6 квітня Рада національної безпеки та оборони розглянула стан науково-технічної та інноваційної діяльності в Україні. Гадаємо, що погляд міністра науки і освіти Станіслава Ніколаєнка на цю проблему, висловлений у його виступі на засіданні РНБО, буде цікавим для наших читачів.

Чим повинна приростати економіка України

Сучасна ситуація в економіці держави, через стан забезпечення її енергоносіями, негативну сировинну, енергозатратну експортну складову, на сьогодні є досить критичною. Україна, на відміну від Росії, не має багатих запасів нафти і газу, а тому приростати економіка України мусить, лише нарощуючи й повноцінно використовуючи свій інтелектуальний потенціал, наполегливо розбудовуючи економіку знань. Проте аналіз свідчить, що протягом попередніх десяти років європейські передові підходи до економіки нехтувалися, основою успішного бізнесу в Україні були екстенсивні методи: дешева робоча сила, дешева сировинна і виробнича бази та доступ до влади, а отже, і до державного бюджету будь-якою ціною. Саме розвиток такого бізнесу сформував у державі так звану олігархічно-кланову економіку, характерною рисою якої є надзвичайно низький попит на науковий продукт з боку вітчизняної промисловості. В Україні до трьох чвертей інвестицій вкладається в третій технологічний уклад, а в четвертий і п’ятий відповідно 20% і 4,5%. Разом з украй недостатнім державним фінансуванням наукової сфери це призвело до значного відставання наукової й освітньої галузей та сповільнення інноваційних процесів в країні. Як наслідок, сьогодні в Україні випуск продукції третього технологічного укладу становить близько половини, четвертого технологічного укладу — третину, а п’ятого — ледве 4% виробництва.

Події, які відбулися в Україні рік тому, перехід на демократичні рейки, поступова прозорість і відкритість економіки, нарощування конкурентності, початок руйнування клановості в економіці вимагають принципово нових підходів. Тому нині в основі розвитку економіки мусить бути інноваційна тріада: освіта—наука—виробництво. При цьому слід зазначити, що спосіб державного управління, ведення економічної політики минулих років практично не потребували науково-технічного супроводу виробничих процесів. Хоча на державному рівні про це говорилося не раз, робилися різні реверанси науковцям та освітянам, проводились різні заходи, демонструвались окремі виробництва як винятки із загалу. Проте серйозним кроком на підтримку науки за минулі 10 років можна вважати хіба що введення пільгової пенсії науковим та науково-педагогічним працівникам.

Чому наука не відіграє економічну роль?

Заради об’єктивності потрібно зауважити, що з ініціативи науковців робилися спроби окремими урядами та парламентом змінити ситуацію: приймались відповідні закони, постанови, укази. Маємо дев’ять лише базових законів, які регулюють науково-технічну та інноваційну діяльність в Україні, та ще стільки ж законів з проблем інтелектуальної власності. Проте об’єктивно бізнес і ліберально орієнтована провладна еліта не були зацікавлені в підтримці вітчизняної науки, впровадженні її досягнень у виробництво. Це їм не було потрібно — прибутки були стабільні і значні. Ця сила інерційного мислення спостерігається і нині. Бо виховані в минулому наші високопосадовці, фінансисти та економісти, бізнесмени не відчувають потреб вітчизняного наукового потенціалу і нехтують ними. Доказів безліч.

Так, у минулому році було практично зірвано виконання Державної програми прогнозування науково-технологічного та інноваційного розвитку, оскільки Міністерство фінансів виділило коштів удвічі менше, ніж передбачалося відповідною постановою уряду. А виконання цієї програми дало б Міністерству освіти і науки змогу сформувати нові наукові та інноваційні пріоритети (істотно скоротивши число існуючих — до 3—4 стратегічних і не більше 8 середньострокових) з метою забезпечення концентрації фінансових і матеріальних ресурсів держави для їх реалізації, оскільки надмірна розпорошеність та всеосяжність затверджених Верховною Радою пріоритетних напрямів розвитку науки та інновацій фактично унеможливлює їх виконання.

