Україна знову на роздоріжжі: яким шляхом іти, з ким і під чиїм проводом? І це після того, як під незалежницькими прапорами уже вчетверте ми обрали Президента України, а тепер — теж учетверте — і Верховну Раду. А сама дійсність змушує кожного ще і ще раз добре подумати, озираючись і на пройдені п’ятнадцять літ, і геть далі — у глибину віків. З’ясуймо передовсім самі для себе: а що в нас, у кожного зокрема і всіх разом, за душею?
Кайдашева сім’я
Ні, я аж ніяк не зазіхаю на привласнення літературного шедевру нашого класика і мого близького земляка (наші села на Черкащині майже поруч). Івана Нечуя-Левицького перевершує хіба що наша дійсність. У передвиборних змаганнях Кайдашеву сім’ю нагадує вся наша українська спільнота. Досить включити будь-яку програму телебачення, а там — протистояння і сварки. Звинувачення влади і виборців, підозри щодо чесності членів виборчих комісій. Більш як півстоліття після трагічних подій з-під лоба, з недовірою, поглядають один на одного
«бандерівці» і «комуняки». Не зрідняються у державній сім’ї горяни Карпат і гірники Донбасу. Іскриться міжнаціональне тертя в Криму. Кожний обстоює своє розуміння патріотизму, свої політичні симпатії. А після затятої борні між кандидатами у президенти Ющенком та Януковичем по-різному пофарбували і прапори. З’явилася на світ Божий по-новому помережана карта України.Вірус ворожнечі нуртує в душах і від мікроскопічного коливання збурює емоції. Столиця, куди час від часу з’їжджаються масовані десанти зі сходу і заходу, співчуваючи, допомагає протиборцям прихистком і хлібом. Обачніші громадяни переживають, розуміючи, що щілини передують тріщинам, що наша довгоочікувана державна будівля стоятиме лише тоді, коли всі зважатимуть на особливості її конструкції і оберігатимуть від розхитування та вогню.
Не переобтяжена мудрістю і дбайливістю українська влада упродовж п’ятнадцяти років не знайшла в собі сил піднятися над конфліктами, заспокоїти людей, слугувати їм моральним взірцем. Більше того, розтринькала успадковану від у Бозі спочилого Союзу економічну міць, віддала до рук цинічних ділків вагому частку загальнонародного добра. Виштовхала мільйони громадян на
«блошині» ринки та у принизливі закордонні найми.У зчиненому бедламі почалося обезлюднення предковічної української території, адже без війн і пошестей нас помирає вдвічі більше, ніж народжується. За роки суверенності поменшало на п’ять мільйонів чоловік. А що ж буде далі? Релігійні постулати про те, що святе місце пустувати не може, ніби й не для нас, безбожників. Мабуть, тому громадяни не титульної нації вже приватизували вагому частку української промисловості і банківської системи. Якщо відкинути ілюзійне словоблуддя, то таку кінцеву мету має і земельна реформа. Заспокійливим для громадської пильності наркозом, що має викликати ілюзію рівності всіх, є хіба що ліквідація в українському паспорті запису про національність.
Коли систематизуєш у змістово-хронологічний ряд складові дійства з приманливою назвою
«Реформи», якими по суті спонукають українців перед глибокою вирвою накладати самим собі за пазуху каміння, то дивуєшся нашій наївності й чужому шедевру конспірації справжніх намірів. З першого погляду — ніби безневинний збіг обставин. А придивитися — перед ними меркне горезвісний гітлерівський план «Барбаросса», що передбачав захоплення чужих земель військовою силою.Девальвований до нижче нікуди термін
«реформи» у нашому офіційному вжитку треба замінити простим і всім зрозумілим словом «покращення». Якщо пропоновані переміни ведуть до ліпшого, то вдячність ініціатору — і гуртом дружно за роботу. Коли ж якийсь владний спритник, зловживаючи службовим становищем, прагне змінити існуючий порядок лише для того, щоб із спільниками збирати з громадян плату за електрику, телефон, газ чи привласнити металургійний комбінат або автозавод, — то йому не лише зневага громади, а й стаття кримінального кодексу з тарифікованим строком ізоляції від суспільства, а поцуплене — негайно покласти на місце. Встановлення такого порядку було б першим українським кроком до омріяної нинішньою владою Європи.Парадоксальна істина: для виживання українцям доводиться рятуватися від своєї влади. Винайдена у козацькій Україні безвідмовна зброя демократії у нинішній демократичній Україні дає осічку або вибухає феєрверками нікчемам, бо на виборах, як правило, слабких змінюють такі само, а то й слабші, а агресивних спритників — ще відчайдушніші.
