Протягом тривалого переговорного процесу щодо набуття Україною членства у Світовій організації торгівлі основна увага була зосереджена на колі питань приведення у відповідність українського законодавства із правилами світової торгівлі, викладеними у відповідних угодах СОТ.

Стосовно агропродовольчого ринку основними темами в переговорному процесі були питання прямого регулювання ринку. Зокрема, це питання лібералізації системи митних тарифів на аграрну продукцію, обсягів і систем дотування сільськогосподарського виробництва, приватизації, експортних субсидій та низка інших.

Водночас, починаючи з першого засідання Робочої групи з розгляду заявки України щодо приєднання до СОТ, яке відбулося наприкінці лютого 1995 року, протягом усього наступного періоду питанням нетарифного регулювання аграрного виробництва не було приділено належної уваги.

Угоди СОТ «Про технічні бар’єри у торгівлі», «Про застосування санітарних та фітосанітарних заходів», досвід Європейського співтовариства, США та інших економічно розвинених країн з формування системи державного технічного регулювання продовольчих ринків не стали основою для створення відповідної ефективної діючої системи реалізації продовольчого права в Україні.

Аналіз існуючих у світі систем реалізації продовольчого права свідчить про їх цілісність і спрямованість на максимальний захист здоров’я та життя людей від небезпечних чинників.

Система державного регулювання

У країнах Європейського співтовариства система державного регулювання якості харчових продуктів та їх безпечності для здоров’я людей побудована на жорсткій регламентації вимог до показників безпеки.

Ці вимоги викладені у вигляді великої кількості директив і регламентів зі статусом нормативно-правових документів, обов’язкових для виконання всіма країнами співтовариства.

Різниця між регламентами і директивами ЄС полягає в тому, що директиви мають статус нормативно-правових актів прямої дії, обов’язкових для негайного виконання, а регламенти передбачають чітко визначений перехідний період для імплементації у національне законодавство країн співтовариства, після закінчення якого вони набувають статусу обов’язковості.

Регламенти і директиви поділяються на горизонтальні, які охоплюють перелік спільних проблемних питань, що мають вплив на безпеку харчових продуктів. Найхарактерніші з них стосуються харчових добавок, предметів і матеріалів, що контактують із харчовими продуктами; контролю і аналізів харчових продуктів; гігієни харчових продуктів; метрології і пакування; маркування і реклами; харчових продуктів для спеціального харчування; генної інженерії та нових продуктів. Загальна кількість горизонтальних регламентів і директив ЄС — більш як 100.

Та вертикальні регламенти і директиви ЄС, які стосуються більшості товарних груп харчових продуктів натурального походження з обмеженим терміном придатності для споживання, які, в разі порушення регламентованих вимог під час виробництва, транспортування, зберігання та продажу, можуть створити загрозу для здоров’я і життя людей. Це стосується таких продуктів, як молоко і молочні продукти, м’ясо і м’ясопродукти, плодоовочеві соки, групи кондитерських виробів, морепродукти, алкогольні і безалкогольні напої та деяких інших харчових продуктів.

Починаючи з 2000 року реформування системи державного регулювання якості та безпеки продовольства у ЄС спрямоване на посилення захисту здоров’я людей із урахуванням ширшого кола аспектів, що мають прямий чи опосередкований вплив на показники безпеки.

Система повністю охоплює всі елементи виробництва і просування продукції до споживача і включає процеси первинного виробництва сільськогосподарської продукції та фуражу, зберігання, транспортування, виробництва харчових продуктів, оптову і роздрібну торгівлю, допоміжні матеріали та обладнання, які використовуються на усіх етапах такого ланцюга.

Стандарти

Характерною особливістю зазначеної системи в ЄС є те, що вона будується на директивах «старого» підходу, тобто максимально враховує вимоги міжнародного продовольчого права ФАО/ВООЗ, викладених у стандартах Codex Alіmentarіus, яким притаманний здебільшого вертикальний характер вимог.

Кодекс складається з кількох тисяч стандартів на окремі види харчових продуктів, які продаються на світовому ринку.

Стандартами Codex Alіmentarіus визначаються не лише вимоги до показників безпеки харчових продуктів, а й додаткові показники якості, що зумовлюють біологічну цінність продукту, вимоги до методів відбору проб та виконання аналізів і маркування.

Стандарти Codex Alіmentarіus у директивах ЄС використовуються не повною мірою. Здебільшого вони враховуються в частині вимог і контролю якісних показників харчових продуктів.

Вимоги до показників безпеки у стандартах Codex Alіmentarіus ліберальніші й зорієнтовані на можливість їх дотримання найбіднішими країнами світу, членами СОТ.

