Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики та праці в черговий раз звертається до Президента України та вищого органу виконавчої влади — Кабінету Міністрів України — з вимогою припинити безлад, що коїться в сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
Починаючи з 2005 року у Фонді соціального страхування з тимчасової втрати працездатності виникають одна за одною проблеми через некомпетентність керівників виконавчої дирекції та втручання органів виконавчої влади, що є наслідком погіршення становища застрахованих осіб.
У своїх попередніх статтях Комітет вказував на найважливіші та болючі проблеми у даному виді страхування, наголошував на порушеннях, недоліках, намагався на них звернути увагу Президента України, уряду, правоохоронних органів, але безрезультатно.
Хвиля безвідповідальності та безкарності посадових осіб виконавчої дирекції фонду, вищих посадових осіб держави настільки їх захопила, що вони й не думають усувати порушення, які були виявлені Комітетом з питань соціальної політики та праці у лютому при здійсненні парламентського контролю за діяльністю фонду. Також свої висновки про грубі порушення законодавства службовими особами виконавчої дирекції фонду надали Антимонопольний комітет України та Спеціальна контрольна комісія з питань державних закупівель при Рахунковій палаті і надіслали їх до прокуратури міста Києва. Хотілося б сподіватися реальних і дієвих результатів від Київської прокуратури.
Водночас комітет звертає увагу на пасивність Генеральної прокуратури України, якій ще 10 лютого 2006 року були надані вичерпні матеріали про грубі порушення законодавства у цій сфері соціального страхування. Але у відповіді Генпрокуратури листом №07/1/1-12497-06 від 13.03.06р. знівельовано всі зловживання посадових осіб фонду. Вона не вбачає, що 299 800 грн., оплачені за невиконані роботи, це порушення, при тому, що акти виконаних робіт підписано, 30 тис. грн. перераховано юридичній фірмі за надання юридичних послуг — це при тому, що у виконавчої дирекції є своє юридичне управління, 2000 грн. перераховано платіжним дорученням без акту виконаних робіт, в. о. Віце-прем’єр-міністра України Кириленко В. А. по телефону в робочий час дає вказівки директору виконавчої дирекції Міщенку А. М., що засвідчили члени комісії комітету. На все це також Генеральна прокуратура України не звертає уваги та не вбачає в цьому зловживання службовими повноваженнями. Натомість Генпрокуратурою поверхово досліджено матеріали справи та відмовлено у порушенні кримінальної справи проти винних осіб, які зірвали оздоровлення застрахованих осіб у першому кварталі 2006 року та вчиняли фінансові порушення в особливо великих розмірах.
Ті самі факти про порушення були ретельно викладені у відкритому листі до Президента України в газеті
«Голос України», ті самі факти доведено до в. о. Прем’єр-міністра України, але ніхто не звертає на це уваги. Напевне, першочергові проблеми громадян для виконавчої влади — порожнє місце.На повторний офіційний лист Комітету з питань соціальної політики та праці № 06-3/10-64462 від 11.04.06р. до Президента України отримано відповідь Головної служби документального забезпечення Секретаріату Президента України від 13.04.06р. № 28-03/185, де зазначалося, що звернення комітету розглянуто главою держави та направлено в. о. Прем’єр-міністра України Єханурову Ю. І.
Образливе мовчання першої особи держави в бік комітету щодо існуючих проблем застрахованих осіб є неповагою до народних депутатів та громадськості в цілому. Окрім того, станом на 15.05.06 р. ні реагування, ні відповіді або ж якихось дій немає ні від Президента України, ні від в. о. Прем’єр-міністра України Єханурова Ю. І.
Таке ігнорування призвело не тільки до скорочень фінансування оздоровчих заходів, виплат по тимчасовій втраті працездатності, ліквідації безплатних путівок до санаторно-курортних закладів, зриву оздоровлення у І кварталі, а й до того, що сьогодні виникає реальна загроза зриву відпочинку та оздоровлення дітей улітку.
Державним бюджетом України на 2006 рік передбачено 1 млрд. 42 млн. грн. для часткової компенсації видатків Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на виплату допомоги при народженні дитини. Бюджетні щомісячні асигнування фонду на відповідні витрати мають становити майже 86,8 млн. грн., проте Міністерство праці та соціальної політики України, як головний розпорядник бюджетних коштів, зменшило їх до 3,8 — 10,4 млн. грн., тобто у 8 — 22 рази. У першому кварталі замість необхідних 260,5 млн. грн. з Державного бюджету надано лише 21 млн. грн.