Не кажу вже про практичний зрив програми інформатизації освіти і науки, коли замість 800 млн. гривень на цей рік передбачено фактично вчетверо менше. Змогла ж Туреччина за рік під’єднати до широкополосного Інтернету всі школи. Чому ж ігнорується позиція МОН, педагогічної громадськості?

Не знайшлося у бюджеті 2006 року й 425 тис. грн. на фінансування, відповідно до чинної постанови уряду, Всеукраїнського конкурсу інноваційних технологій. Ініціатива міністерства щодо проведення конкурсу отримала позитивний відгук серед виконавців інноваційних проектів, більшість яких сприймає цей конкурс як надання довгоочікуваної державної підтримки. Міністерство пробує виправити ситуацію за рахунок спонсорів. Але виникає питання: кому це потрібно в першу чергу, як не державі?

Чомусь наші фінансисти вважають, що підтримувати науково-технічну та інноваційну діяльність — це збитки для бюджету! Хоча зрозуміло, що не підтримуючи її, не стимулюючи вкладання коштів в інновації, ми не отримуємо високотехнологічної конкурентної продукції, а отже, не буде звідки брати податків. Нашим чільникам пора вже прийти до розуміння та усвідомлення того, які першочергові кроки треба зробити, щоб поліпшити ситуацію, подолати негативні наслідки минулих років.

Очевидно, розпочинати потрібно з головного: з фінансових, економічних, податкових стимулів наукової та науково-технічної діяльності. Індикатором інноваційного розвитку країни є рівень фінансування науково-технічної сфери з різних джерел. Загальновизнано у світі, що коли в державі витрачається на наукову сферу до 0,4% ВВП, то наука в країні виконує тільки соціально-культурну функцію. При фінансуванні не вище 0,9% ВВП вона виконує пізнавальну функцію. І лише якщо фінансування перевищує 0,9% ВВП, наука починає відігравати економічну роль. Незважаючи на те, що Закон «Про наукову і науково-технічну діяльність» передбачає витрати на науку з державного бюджету в обсязі не менше 1,7% ВВП, цей показник за останні роки не перевищував 0,47%. До речі, на освіту повинно витрачатись не менше 10% ВВП, фактично було вдвічі менше, і лише в 2006 році цей показник сягнув 6,4% ВВП.

Отже, за роки незалежності наука в Україні не відігравала активної економічної ролі. І в цьому є жорсткий об’єктивізм первинного накопичення капіталу, становлення ринкової економіки, формування олігархічного капіталу.

До речі, в Євросоюзі стурбовані тим, що рівень витрат на наукову діяльність в середньому по Європі залишається на рівні 1,9% ВВП і є критичним, оскільки США довели їх до майже 3% ВВП. Це приблизно 400 млрд. доларів на рік, у Євросоюзі — 180 млрд. доларів на рік, в Україні — 400 млн. доларів на рік.

Погоджуюся з опонентами, що вкрай важливим є не лише забезпечення належних кількісних показників фінансування, але й структура фінансових потоків.

Тому нагальною є проблема реформування системи державного фінансування наукової сфери. Нарощування обсягів, у першу чергу, потрібно здійснювати в рамках програмно-цільового фінансування, яке на сьогодні становить менше десятої частини від загального фінансування. Для цього потрібно розробити механізм поступової переорієнтації фінансування від базового до програмно-цільового шляхом збільшення частки прикладних досліджень, що виконуються в рамках державних цільових наукових та науково-технічних програм, державного замовлення на створення новітніх технологій, грантової підтримки фундаментальних досліджень. Поступово і виважено слід переходити від фінансування організацій до фінансування конкретних завдань, тем, проектів. Ринкова економіка вимагає також відмовитись від жорсткої регламентації статей кошторису витрат, їх пропорцій та обмежень. Головним має стати оцінка результату, а не шляхів його отримання. Крім того, вважаємо, що специфіка наукової сфери, яка не передбачає миттєвої віддачі, потребує розроблення середньострокової (на 5 років) стратегії фінансування науки, а не тільки щорічних планів. Тверезого переосмислення потребує процедура тендерних закупівель. Учені не можуть стабільно працювати в рамках чинного законодавства.