У ЄС вимоги до показників безпеки набагато жорсткіші, й перелік шкідливих речовин, вміст яких у харчових продуктах регламентується, значно ширший.

Крім зазначеного, система охоплює вимоги щодо захисту навколишнього середовища в частині використання хімічних препаратів у сільськогосподарському виробництві, поводження з відходами, порушення яких може мати негативний вплив на показники безпеки харчових продуктів.

Чинна в ЄС система забезпечує високі гарантії для споживачів стосовно виконання встановлених вимог до продовольства, які ґрунтуються не лише на основі здійснення ефективного контролю, а й на залученні всіх зацікавлених сторін, які працюють у сфері виробництва харчових продуктів та надання послуг на шляху їх просування до споживачів, до процесів прийняття законодавчих рішень.

Саме тому система реалізації продовольчого права, захисту здоров’я людей, що існує у ЄС, практично виключає можливість придбання населенням неякісного продукту і будується на довірі споживачів діям влади у даному сегменті.

За останні 5 років у ЄС прийнято додатково декілька сотень законодавчих актів стосовно якості та безпеки продовольства.

Регламентом Європейського Парламенту і Ради Європейського союзу від 28 січня 2002 року №178/2002/ЄС встановлені загальні принципи та вимоги законодавства щодо харчових продуктів, створено Європейський орган з безпеки харчових продуктів та встановлені процедури в галузі безпеки харчових продуктів.

Подальше удосконалення продовольчого законодавства у ЄС передбачено у Регламенті Європарламенту і Ради ЄС від 29 квітня 2004 року №852/2004 «Про гігієну харчових продуктів», в якому деталізовано низку загальних положень Регламенту ЄС №178/2002/ЄС.

Експорт харчових продуктів з України до країн ЄС можливий за умови дотримання потенційними експортерами усіх норм Продовольчого законодавства Європейського співтовариства, підтверджених належною експертизою.

А як у них?

У США структура продовольчого права також побудована на основі вертикальних і горизонтальних нормативно-правових і нормативних документів. До горизонтальних належать два основні закони:

1. Федеральний Закон США «Про харчові продукти, ліки і косметичні засоби», 1938 року, у якому містяться вимоги щодо харчових продуктів, виробництва харчових продуктів, санітарні вимоги та інші вимоги, загальні для харчової промисловості, та заходи покарання за їх порушення. Діючі у США стандарти стосовно харчових продуктів обов’язкові до виконання усіма суб’єктами, які працюють у продовольчій сфері від фермерського рівня до пунктів реалізації харчових продуктів споживачам. Цей Федеральний закон передбачає систему економічних, фінансових і правових заходів впливу за порушення установлених норм і правил.

2. Федеральний Закон «Про добросовісну упаковку і правильне найменування», яким визначені основні вимоги до якості пакувальних матеріалів та інформації для споживачів щодо правил використання упакованого харчового продукту.

Як і в ЄС, для окремих груп харчових продуктів, котрі становлять підвищені ризики і небезпеку для здоров’я людей (в основному — це продукти натурального походження, такі як риба і морепродукти, м’ясні і молочні продукти; консервовані та сушені овочі й фрукти, фруктові соки; кондитерські вироби, какао-продукти, кава, чай, алкогольні напої і бутильована вода, діють нормативні акти вертикального характеру.

Система реалізації продовольчого права у США відрізняється від європейської тим, що нормативні вимоги стосовно виробництва, транспортування, зберігання сільськогосподарської продукції первинного виробництва і харчових продуктів не мають жорсткої регламентації.

Однак максимальне економічне, фінансове і правове покарання, яке очікує порушника у разі виявлення загрози для здоров’я людей через наднормативний вміст шкідливих речовин, недостатню чи неправдиву інформацію для споживачів, нанесену на пакуванні, зумовлює необхідність дотримуватися встановлених правил на усіх етапах виробництва і просування продукції до споживача за принципом взаємоконтролю учасників цього процесу.

Американська система продовольчого права формувалася в інших історичних і економічних умовах, є достатньо ефективною, однак може бути віднесена до категорії прецеденту, і пряме перенесення її в умови України не дасть необхідного ефекту.

Технічне регулювання

Організаційна і законодавча структура державного регулювання якості та безпеки харчових продуктів в Україні фактично не зазнала істотних перетворень.

Незважаючи на прийняття кількох законів і підзаконних актів з питань технічного регулювання, якості та безпеки харчових продуктів система продовольчого права, захисту прав споживачів, збереження їх здоров’я не сформована.