В результаті таких дій фонд змушений вилучати страхові кошти з фінансування таких програм, як оздоровлення та відпочинок дітей, санаторно-курортне лікування застрахованих осіб. Внаслідок таких дій майже 400 тис. дітей не поїдуть до дитячих оздоровчих таборів, 180 тис. застрахованих осіб не отримають санаторно-курортного лікування при тому, що
«завдяки» керівництву виконавчої дирекції фонду громадяни також не мали цієї можливості у січні-лютому поточного року.Незважаючи на кризу, до якої довели Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, в його роботі триває безвідповідальність, неконтрольованість і безлад.
Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та праці відомо, що за умови значного дефіциту бюджету фонду, загрози невиконання своїх зобов’язань перед застрахованими особами виконавча дирекція фонду створила другий тендерний комітет для закупівлі товарів низької вартості (канцелярські товари тощо), до складу якого не ввійшли члени правління фонду.
У першому кварталі поточного року новоствореним тендерним комітетом здійснено закупівлю для фонду 16 (шістнадцяти) автомобілів ВАЗ загальною вартістю 690 тис. грн. без погодження з бюджетною комісією та правлінням фонду. Працівники фонду неодноразово звертали увагу директора на недоцільність такого рішення, оскільки навіть при необхідності закупівлі транспорту це мали б бути мікроавтобуси з метою забезпечення комплексних перевірок та ревізій відділень фонду. Окрім того, бюджетом фонду на 2006 рік не передбачено коштів на утримання додатково придбаних автомобілів, у робочих органах відділень фонду не передбачені посади водіїв для обслуговування цих автомобілів. За наявності 91 автомобіля у виконавчих дирекціях відділень фонду затверджено 69 посад водіїв і на 15 автомобілів у робочих органів відділень фонду тільки один водій.
Крім того, комітету також відомо, що виконавча дирекція фонду перерахувала кошти у сумі 6 млн. грн. на закупівлю нежитлового приміщення в Києві на правому березі Дніпра для розміщення Лівобережної міжрайонної дирекції, при тому, що всі страхувальники знаходяться на лівому березі. Завдяки зверненню члена правління фонду Михайленка А. Г. до Міністерства праці та соціальної політики для з’ясування вказаних обставин і активній позиції громадян кошти були повернуті, договір купівлі-продажу нежитлового приміщення анульовано.
Який потрібен контроль та заходи впливу, щоб запобігати такому безладу? Чому не реагують контролюючі та правоохоронні органи?
Комітет вкрай здивований і невдоволений боязкою позицією деяких членів правління фонду щодо припинення порушення законодавства керівництвом виконавчої дирекції! Невже представники у правлінні від урядової сторони, Федерації профспілок, Федерації роботодавців України себе не поважають до такої міри, що мовчать про ці дії? Невже представники сторін соціального партнерства бояться більше погрозливого голосу вищих посадовців держави, ніж порушення Закону України та відповідальності?
З метою перевірки відповідності законодавству створення додаткового тендерного комітету у фонді, професійності його складу та законності здійснення закупівель, комітет звернувся до Тендерної палати України для надання відповідних висновків.
Перелічені вище дії виходять за всі межі законодавства та людської моралі. Обурення протиправними діями виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності висловлює не тільки Комітет з питань соціальної політики та праці, що відображає думку та настрої громадськості, а й Федерація профспілок України. Прикладом того є недовіра 11 мільйонів громадян, яка виявлена у спеціальній постанові Федерації профспілок України
«про зняття із займаної посади директора виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності Міщенка А. М. та його першого заступника, голови тендерного комітету фонду Суботи М. В.», що була прийнята 5 квітня 2006 року на п’ятому з’їзді Федерації.В цій ситуації хотілося б також привернути увагу Федерації роботодавців України, яка протягом тривалого часу не надає належної оцінки діям виконавчої дирекції фонду. Натомість доцільно згадати, що кризовий стан фонду стосується не лише працівників найманої праці, а й перш за все підприємств та їх керівників. Відтворення трудового потенціалу працівника залежить від його здоров’я, умов відпочинку та за необхідності від належного і якісного лікування, гарантією яких повинен виступати Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
Комітет з питань соціальної політики та праці вичерпав всі законодавчі можливості реагування та вжиття заходів щодо ліквідації порушень у Фонді соціального страхування з тимчасової втрати працездатності — здійснив парламентський контроль за діяльністю фонду, виявив грубі порушення та надіслав матеріали до правоохоронних та контролюючих органів, проінформував та двічі звернувся до Президента України, в. о. Прем’єр-міністра України, чотири рази звертався до Генеральної прокуратури України, але жодних дій з боку цих осіб та установ немає.