Щодо фінансового забезпечення інноваційної діяльності, то за умов нестачі бюджетних коштів ключовим стає питання залучення позабюджетних надходжень, коштів бізнесу до сфери інновацій. Це передбачає, зокрема, розвиток системи венчурних фондів як найбільш ефективної форми залучення приватного капіталу до ризикових стадій інноваційних процесів. Особливо актуальним є створення практично відсутніх на цей час венчурних фондів з капіталом вітчизняного походження, які б спрямовували інвестиції, насамперед, в інновації. З цією метою видається цілком доцільним для залучення інвестицій в інновації створити Український державний венчурний фонд, а також інтенсифікувати діяльність Української державної інноваційної компанії (УДІК), Українського банку реконструкції і розвитку. Думаю, що їх діяльність мусить координуватись Державним агентством з інвестицій та інновацій.

Що стосується УДІК, то, на жаль, ця поки що єдина в Україні державна інноваційна фінансово-кредитна установа з липня минулого року віднесена до сфери управління Міністерства промислової політики — хоч і надзвичайно важливого, але галузевого. Це аж ніяк не відповідає функціональному принципу управління сферою інноваційної діяльності.

Ще одним важливим кроком у визначенні державних пріоритетів має стати дотримання норм законів, що регулюють наукову та інноваційну діяльність. За оцінками міжнародних експертів створена в цій сфері національна законодавча база відповідає сучасним вимогам. Так, прикладом визнання певної ефективності правової охорони інтелектуальної власності в Україні є скасування торговельних санкцій, вжитих урядом США у 2002 році щодо імпорту товарів українського походження. Якби ось так, повною мірою, виконувались закони України у сфері інноваційної діяльності, то ефективність інноваційних процесів в країні вже тепер була б на іншому рівні. Ми повинні відмовитись від практики щорічного призупинення положень бюджетних законів, які регулюють інноваційну, науково-технологічну діяльність.

Натомість, через скасування Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2005 рік» тих норм Закону України «Про інноваційну діяльність», які передбачали надання державної непрямої підтримки у вигляді податкових пільг виконавцям інноваційних проектів, суб’єкти інноваційної діяльності в Україні не змогли скористатися цією державною підтримкою. Як наслідок — протягом 2005 року міністерством не було зареєстровано жодного нового інноваційного проекту, а результати державних статистичних спостережень засвідчують зниження кількості інноваційно активних підприємств порівняно з попередніми роками.

Тим же законом торік було скасовано пільги для виконавців інноваційних проектів технологічних парків. У результаті діяльність технологічних парків була практично призупинена, хоча вироблена ними в 2004 році продукція становила майже п’яту частину від усієї вітчизняної інноваційної продукції. І лише після відновлення на законодавчому рівні спеціального режиму інноваційної діяльності технопарків шляхом надання їм фінансової підтримки і цільового субсидіювання намітилися позитивні зрушення.

Ще одна проблема, яка потребує уваги, — це сфера трансферу технологій. Через законодавчу неврегульованість негативні тенденції у цій сфері набули загрозливих для національної безпеки масштабів. Окремі підприємства, купуючи за кордоном високі технології, які можна розробити в Україні, в той же час реалізують за кордоном власні розробки за демпінговими цінами. За оцінками фахівців, втрати України від неврегульованості проблеми трансферу технологій внаслідок несанкціонованого відпливу вітчизняних технологій за кордон становлять 3,4 млрд. грн. на рік. Крім того, відбувається загрозливе руйнування науково-технологічного потенціалу, сформованого раніше. Все це свідчить, що посилення державного контролю за трансфером технологій набуває для України життєво важливого значення. Проте з незрозумілих причин закон, який врегульовує проблеми трансферу технологій, тричі отримує вето.

Тепер щодо надання податкових пільг і фіскальних преференцій тим бізнесменам, хто займається інноваційною, науково-технічною діяльністю. Хочу зазначити, що у країнах Євросоюзу фіскальні преференції, такі, як податкові знижки (виключення витрат на НДДКР із базової суми оподаткування на прибуток), становлять від 25 до 100 % , у США та Японії — до 20%, а субсидії малим та середнім підприємствам на наймання науковців або на замовлення НДДКР становлять у Франції та Великобританії до 50%, у ФРН — 30%. Ми ж усе хочемо робити по-своєму. Вважаю, що не слід вигадувати велосипед, а користатись досвідом і йти вперед.