Ще як були ми козаками
Дослідник і літописець козацької доби Д. І. Яворницький залишив спогади про те, як на Запорозькій Січі кожного 1 січня збиралася загальна військова рада. Вона починалася зі звернення кошового отамана:
«Пани молодці! У нас сьогодні новий рік, чи не бажаєте ви за старим звичаєм замінити свою старшину і замість неї обрати нову?» Якщо товариство було задоволене, то відповідало: «Ви добрі пани, пануйте ще над нами». Якщо ж на майдані зависала тиша — знак недовіри, — кошовий, суддя, писар і отамани клали на стіл символи своєї влади і, подякувавши всім за честь, йшли геть.Для дотримання таємності нові кандидати на їхні посади мусили відправлятися у свої курені. Після першого результативного голосування старші поважні козаки йшли до куреня обраного і просили його стати кошовим. За звичаєм, він мав двічі відмовитися і тільки після третього звернення приймати до рук булаву. При цьому довбиш бив у литаври, а старі січовики по черзі обсипали бриту голову кошового піском і гряззю, щоб не забував про своє просте походження і не прагнув панувати над товаришами. Розкланявшись на чотири сторони, кошовий дякував зібранню за виявлену честь. А у відповідь дружно звучало:
«Будь, пане, здоровий та гладкий! Дай тобі, Боже, лебединий вік та журавлиний крик!» Потім таким же чином обирали суддю, писаря, осавула, курінних отаманів.Особливим на Запорізькій Січі було судочинство. Микола Гоголь писав:
«... найбільше враження на Андрія (сина Тараса Бульби. — Б. К.} справила страшна кара, винесена за смертовбивство. Тут же, при ньому викопали яму, опустили туди живого смертовбивцю і поверх нього поставили труну з тілом ним убитого, а потім обох засипали землею». За зраду спільній справі найвищим бував і батьківський трибунал зі статтею: «Я тебе породив, я тебе і уб’ю!» Справедливо? Так. Суворо? Аж занадто. Але, непорушно сповідуючи власні закони, міцний, відважний і озброєний люд жив дружною громадою в мирі та злагоді. Прозоро обирав підзвітну владу. Обранці зважували посильність справи, бо за неї треба було відповідати. А усвідомлення неминучості адекватної відплати за скоєне остуджувало гарячі голови. Не далекі від істини історики, які стверджують, що козацька демократія могла служити тогочасним взірцем європейської цивілізації.У перші ряди борців за волю ставали відчайдушні, розважливі і совісні, сильні розумом і з гарячим серцем. До здійнятої ними дороговказної зорі, що засяяла над неприступною Хортицею, з усіх країв сходилися єдиновірці. Кожна господиня вважала за честь нагодувати подорожанина, бо знала, що хтось так пригостить її батька, чоловіка чи сина. В часи всенародного опору, коли чоловіки йшли на війну, а жінки й за них трудилися вдома, видатну роль у зміцненні сімейних уз відігравала вишиванка. У вишитій сорочці, рушникові, хусточці чи кисеті козак зберігав тепло маминої душі, ніжність коханої, вірність нареченої.