Основні закони, чинні в Україні на 1 січня 2006 року, які мають відношення до продовольчого права, це:

1. «Про безпечність та якість харчових продуктів» №2809-ІV від 06.09.05,

2. «Про ветеринарну медицину» від 25 червня 1992 року №2498-XІІ,

3. «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» від 24 лютого 1994 року №4004-ХІІ,

4. «Про пестициди і агрохімікати» від 2 березня 1995 року №86/95-ВР,

5. «Про стандартизацію» від 17 травня 2001 року №2408-ІІІ,

6. «Про акредитацію органів з оцінки відповідності» від 17 травня 2001 року №2407-ІІІ,

7. «Про підтвердження відповідності» від 17 травня 2001 року №2406-ІІІ,

8. «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підтвердження якості та безпеки харчових продуктів і продовольчої сировини» від 8 вересня 2005 року № 2863-ІV,

9. «Про внесення змін до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (стосовно санітарно-епідеміологічних норм харчових продуктів) від 15 листопада 2005 року №3078-ІV,

10. «Про стандарти, технічні регламенти та процедури оцінки відповідності» № 3164-ІV від 01.12.05.

Половина із перелічених законів належить до загальнотехнічних і має опосередковане відношення до продовольчого права.

Навіть побіжне ознайомлення лише із назвами вищеперелічених законів та датами їх прийняття свідчить про те, що про якусь систему у формуванні державної політики продовольчого права не може і йтися.

А «надмірна» активізація законотворчої діяльності в період виходу на завершення переговорного процесу стосовно вступу України до Світової організації торгівлі, яка призвела до появи значної кількості недостатньо опрацьованих проектів законів із питань технічного і санітарного регулювання та прийняття окремих з них як законів, внесла істотну неузгодженість до їхнього змісту, починаючи з термінології.

Якщо орієнтуватися на те, що за основу державної політики технічного регулювання в Україні взято технічні регламенти і стандарти, то в різних законах термін «технічний регламент», який по своїй суті тотожній терміну «Європейська директива», визначений в одному законі як нормативно-правовий акт, що затверджується Кабінетом Міністрів України, в другому — як нормативно-правовий, що затверджується Держспоживстандартом, у третьому — нормативний акт, що затверджується державним органом виконавчої влади.

При визначенні терміна «стандарт», як нормативного акта, поняття добровільності вибору для застосування тих чи тих стандартів підмінене терміном «необов’язковості» їх застосування.

Виходячи з того, що технічні регламенти на харчову продукцію вже почали розроблятися, в законах України «Про безпечність і якість харчових продуктів» та «Про стандарти, технічні регламенти та процедури оцінки відповідності», прийнятих останнім часом, зазначено, що дії цих законів не поширюються на показники безпеки продовольства. Тобто в Україні не будуть розроблятися горизонтальні технічні регламенти.

Це означає, що результати контролю показників безпеки, граничний вміст шкідливих для здоров’я людей речовин внутрішніми нестандартизованими методиками відбору проб і виконання аналізів не визнаватимуться як достовірні через можливе незабезпечення сходимості отриманих результатів із даними незалежних акредитованих на міжнародному рівні лабораторій, включаючи розташовані в країнах — потенційних імпортерах харчової продукції з України. Те саме стосується контролю харчових добавок, що їх у великій кількості завозять до України.

У прийнятих законодавчих актах взагалі не згадується про типи технічних регламентів: горизонтальних чи вертикальних. За таких умов згідно з чинним законодавством технічні регламенти набувають формальних ознак нормативно-правових (нормативних) актів, зміст яких зводиться лише до порядку маркування продукції.

Не випадковим є те, що в Україні й дотепер залишаються чинними «Санітарні норми і правила», якими регламентується гранично допустимий вміст у харчових продуктах речовин, шкідливих для здоров’я людей, затверджені в 1989 році Міністерством охорони здоров’я СРСР.

Велика кількість показників безпеки у харчових продуктах в Україні взагалі не нормується і не контролюється, а це означає, що до експортованих з України харчових продуктів застосовуються жорсткіші вимоги стосовно показників безпеки, а в Україну можуть ввозити продовольчі товари більш низького ґатунку, бо так дозволяє чинна система.

Чому контроль неефективний?

Розгалужена і громіздка система державного контролю якості й безпеки харчових продуктів в Україні є неефективною і не сприяє підвищенню якості харчових продуктів.

Кожна служба державного контролю у продовольчій сфері існує автономно за рахунок надання платних послуг виробникам продукції з визначення окремих показників безпеки в харчових продуктах, поєднуючи в собі функції державного нагляду за дотриманням цих показників.

Методики виконання більшості аналізів є закритими для виробників продукції, які є відповідальними за якість виробленої продукції і не мають можливості вибору для підтвердження достовірності виконаних аналізів. Це повною мірою стосується імпортованих харчових добавок.