Інституційні перетворення як необхідний елемент науки управління

Стосовно управління науково-дослідною діяльністю, комплексу інституційних проблем. Важко не погодитись, що нинішня структура і способи координації науково-технічної, інноваційної політики потребують удосконалення.

На нашу думку, стратегію розвитку науково-технічної політики має виробляти Рада з питань науки і науково-технічної політики при Президентові України. Основні напрями її повинен затверджувати парламент і реалізовувати уряд.

Функцію головного (провідного) центрального органу виконавчої влади з формування та впровадження державної політики у сфері наукової, науково-технічної, інноваційної діяльності та інтелектуальної власності повинно бути закріплено за Міністерством освіти і науки.

Потрібно підкреслити доцільність поєднання цих напрямів державної політики в рамках одного центрального органу виконавчої влади. Оскільки випуск саме наукоємної продукції є головним результатом сфери інноваційної діяльності, розроблення науково-технологічної політики має бути нерозривно пов’язано з формуванням інноваційної політики. Залучення до цього процесу сфери освіти в частині підготовки спеціалістів відповідно до вимог сьогодення, а саме інноваційних менеджерів, технологічних брокерів, патентознавців, аналітиків тощо, є природним доповненням, що замикає трикутник «освіта—наука—інновації».

Проте слід визнати, що в теперішньому стані Міністерство освіти і науки не в змозі виконувати вказані функції. МОН як центральний орган виконавчої влади з чисельністю в 298 осіб намагається виробляти правила гри, контролювати всі процеси від дитсадка до наукової установи, а це майже 12 млн. чоловік! Наприклад, у сусідній Польщі Міносвіти і спорту має чисельність 470 осіб. У Франції аналогічне міністерство нараховує кілька тисяч чоловік. Кількість співробітників Міннауки України у 1997—1998 pp. становила 240 осіб, тоді як у його правонаступника — Міністерства освіти і науки — державною політикою в науковій сфері опікувалося 120 осіб на початку 2000 року, а на даний час їх кількість скоротилась до 50 осіб. І це тоді, коли обсяги повноважень і функцій міністерства значно зросли, розширившись за рахунок вузівської науки та інноваційної сфери, особливо у галузі міжнародної співпраці. Адже Україна підтримує співробітництво у науково-технологічній сфері з 62 країнами світу, деякими міжнародними науковими організаціями.

Не хочу стверджувати, що міністерство не повинне нести відповідальність за стан науково-технологічної галузі. Але подивімося ще раз на його роль у фінансовій сфері. Кількість головних розпорядників бюджетних коштів — державних замовників наукової продукції на сьогодні становить 38. Через МОН розподіляється лише дев’ята частина бюджетних коштів. Звідси постає важливість головної функції міністерства як координатора наукової, науково-технічної діяльності всіх залучених до цієї сфери міністерств і відомств — надання йому достатніх повноважень і зміцнення його кадрового потенціалу.

У Міністерстві освіти і науки створено необхідні для реалізації вищезазначених повноважень організаційно-структурні засади (Державний фонд фундаментальних досліджень, Державний департамент інтелектуальної власності, Український інститут науково-технічної та економічної інформації, Державний центр науково-технічної та інноваційної експертизи, Рада проректорів з наукової діяльності, координаційні ради з пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки, бази даних експертів різних напрямів фундаментальної і прикладної науки тощо).

До речі, ці функції чомусь дублюються одним із структурних підрозділів Міністерства економіки. Результатом цього є здрібненість тематики наукових досліджень, їх дублювання, відсутність належного контролю за виконанням та розпорошеність бюджетного фінансування. Посилення в міністерстві цих функцій за рахунок збільшення кадрового потенціалу дасть можливість посилити інтеграцію університетської освіти і науки, що відповідає світовим тенденціям, вимогам Болонської декларації.

Безумовно, координацію фундаментальних досліджень при цьому має здійснювати Національна академія наук України, як це і визначено законодавством.