Козацькі правила приписували особливо піклуватися про сім’ю і молодь. Юнака батько привозив на Січ вчитися українства. За всієї суворості обстановки там берегли людське життя. Охоронним амулетом воякові служили сережки, які нинішні модники вішають і на носі. Осавул, сотник чи інший старшина не міг послати на ризикову справу козака з сережкою в лівому вусі, бо знав, що той — єдиний у мами син. А з сережками в обох вухах, — останнього козака в роду, — мусив пильнував як брата.
Так зароджувалася і ширилася українська ментальність: глибока віра у справедливість і стійке почуття патріотизму, любов до праці й жадоба до знань, шана до старих і піклування про виховання дітей. На цьому формувалася й шліфувалася національна еліта. Природно, що самобутня козацька вольниця виявилася не потрібною для російської і польської влади, під протекцію яких потрапила українська земля. Почалося не тільки переселення козаків для охорони окраїнних територій імперії, а й розтління їхнього духу, розповсюдження побрехеньок про зневагу козаків до сім’ї та про їхні ледарство, пияцтво і бравурність, страшилок-пісень, як про ту Галю, що козаки-нелюди обманули, прив’язали у темному лісі до сосни косами і спалили.
Час озплати настав
А чому ж у суверенній Україні поновлення козацтва почалося не з пробудження патріотичного духу і блиску національної ментальності, а з натягування зовнішньої атрибутики? Без реанімації визначальних моральних цінностей взялися поспіхом рядитися у шаровари з лампасами, вишиванки, вистригати на головах оселедці, навішувати старшинські відзнаки. Та тому, що мало читали, бо загубилися писарські нотатки про будні жертовної боротьби за волю нації, а натомість запам’ятались сюжети кількох картин видатних художників про героїку походів. Тому що українцям бракує істинних знань про минуле, про тодішнє суспільство людей честі і обов’язку, про початі пращурами добрі справи, які зобов’язані продовжувати всі покоління.
Адже історія завжди писалася і буде писатися на замовлення і для обслуговування влади. На наших землях від часів занепаду Київської Русі влада була іноземною і вимагала, щоб її героїчну історію вивчали і шанували. А переучувати людей важко, бо розуму властиво критично сприймати спростування засвоєних замолоду знань. Та ще ота гола правда коле в очі і гірчить душу. Треба, щоб релігія, політика і мистецтво її підсолоджували і обгортали часткою брехні. Вдалі зразки такої мішанини можуть переростати і в національний ідеал та передаватися від колиски до могили.
«
Серед сил, які формують дійсність, мораль є першою», — визначив видатний мислитель сучасності, лікар і музикант, лауреат Нобелівської премії Альберт Швейцер. Деморалізована людина чи нація неконкурентоспроможна в оточенні собі подібних. Тож, мабуть, Україну в Євросоюз не приймають не через ослаблу економіку, а з поважнішої причини. Наша влада настійливо демонструє світові другорядність: невміння триматися на рівних у пристойному товаристві, замість збагачувати словом і ділом надбання цивілізації — безугаву канючить порад, кредитів чи сприяння кудись долучитися.Навряд чи кому на Заході та й дома додають оптимізму українські реалії. Українцям, щоб вистояти у вічній природній боротьбі народів за життєвий простір, потрібно мати свою віру, як то кажуть — національну ідею, та берегти, як зіницю ока, отчий край —Батьківщину. Носієм і виразником цього має бути сяючий діамантовими гранями авангард нації, який дбайливо берегтиме моральні надбання предків, доповнятиме їх напрацюваннями своїх поколінь, буде бездоганним взірцем патріотизму і нещадним мечем для зрадників. Кришталеві витоки української ментальності починаються з козацтва. На жаль, час і неприхильна історія їх замулили, привчили нас до хлорованих поверхневих стоків.
І чим раніше піднімемо принижену недругами гідність, повернемо розприскану згуртованість, набудемо гордого, як писав поет,
«чуття єдиної родини», тим швидше станемо шанованими партнерами у світовому співтоваристві. А головне — зазнаємо справжнього щастя вже тільки від свідомості: кожен із нас — Людина.Борис КИРИЧЕНКО, радник Голови Верховної Ради України.