Початок нинішнього року не обіцяв черкаським податківцям ні штилю, ні «манни небесної». Не витримав конкуренції на світовому ринку гігант вітчизняної хімії, один з найбільших платників до державної скарбниці ЗАТ «Хімволокно». Похитнулися лідерські позиції в іншого промислового флагмана області ВАТ «Азот».

Не подавали надії на економічне одужання «Фотоприлад», «Хімреактив», спочив у бозі завод телеграфної апаратури. А тут ще вибухнула «молочна» криза, за нею — «м’ясна»...

Митарям довелося працювати в екстримі, в умовах динамічного прийняття рішень та їх виконання. Попри несприятливу фінансову «погоду», команда ДПА та її «мозковий центр» не лише справилися з нештатною ситуацією, а й досягли півмільярдної позначки зі збору платежів до бюджетів всіх рівнів. Як це вдалося — розмова нашого кореспондента з 33-річним головою обласного фіскального органу, радником податкової служби першого рангу, головою постійної депутатської комісії з питань планування, бюджету і фінансів, лідером фракції НСНУ в обласній раді Юрієм Ткаченком.

Податкове поле схоже на жнивне

— Юрію Олеговичу, більше року тому ви, професійний фінансист і банкір, очолили обласну податкову службу. Незважаючи «на шторми і буревії» вітчизняної економіки, корабель черкаської ДПА не лише не загубився на всеукраїнських просторах, а й закріпився на лідерських позиціях. Розкрийте, будь ласка, «капітанські» секрети.

— Із задоволенням. Своїми ноу-хау ми постійно ділимося з колегами, з партнерами та пресою. Хоча у повному розумінні слова назвати наші напрацювання новітніми знахідками не можна. Максимальне порозуміння з платниками податків, з громадськими організаціями, органами місцевого самоврядування, прозорість і чесність ділових взаємин — це «отченаш», з якого починаємо кожен день.

Я часто порівнюю податкове поле із жнивним. Добрий господар збирає на ньому урожай до колоска, до зернини, а недбайливцю завжди на перешкоді то спека, то дощ. Ми наполегливо, сумлінно і ретельно прагнемо працювати на своїй ниві. Тому, попри згадані «шторми» та інші негаразди, нам вдалося за чотири місяці нинішнього року переказати до зведеного бюджету 504,9 мільйона гривень і забезпечити зростання доходів державної казни на 36,6 відсотка порівняно з аналогічним періодом минулого року. Місцеві бюджети також отримали на 28,1 відсотка більше, ніж торік. Зазначу, що у 2005 році півмільярдного рубежу ми досягли лише у червні.

— Справді, зберігаючи олімпійський спокій, принаймні зовні, ваша команда рухається злагоджено і стабільно. І це після втрати кількох потужних джерел податкових зборів...

— Скажу відверто — після «зміління» потоку платежів від кризових промислових виробництв нам у поті чола довелося шукати резерви, задіювати нові форми роботи з бізнесом. Зокрема, відчутного результату досягли після проведення акцій «Реальна заробітна плата», а також «Акцизна марка». На підприємствах лікеро-горілчаної промисловості служби ДПА встановили недремний цілодобовий контроль за виробництвом і використанням акцизних марок. Упереджувальний крок спрацював як годинник. Приріст обсягів сплати акцизу з виробленої продукції зріс за чотири місяці цього року майже на 40 мільйонів або на 31,1 відсотка! Збільшився й податок з доходів фізичних осіб — на 32,2 мільйона, на додану вартість — понад 22 мільйони, на прибуток —понад 18 мільйонів. Коли інспектори ДПА пильніше попрацювали з автомобілістами — податок з власників транспортних засобів відразу «підскочив» на 52,5 відсотка! Таким чином ми виконали на 111,1 відсотка план-графік Міністерства фінансів України з доходів держбюджету.

«Гаряча» лінія і холодний розрахунок

— Та все-таки, Юрію Олеговичу, незважаючи на посилену роз’яснювальну і контролюючу роботу митарів, податкова совість деяких підприємців спить летаргійним сном. Як її розбудити?

