За останні роки в країні з’явилося чимало приватних підприємств, які взялися за обслуговування ліфтів. Це передовсім у таких містах, як Донецьк, Київ, та Кривий Ріг. У більшості ж населених пунктів ці підйомні механізми залишаються постійним «головним болем» для ЖЕКів та місцевої влади. І звичайно, для мешканців багатоповерхових будинків.

У житловому фонді Дніпропетровської області нараховується 10 763 ліфти, з яких майже 2,5 тисячі вже відпрацювали 25-річний гарантійний термін і давно вимагають модернізації чи заміни. 900 ліфтів через аварійний стан виведено з експлуатації самими власниками. Або не працюють у результаті розкрадання устаткування. А мешканці змушені щодня пішки вгору та згори долати цей марафон у своїх під’їздах. Дехто ще й недобрим словом згадує урядовий декрет, яким десять років тому скасовано комунальні служби, що традиційно ремонтували й обслуговували все ліфтове господарство, а їх місце віддали у розпорядження приватних фірм. Однак швидко з’ясувалося, що ті самотужки можуть долати лише незначні проблеми, все інше — їм не по зубах. Скажімо, звідки приватники візьмуть кошти на придбання й монтаж нового ліфта? А ця сума, з демонтажем старого ліфта та налагоджувальними роботами, сягає майже 145 тисяч гривень. Ось і змушені тепер у містах відроджувати скасовані раніше комунальні служби, які паралельно з приватними фірмами брали б на себе турботи про розвиток ліфтового господарства. Одна з таких комунальних структур — дніпропетровське міське підприємство «Дніпроліфт». Торік воно спромоглося придбати і встановити три нові російські підйомні механізми.

Міський голова Дніпропетровська Іван Куліченко запевнив, що завдяки цьому спеціалізованому підрозділу протягом березня—квітня в місті відновлять роботу 460 ліфтів. З початку року в обласному центрі з 220 ліфтів, які перебувають у роботі, половина вже почала функціонувати. Крім того, як зазначив голова, міська влада вже знайшла можливість для придбання 70 ліфтових двигунів на підприємствах Дніпропетровська. Що стосується відновлення ліфтів, які не працювали понад 10 років, та обладнання ліфтами багатоповерхових будинків, де їх не було зовсім, то для розв’язання цих проблем міська влада запланувала кошти в міському бюджеті і розробила спеціальну програму, реалізацію якої мають намір завершити до кінця першого півріччя.

Директор міського комунального підприємства «Дніпроліфт» Юрій Семидоцький при цьому зауважує, що грошей для повноцінного функціонування керованого ним господарства поки що бракує. Згідно з постановою Кабміну №560 ввели новий «Порядок визначення вартості технічного обслуговування ліфтів та диспетчерських систем», який визначив середню вартість обслуговування підйомника в типовій дев’ятиповерхівці в сумі 287 гривень щомісяця. Але якщо ліфт працює 25—30 років, то вартість його обслуговування фактично зростає до 430 гривень, а той, що понад 30 років, — до 700, а без диспетчерської послуги (наявність переговорного пристрою, дистанційного управління) — до тисячі гривень. До речі, з усіх працюючих ліфтів 2 913 не підключені до диспетчерської системи. Отож людина, котра застрягла в ліфті, опиняється ніби в пастці, визволитися з якої інколи вдається лише через декілька годин.

Юрій Семидоцький вважає, що для успішного подолання проблеми нестачі фінансування є два варіанти. По-перше, домогтися повноцінної оплати мешканцями будинків послуг за користування ліфтами поза ЖЕКами, безпосередньо з його підприємством. Це дасть змогу створити амортизаційний фонд, завдяки чому з’явиться реальна можливість ремонтувати й замінювати підйомники, згідно з чинними вимогами і нормами. І другий, на переконання Юрія Семидоцького, реальний варіант — запросити до співпраці надійних і потужних інвесторів. Сьогодні, приміром, уже обговорюють пропозицію польських виробників ліфтів, які висловили готовність вкладати кошти в заміну старих ліфтів на нові. А згодом пропонують створити у Дніпропетровську спільне підприємство з виробництва ліфтів. Адже на сьогодні в Україні це — дефіцит. Крім того, поляки мають намір взяти на себе забезпечення збереження в робочому стані всього ліфтового господарства в місті. Пропозиції дуже слушні і реальні у виконанні, вважають у «Дніпроліфті». Тим паче що власними силами цю проблему через брак коштів навряд чи зможуть вирішити у повному обсязі. Хоча останнім часом для цього робиться чимало. Так, з метою забезпечення цільового та ефективного використання бюджетних коштів голова ОДА Надія Дєєва підписала розпорядження, яким затвердила порядок надання в 2006 році субвенції з обласного бюджету місцевим на оснащення та ремонт ліфтового господарства.

Ці кошти підуть на фінансування робіт, пов’язаних з капітальним ремонтом ліфтів «за наявності акта обстеження об’єкта, що підтверджує його аварійний стан та необхідність проведення робіт, а також затвердженої в установленому порядку проектно-кошторисної документації на виконання робіт на цьому об’єкті».

За інформацією місцевого теруправління Держпромтехгірнагляду, така складна ситуація з утриманням ліфтового господарства спостерігається і в інших областях України. Загалом у країні сьогодні експлуатується близько 92 тисяч ліфтів, майже третина з яких відпрацювала більше 25 років. Протягом минулого року замінено лише 263 ліфти, з них 149 — у Києві.

Дніпропетровськ.