Ситуація, яка склалася на продовольчому ринку України, зумовлена:

1. Нерозумінням органами державної законодавчої і виконавчої влади необхідності проведення послідовних реформ у продовольчій сфері. Обтяжливими обставинами для необхідності таких реформ є наслідки Чорнобильської катастрофи, тривалість життя і рівень здоров’я людей, які живуть в Україні;

2. Небажанням відповідних органів державної виконавчої влади (міністерств і відомств), відповідальних за якість і безпеку харчових продуктів, проводити реформи через загрозу втратити додаткові джерела фінансування.

Як наслідок, діє цілеспрямована політика відлучення від участі в підготовці законодавчих і нормативних актів безпосередніх виробників харчової продукції, відповідальних за її якість і безпеку.

Яскравим прикладом підтвердженням цієї тези є «кулуарна» розробка і прийняття Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про якість і безпеку харчових продуктів та продовольчої сировини», зміст і структура якого у повному значенні цього слова «збили з пантелику» всіх причетних до виробництва і реалізації харчових продуктів.

Внести зміни до цього закону пропонують МОЗ, Мінагрополітики, Держспоживстандарт, виробники харчових продуктів, навіть Президент України.

В рамках проекту «Позика на політику розвитку» (другий етап), який виконується за сприяння Світового банку, цей закон включений до переліку нормативних актів, які створюють проблеми для ведення бізнесу і залучення іноземних інвестицій в Україні, і потребує докорінних змін (доручення КМУ №36509/21/1-05 від 26.12.05).

Звернення до керівництва держави усіх гілок влади з пропозицією створити при Кабінеті Міністрів України робочу групу з кваліфікованих спеціалістів зацікавлених сторін для аналізу законодавства у цій сфері та розробки нових проектів законів на заміну чинних залишаються без реагування.

В Україні відсутня будь-яка стратегія стосовно побудови системи продовольчого права, виконання вимог до показників безпеки по усьому ланцюгу продовольчого забезпечення людей «від поля до столу».

У вищих навчальних закладах відсутній курс дисциплін з продовольчого права.

Курс реформ у цьому секторі мав би розпочатись із визначення основних цілей:

* забезпечення високого рівня захисту здоров’я і життя споживачів харчових продуктів, тобто усіх жителів України;

* збалансованості харчування різних вікових і професійних груп людей;

* високого рівня конкурентоспроможності продовольчих товарів, вироблених в Україні на внутрішньому і зовнішньому ринках.

Що треба зробити?

До першочергових заходів слід віднести:

* створення спеціальної робочої групи для детального аналізу ефективності чинної системи державного контролю з точки зору досягнення зазначених вище цілей; включаючи аналіз діяльності МОЗ, Держспоживстандарту, Мінагрополітики в даному секторі не лише як структур державного контролю, а і як відповідальних за створення ефективної системи забезпечення споживачів харчовими продуктами високої якості;

* розробку і прийняття Закону України «Про загальні принципи, структуру і вимоги продовольчого законодавства», керуючись основними принципами Регламентів ЄС №178/2002 та №852/2004;

* розробку і прийняття Закону України стосовно особливостей системи технічного регулювання в продовольчому секторі, який має істотні відмінності від сектору промислової продукції.

Аналіз Європейського законодавства з реалізації продовольчого права, яке може слугувати взірцем для здійснення відповідних реформ в Україні після певної його уніфікації із вилученням низки надто громіздких елементів, характерних для структури ЄС, дасть можливість розбудувати подібну систему в нашій державі в достатньо стислий період.

Реалізація зазначених реформ має важливе соціальне і економічне значення для України, а їх невідкладність підтверджується перспективою вступу України до СОТ та першими конфліктами, що виникли на ринку продукції тваринного походження.

Зважаючи на слабкість українського законодавства з безпеки і якості харчових продуктів, обсяги їх експорту з України набувають обмежених можливостей, а імпорт в Україну поступово збільшуватиметься. Це може призвести до скорочення національного виробництва харчових продуктів, закриття значної кількості підприємств і переведення аграрного виробництва в цілому в сировинну зону.

Лібералізація імпортних тарифів на аграрну продукцію в Україні не супроводжувалась застосуванням нетарифних методів регулювання імпорту шляхом побудови ефективної системи високих вимог до якості і безпеки продовольства.

Розпочати роботу в цьому напрямі необхідно невідкладно тому, що неякісні харчові продукти, крім проблем в економіці, провокують зростання хронічних захворювань, необхідність витрат на лікування, яке практично недоступне більшості населення України, зменшення тривалості життя людей.

Олег Юхновський, народний депутат України, Людмила Зінченко, генеральний директор асоціації «Укроліяпром».