантію для будівництва залізнично-автомобільного мостового переходу через Дніпро на залізничній ділянці Київ-Московський — Дарниця, —пише кореспондент газети Нік Стар. Замішана в скандалі будівельно-монтажна компанія «Планета-Міст», як пишуть в Україні, відмовляється від відповідальності і продовжує захоплення ринку.

Історія розпочалася 2003 року, коли було видано розпорядження Кабінету Міністрів №755-р «Про будівництво залізнично-автомобільного мостового переходу через Дніпро в Києві на залізничній ділянці Київ-Московський — Дарниця». Розпорядженням, зокрема, визначено, що об’єкт буде побудовано в терміни 2004—2005 роки.

Оцінювався проект у чотири мільярди українських гривень ($792 мільйони). Віднайти їх збиралися за рахунок кредиту у $700 мільйонів під державну гарантію, що 4 червня 2004 року було закріплено законом.

Скандал спалахнув на початку 2005 року, коли з’ясувалося, що роботи виконано всього на 10 відсотків, а витрачено половину запланованої на будівництво суми. Народу пояснили примітивно — прийнято рішення по максимуму розрахуватися наперед за конструкції і матеріали — більш як 900 мільйонів гривень, проавансували проектні організації — 50 мільйонів гривень і близько 1,05 мільярда гривень роздали підрядчикам. У сумі — якраз два мільярди гривень ($396 мільйонів) із запланованих на все будівництво чотирьох мільярдів гривень.

Парламентарії забили на сполох, спрямували в різні інстанції депутатські запити, але їх за командами з владних кабінетів ховали «під сукно» — Президент Кучма, подейкують, збирав гроші на майбутні вибори.

Нова влада Президента Ющенка, з ініціативи міністра транспорту і зв’язку Євгена Червоненка, провела розслідування і дійшла висновку, що під час президентської виборної кампанії мало місце нецільове використання кредиту, отриманого в Deutshe Bank. Зокрема, за завищеними цінами закуповували будівельну техніку.

У березні нинішнього року директор проектного інституту транспортного будівництва Володимир Монащенко заявив, що проект будівництва залізнично-автомобільного мосту через Дніпро в Києві потребує збільшення кошторису майже вдвічі — до 7,4 мільярда гривень ($1,465 мільярдів)!

Сьогодні через численні порушення в ході проектування і будівництва Центральна служба Української державної інвестиційної експертизи призупинила спорудження практично всіх опор мостового переходу, а керівництво «Укрінвестекспертизи» має намір звернутися до Мінбуду, щоб воно зобов’язало підрядчиків припинити будівництво, а проектувальників — скорегувати проектну документацію.

Терміни здачі будівлі змінюються. Тепер з’явилася нова дата — 2007 рік. Але навряд чи те, що і наполовину не було побудовано за два роки, завершать за півроку.

До того ж, зрозумівши, що зі своїм довгобудом «Планета-Міст» потрапила в пікантну ситуацію, вона будь-якими шляхами намагається, повідомляє джерело з Києва, захопити нові об’єкти.

Наприклад, у травні взялася доводити, начебто вона швидше і дешевше добудує Подільський мостовий перехід, який зводить ВАТ «Містобуд». Коли ж офіційні особи розібралися, то кошторис у «Планети-Міст» виявився на 192 мільйони гривень ($38 мільйонів) більше, ніж у «Містобуду», і технології, котрі неможливо застосувати до даного об’єкта. Терміни — ті само.

Компанія також подала заявку і на участь у тендері на будівництво метрополітену. Не маючи, як пишуть, навіть найменшого досвіду в такій складній і специфічній справі. Зараз тривають судові розгляди з «Метробудом».

Хто ж такий всемогутній стоїть за цією компанією? Подейкують, начебто це функціонери із старої гвардії, що залишилися при владі. Факт недоведений.

Хіба з такою відповідальністю можна бути містобудівником? — ставить запитання автор публікації в Chіcago Revіew.