— Дуже просто. Якщо суб’єкт підприємницької діяльності свідомо ухиляється від виконання свого конституційного обов’язку — його позбавлять «сну» правоохоронні органи. Коли ж початкуючий бізнесмен через недосвідченість зробить помилку, заплутається у податковій звітності — для таких до послуг щоденний прямий телефонний зв’язок «гаряча лінія». У Черкасах, до прикладу, упродовж чотирьох місяців працівники інформаційно-довідкової служби «007» надали відповіді більш як на 2,8 тисячі запитів. По області діє 67 консультаційних пунктів. Загальний час роботи цієї мережі за звітний період — понад дві тисячі годин. Особисто я із січня по травень цього року побував у десяти районах області і зустрівся з керівниками великих підприємств та представниками середнього бізнесу. Після цього спілкування ще раз переконався: відверті, відкриті, незаангажовані діалоги працівників ДПА з платниками податків — шлях до взаємної поваги і розуміння. Викривлений образ інспектора, як загрози успішній роботі підприємця, зникає, натомість з’являється віра у компетентність, доброзичливість і порядність представника державної фіскальної служби.

— Цього року ДПА розпочала широкоформатну акцію «Податки повинні платити всі». Про її розмах і розголос можна судити навіть з низки тематичних програм місцевого телебачення.

— Такого резонансу ми й хотіли досягти — залучити якомога більше зацікавлених громадян до справи загальнонаціональної ваги. Ідеологія заходу, що триває з початку цього року, випливає з вислову Президента України Віктора Ющенка: «Податки повинні бути простими, зрозумілими, стабільними та низькими і сплачувати їх повинні всі». Надзавдання, яке першочергово ставить перед собою наша адміністрація, — вивести з «тіні» хитромудрих бізнесменів, котрі дбають не про державну казну, а про власну кишеню. Ми розробили дійові заходи, котрі унеможливлять штучне та фіктивне банкрутство підприємств. Упереджувальні кроки у цьому напрямі допоможуть також підприємцям уникнути конфлікту з чинним законодавством.

— Чи багато випадків, коли після «виховних» годин з інспектором суб’єкти господарської діяльності стають на праведний шлях сумлінної сплати податків?

— Я наведу один лише приклад. У всіх районах, де нинішнього року проведено 215 зустрічей з представниками бізнесу та влади, помітно зріс рівень добровільної сплати податків. На території, підконтрольній Золотоніській об’єднаній державній податковій інспекції, — на 4,6 відсотка, у Канівській зоні — на 3,8, у Звенигородській — на 3,1 відсотка. Постійний прямий діалог з чесними і добропорядними підприємцями дав по області добрі результати. Торік 91 відсоток черкащан, зайнятих бізнесовою справою, свідомо сплатили державі належні суми податкових зборів і платежів.

— А десять мільйонерів, котрі з’явилися на Черкащині минулого року, виконали свій громадянський обов’язок?

— У податківців до них претензій немає. Мільйонерами найчастіше стають обов’язкові люди.

— Юрію Олеговичу, у новообраній Черкаській обласній раді ви очолюєте «важковагову» депутатську комісію, яка відповідає за планування, бюджет і фінансування. По суті, на ваших плечах тепер добробут всієї області: зібрати якомога більше податків і з розумом їх витратити...

— Хоч ви й перебільшили мою роль у цьому масштабному процесі, я сповна відчуваю відповідальність за доручену ділянку роботи. Обласний бюджет-2006 — це насамперед розв’язання нагальних соціальних питань, котрі хвилюють кожного жителя краю. Прикро про це говорити, але Черкащина єдина з-поміж інших адміністративних одиниць України, яка немає обласної дитячої лікарні. Потерпають від мізерного фінансування районні медичні заклади, сільські ФАПи та амбулаторії. Необхідно направити значні кошти на освіту, культуру, збільшити кредитування програм для сім’ї та молоді. Ми повинні допомогти у фінансуванні правоохоронних органів, підтримати управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення. Потрібно мобілізувати ресурси на виконання обласної програми «Золота підкова», ініційованої головою облдержадміністрації Олександром Черевком... Одне слово, в обласній раді ще гостріше відчуваєш необхідність вагомого наповнення державної і місцевої казни, щоб якнайшвидше підняти життєвий рівень наших людей.

— У нинішньому складі обласної ради чимало фігур, що представляють серйозні бізнесові кола. Можливо, саме вони, пройнявшись бідами і потребами краян, стануть гарантами адекватної податкової поведінки платників області.

— Я також на це сподіваюсь. Принаймні вірю, що девіз нашої служби «Податки сплачує у повному обсязі не багата, не бідна, а чесна людина», стане не лише для депутатів-підприємців, а й для всіх, зайнятих бізнесом, життєвим правилом. Інакше не вийде рухатися вперед ні суспільству, ні окремо взятому громадянину.

— Дякую за розмову.

Інтерв’ю взяла Лідія ТИТАРЕНКО.