У той же час, доцільним вбачалося б відокремлення від міністерства виконання непритаманних йому функцій. Створення урядових органів нижчого рівня (агентств, служб, інспекцій тощо), безумовно, позитивно відіб’ється як на роботі самого міністерства, так і на розвитку науково-технічної та інноваційної сфер у цілому.

З цієї точки зору вважаємо своєчасним створення Державного агентства з інвестицій та інновацій. Цьому органу виконавчої влади, на наш погляд, слід зосередити свою діяльність на вирішенні проблеми залучення інвестицій до інновацій, формуванні пріоритетних інноваційних програм і проектів та контролі за їх реалізацією. Маючи відповідні спеціальні повноваження, такий орган мусить стати відповідальним за практичне втілення державної інноваційної політики.

Роль університетської науки

Ще однією важливою проблемою є підвищення ролі університетів в розвитку української науки, збереження і відновлення наукових кадрів. Нині ми маємо хоч і не значний, але приплив молоді на кафедри університетів та в наукові установи. Проте не можна не бачити, що лише кожний десятий студент якось залучений до дослідницької діяльності. Та без державної цільової програми підтримки молодих науковців — забезпечення житлом, гідною зарплатнею, оновлення матеріально-технічної бази лабораторій, можливості навчання і стажування за кордоном — проблему не вирішимо.

Не можу самокритично не визнати і з гіркотою не констатувати, що хоч у минулому році на засіданнях Кабінету Міністрів довелось двічі доповідати про ці проблеми, тоді порозуміння з фінансово-економічним блоком уряду не було досягнуто. Навіть прогресивний закон, який дозволяв витрати на підготовку кадрів у вузах, проведення практики, науково-дослідну роботу відносити на валові витрати, і той був зупинений законом про бюджет на 2006 рік.

Питання оновлення матеріально-технічної бази науки сьогодні виходить на перший план. Про це свідчать результати опитування тих науковців, які залишили Україну і працюють в університетах і наукових закладах інших держав. Основним мотивом їх виїзду за кордон була не тільки мізерна зарплата, а й відсутність у країні сучасної наукової інфраструктури та інформаційного забезпечення наукової діяльності.

Прикро, що майже половина вітчизняних вузів (а всього їх 345) серйозною науково-дослідною роботою не займаються, в університетах іде відтворення старих знань. Лише окремі вузи, отримуючи державну підтримку, можуть сьогодні хоч якось підтримувати наукові дослідження. Більшість університетів такої можливості позбавлені, на жаль.

Турбують постійні спроби створення нових вузів, їх філій. Намагання міністерства зупинити ці процеси не знаходять адекватної підтримки на місцях, в інших державних органах, в т. ч. правоохоронних. За минулий рік Державна атестаційна комісія позбавила ліцензій близько сотні філій і горе-вузів. Проте з регіонів, відомств знову йдуть листи з проханнями відкрити нові заклади. Куди ж далі? Адже у Франції 95 університетів, в Англії — 70.

Настав час упорядкувати відомчу різнокаліберність та зосередити вищі навчальні заклади під дахом одного міністерства, оптимізувати їх кількість та започаткувати нові типи вузів — дослідницькі, надавши їм автономію та самоврядність. Таким чином врегулювати проблему безмірної кількості національних університетів.

Очевидно, для того, щоб виправити ситуацію, потрібні системні послідовні дії, спрямовані на прискорення науково-технологічного та інноваційного розвитку. І це слід зробити оперативно і рішуче. Доки в Україні є ще свої науковці та наукові школи. Перелік необхідних пропозицій, законопроектів, відповідних змін до існуючих законів підготовлено міністерством разом з робочою групою з розроблення концепції розвитку наукової сфери, створеною за розпорядженням Президента України.

Нещодавнє засідання Ради національної безпеки та оборони під головуванням Президента засвідчило серйозні наміри врегулювати проблеми, які нині є в науково-технологічній галузі країни.

Впевнений, що втілення розроблених пропозицій, рішень РНБО дасть змогу істотно покращити ситуацію в науковій сфері, а значить, посилити авторитет науки в державі. Слід не тупцювати на місці, а діяти рішуче й сміливо, відкинувши всілякі рецепти деяких західних горе-радників, жити власним розумом.

Станіслав Ніколаєнко,міністр освіти і науки України.