Тарифи на газ, електроенергію і пасажирські перевезення зростатимуть невпинно

Те, про що так багато говорили і більшовики, і меншовики, партії різних кольорів і відтінків, те, що аж ніяк не могло статися до виборів, збулося майже одразу після завершення парламентських перегонів. Минулого тижня Міністерство юстиції зареєструвало постанову Нацкомісії регулювання енергетики (НКРЕ) про зміни тарифів на газ та електроенергію для населення. З 1 травня ціни на газ та електроенергію буде підвищено на 25 відсотків. Ті, хто мають лічильники, за кубометр блакитного палива платитимуть 22 копійки, за відсутності лічильника — 24 копійки. Ціна електроенергії для населення міст зросте до 19,5 копійки за кіловат-годину, а для сільської місцевості — до 18 копійок. Постанова набрала чинності одразу після реєстрації в Мін’юсті.

Як повідомили в НКРЕ, підвищення цін на газ та електроенергію з 1 травня цього року — лише перший етап переходу до «економічно обгрунтованого рівня тарифів». Згідно з розробленим там графіком, 25-відсоткове підвищення цін чекає на нас через кожні півроку до 2008-го. Запам’ятайте ці дати і плануйте своє життя-буття: 1 вересня 2006 року, 1 травня 2007 року, 1 вересня 2007 року. Відтак на травень 2008 року в НКРЕ планують вийти майже на 100-відсоткове покриття затрат.

Спеціалісти НАК «Нафтогаз України» стверджують, що з 1 січня 2007 року ціна на газ для населення становитиме 394 гривні за тисячу кубометрів, для бюджетних організацій — 717 гривень, для підприємств комунальної електроенергетики — 700 гривень за тисячу кубометрів газу.

У Міністерстві палива й енергетики переконані, що підвищення тарифів на енергоносії не надто вдарить по кишені малозабезпечених верств населення, бо, мовляв, вони споживають мало цих самих носіїв. До того ж у разі підвищення тарифів для населення зберігаються чинні пільги й дотації. Але це ще, як кажуть, вилами по воді писане.

Газова тема минулого тижня звучала і в іншому ракурсі. Дніпровський меткомбінат імені Дзержинського, який входить до групи «Індустріальний союз Донбасу» («ІСД»), подав позов до Господарського суду Києва, щоб визнати недійсною угоду від 4 січня 2006 року між НАК «Нафтогаз України», «Газпромом» і «Росукренерго». Мовляв, за нових цін на газ — 95 доларів — багато підприємств «ІСД» серйозно постраждали, а над деякими навіть зависла тінь банкрутства. Справу прийнято до розгляду.

Президент України Віктор Ющенко не бачить доцільності в перегляді газових угод з Росією. Він вважає, що руйнувати наявні домовленості і виходити на інші схеми, — це політичне безумство. Хоча й погоджується, що 1,7 долара за транзит тисячі кубометрів газу на 100 кілометрів, які бере Україна з Росії, — не кращий тариф.

Водночас Олександр Медвєдєв — одна з найвпливовіших осіб у російському «Газпромі», — котрий опікується безпосередньо усім, що пов’язано з експортом російського газу, і нашому Президенту, і всім нам дав зрозуміти кілька конкретних речей.

Ціна на газ, який поставляє «Росукренерго», була зафіксована лише на перше півріччя, а тариф на транзит російського газу українською територією зафіксований на п’ятирічний термін. Отже, у другому півріччі слід очікувати спроби підвищити ціну на газ, бо з початку року ціни на блакитне паливо в Європі вже зросли. Наступне. Пан Медвєдєв зауважив, що «Газпром» навряд чи припинить спроби взяти під контроль українську газотранспортну систему. Він вважає, що всі заходи в Україні з економії газу виявилися неефективними. І, мовляв, підвищення газових цін для України є благом, бо це стимулюватиме енергозбереження.

Нашим парламентаріям буде цікаво дізнатись, що «Газпром» і далі готовий оберігати таємницю появи компанії «Росукренерго» у схемі поставок газу в Україну. Хоча, можливо, у розкритті цієї «військової таємниці» нам посприяє Держдума Росії, яку минулого тижня вона також зацікавила.

«Порадувало» нас і Міністерство транспорту і зв’язку, яке «вивчає» можливість підвищення цін на пасажирські перевезення на 40 відсотків з 2006 року. А до 2008-го вартість пасажирських перевезень збільшиться на 100 відсотків. Отже, ціни на газ, електроенергію й пасажирські перевезення йдуть угору в тандемі. Як тройка баских коней.