Виставка сакрального мистецтва
«Молитва у кольорі» проходить у Тернопільському обласному краєзнавчому музеї. Ікони ХVІІ—ХХ століть, фрагменти іконостасу, стародруки, розп’яття, хрести могли бути втрачені назавжди. Їх знаходили на горищах, у церковних прибудовах, сільських хатах, а з іконостасу ХVІІІ століття був збитий... сарай.Можна годинами стояти біля унікальної пам’ятки початку ХVІІ століття — ікони
«Зішестя в пекло», яку було знайдено в Зборівському районі. Вона добре збереглася. Можливо тому, що невідомий художник дотримувався технології малярства. Національні мотиви закладено в зображенні Ісуса Христа у вишиванці. Це робота відомого українського художника, друга Івана Франка, Антона Манастирського. Мальовано ікону на початку ХХ століття, коли Україна переживала смутні часи.Дуже цікава історія Буцнівської чудотворної ікони. Це копія відомої Ченстоховської Богородиці. На Ясній горі у Ченстохові монахи приклали копію до оригіналу, щоб на неї перейшла Божа благодать. Можливо, до Буцнева під Тернополем її привезли прочани. Біля Буцнівської ікони почали творитися чудеса зцілення. Їх було майже 60 і всі вони записувалися до спеціальної книги. Тепер її шукають в архівах. А ось пісню до цієї ікони знайдено в
«Почаївському богогласнику». Сама ікона, коли з неї зняли ковані металеві ризи, виявилася у жахливому стані. Художник-реставратор Андрій Чернець зумів зберегти святиню. Для культових потреб вирішено зробити копію ікони.Речі, експоновані на виставці, знайдено на Тернопільщині упродовж останніх чотирьох років. Провідниками доброї справи стали священики Тернопільсько-Зборівської єпархії УГКЦ Андрій Говера і Андрій Романків, випускник Львівської богословської академії Євген Зілінко і його батько — відомий в області художник Ігор Зілінко. Вони привозили з експедицій безцінні твори, обережно відчищали їх від бруду і передавали до рук художника-реставратора Андрія Чернеця. Згодом до реставрації долучилася Соломія Мельниковська. З благословення владики Михаїла (Сабриги) при єпархії почала діяти комісія сакрального мистецтва. 90 відсотків знайдених речей законсервовано. Щоб їх реставрувати, потрібні чималі кошти. На жаль, меценати не поспішають — окрім підприємця Романа Заставного, за підтримки якого реставровано твори для виставки. Приємно, що саме він днями став міським головою Тернополя.
— Хоч багато речей вже не повернеш, — каже куратор виставки Євген Зілінко, — та все-таки ми хочемо врятувати те, що вдалося знайти. Можливо, з часом у Тернополі постане церковний музей сакрального мистецтва.
Тернопільська область.