Виповнюється 45 років польоту в космос Юрія Гагаріна. Відтоді там побувало чимало землян, і українців також. А чи скоро Україна сама запустить у космос зоряний екіпаж? Чи зацікавлені ми в розвитку пілотованої космонавтики? З цього розпочалася наша розмова з першим заступником Генерального конструктора—генерального директора Державного конструкторського бюро «Південне», академіком Міжнародної академії астронавтики Олександром ДЕГТЯРЬОВИМ.

— На мій погляд, Україна поки що не має потреби у власних пілотованих запусках. Буде таке завдання — знайдемо можливість його вирішити, хоч це нелегко. До речі, у рамках Національної космічної програми України ми з Національним космічним агентством і НАНУ проробляли варіанти створення українського модуля для міжнародної космічної станції. Але через нестачу фінансування проект не реалізовано. Є плани розміщення дослідницької апаратури на іноземних модулях МКС, наприклад, на російському...

— А чи має сьогодні Україна свій загін космонавтів?

— Як мені відомо, поки що не має. Наукові завдання досить успішно виконують і безпілотні апарати. За 44 роки (саме стільки наше КБ займається їх створенням) запущено більш як 400 апаратів 73 типів. Вони удосконалюються: скорочується маса, поліпшується оптика, вона вже «розпізнає» з космосу предмети розміром до півтора-двох метрів...

— Але людина хоче побачити все на власні очі, розвивається космічний туризм. Чи братиме Україна і КБП у цьому участь?

— Так, хоч коштує таке «турне» до 15 млн. доларів, бажаючих багато. Лідер цього бізнесу — Росія, але й ми не стоїмо осторонь. Нині проробляються варіанти можливої співпраці з американцями щодо спільного тестування пусків придбаних ними російських капсул «Алмаз», призначених для запуску людини в космос. Ідеться про перспективи створення спільного ракетно-космічного комплексу туристичного призначення, з використанням для цього нашого «Зеніта», іншої ракети цього ж класу, може, і нової розробки. Технічно це здійсненно, економічно — вигідно. У разі реалізації програми ціна польоту космічного туриста може знизитися до 150 тисяч доларів за політ.

— А скільки «Зеніт» за один раз може підняти в космос туристів?

— Можемо вивести на кругову низьку орбіту (200 кілометрів) до 14 тонн. Але, якщо треба, то резерви в «Зеніта» ще є. Тим паче що Росія розробляє дуже цікавий багаторазовий корабель «Кліпер», розрахований на шість осіб. Проект дуже актуальний, американці також оголосили тендер на такі апарати.

Найтяжчий варіант «Кліпера» важитиме 16—17 тонн. Нинішня російська ракета «Союз» такий вантаж вивести на орбіту не може. Ми пропонуємо для цього проекту свій «Зеніт».

Крім «Зеніта», чи маєте ви намір створювати й інші ракети?

— У «Зеніта» все склалося вдало: він затребуваний, дивує і радує універсальністю, надійністю, екологічною чистотою, високими енергетичними та експлуатаційними характеристиками.

Нині тривають роботи з його модернізації з метою збільшення маси корисного вантажу, виведеного на орбіту під час запусків з Байконура. Ще один напрям робіт КБ «Південне» — аерокосмічні ракетні комплекси. Ці програми перспективні, вони передбачають запуск космічних носіїв з борту літака, адже Україна густонаселена, немає місць для наземних стартових майданчиків. У розробці — кілька аерокосмічних комплексів з носіями різного класу, що базуються на літаках «Руслан», «Мрія», винищувачах «СУ» і «МіГ».

Отже, не будете змінювати «Зеніт» на ракети з іншою назвою?

— Один з найбільших проектів КБ «Південне» — створення ракети-носія «Циклон-4», його запускатиме спільне україно-бразильське підприємство з космодрому Алкантара, в екваторіальній Бразилії. Проект має гарні перспективи. А «Зеніт» і далі вдосконалюватиметься. Одночасно з його модернізацією в КБ розробляють ракети нового сімейства — «Маяк» — на базі перевірених носіїв «Циклон» і «Зеніт», використовуючи при цьому всі кращі напрацювання. Намагаємося в їх арсеналі максимально використовувати українську комплектацію. Уже зараз ракети «Маяк» викликають інтерес у багатьох країнах. Хоча проект поки що тільки на папері, КБ «Південне», разом з американськими партнерами, бере участь у тендері, оголошеному НАСА, який передбачає використання нових систем, що забезпечать надійну доставку вантажів на міжнародні космічні станції.

— Порівняно з часами Гагаріна техніка пішла вперед. Політ корабля з людиною на борту сьогодні — не так уже складно?

— Тільки в арсеналі нашого КБ десятки цікавих розробок, за допомогою яких можна відправити людину в космос і повернути її на Землю. «Зеніт» може успішно вирішувати будь-які космічні доставки. Співпраця із закордонними колегами щодо організації майбутніх пілотованих польотів ведеться постійно. Ми впевнені: не за горами час, коли дослідники і туристи будуть постійно стартувати на навколоземні орбіти. Зокрема й за допомогою техніки, яку розробляють фахівці КБ «Південне» і виготовляють наші колеги на «Південмаші».

12 квітня — це не тільки День космонавтики, а й День працівників ракетно-космічної галузі України. І в переддень цього свята ми з гордістю можемо дивитися як у минуле, так і в майбутнє. За більш ніж півстолітню історію ракетно-космічної галузі колективами КБ «Південне», «Південмашу», безлічі інших підприємств створено чотири покоління стратегічних ракет, сім ракет-носіїв, що вивели на орбіту більш як 1100 космічних апаратів. Сьогодні Україна, разом з Росією, США, Францією і Китаєм, зберігає місце серед провідних космічних держав світу. За останні роки нашими фахівцями здійснено 19 пусків ракет-носіїв «Зеніт-3SL», п’ять пусків конверсійного носія «Дніпро» (створеного на базі найпотужнішої стратегічної ракети 15А18). Нещодавно КБ «Південне» відвідав Президент України В. Ющенко. Він заявив про необхідність державної підтримки ракетно-космічної галузі України на найвищому рівні.

Квітень для нас був і залишається знаменним місяцем: у 1954 році 10 числа було організоване наше КБП, 12 — День космонавтики і, за волею долі, день народження Генерального конструктора—генерального директора КБ «Південне» Станіслава Миколайовича Конюхова. А 13 — в перший політ 21 рік тому вирушив наш прославлений «Зеніт»... Зі святом, друзі!

Дніпропетровськ.