Комітет офіційно звернувся з листами до всіх сторін соціального партнерства — Федерації профспілок України, Міністерства праці та соціальної політики, Федерації роботодавців України: вжити заходів щодо стабілізації роботи фонду, проявити принципову державницьку позицію і звільнити директора виконавчої дирекції фонду Міщенка А. М. та його першого заступника, голову тендерного комітету фонду Суботу М. В. за грубі порушення законодавства, які виявлені Комітетом з питань соціальної політики та праці, Спеціальною контрольною комісією з питань державних закупівель при Рахунковій палаті, Антимонопольним комітетом України, Міністерством економіки України та Тендерною палатою України.
Комітет сподівається, що належну оцінку в діях в. о. віце-прем’єр-міністра України з гуманітарних питань та керівництва виконавчої дирекції фонду буде надано Президентом України, правоохоронними органами, правлінням фонду та в цій довготривалій грі із очікуванням — хто що скаже, як відреагує посадова особа вищого рівня, боязливість сказати правду та відкрито захистити позицію простого громадянина, буде поставлено крапку.
Шановні пане Президенте Ющенко В. А, пане в. о. Прем’єр-міністра України Єхануров Ю. І., пане Генеральний прокурор України Медведько О. І., в. о. Міністра праці та соціальної політики України Сахань І. Я., Федерація профспілок України Юркін О. В., Федерація роботодавців України Грищенко В. О. — висновки стосовно грубого порушення законодавства України керівництвом виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, зокрема, директором виконавчої дирекції фонду Міщенком А. М., першим заступником директора, головою тендерного комітету фонду Суботою М. В. надано:
— Комітетом Верховної Ради України з питань соціальної політики та праці, що напрацьовано у складі комісії з народних депутатів України, представників Міністерств економіки, охорони здоров’я, Рахункової палати, Тендерної палати України, Федерацій профспілок та роботодавців;
— Антимонопольним комітетом України;
— Спеціальною контрольною комісією з питань державних закупівель при Рахунковій палаті.
Невже ви можете спокійно відмовчуватися та робити вигляд, що нічого не трапилось? Вищі органи держави офіційно надали свої висновки про зловживання та порушення законів, а ви не наважуєтеся порушити,
«надати дозвіл» на порушення кримінальних справ та звільнити із обійманих посад зазначених осіб.Жодного разу за всю історію соціального страхування не було такого випадку, щоб було зірвано оздоровлення громадян, жодного разу не було такого, щоб офіційні висновки державних органів говорили про те, що із 120 переможців на закупівлю санаторно-курортних послуг з порушенням законодавства виграли 108
«переможців», жодного разу не було такого, щоб виконавча дирекція закуповувала автомобілі за 690 тис. грн. без погодження з правлінням фонду та бюджетною комісією, жодного разу директор виконавчої дирекції фонду не встановлював собі заробітну плату у 18 тис. грн., жодного разу директор виконавчої дирекції не встановлював на службовий автомобіль навігацію та титанові диски за 12 тис. грн., жодного разу не було, щоб такі порушення засвідчували та офіційно надавали висновки більше п’яти вищих органів державної влади, ці матеріали публікувались тричі в офіційних засобах масової інформації, а до посадових осіб, які це все вчиняли, не вжито жодних заходів, більш того, вони далі продовжують обіймати свої посади.Де ваша прозорість, принциповість, турбота про громадян, урешті-решт, обіцянки про справедливість?
Комітет вимагає офіційної відповіді від вас на поставлені запитання, а також те, щоб на черговому засіданні правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, яке повинно відбутись 18 травня 2006 року, було порушене питання про звільнення зазначених посадових осіб виконавчої дирекції фонду та вжито заходів щодо стабілізації його роботи.
Василь ХАРА, Голова Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та праці.