Нацкомісія з регулювання електроенергетики рекомендує підвищити ціну на природний газ і електроенергію для всіх категорій споживачів (включно з населенням) з 1 травня цього року на 25 відсотків. В. о. Прем’єр-міністра Юрій Єхануров обіцяє, що уряд не прийматиме нерозважливих рішень. Чи означає це, що тарифи на житлово-комунальні послуги не зростуть? Скажу одразу: звісно, означає, але не факт, що з 1 травня цього року ціни на природний газ і електроенергію зростуть, як рекомендувала НКРЕ для населення. З 17,5 копійки за кубічний метр природного газу до 22 копійок за наявності газового лічильника і з 19 до 24 коп. — за його відсутності.

Потреба підвищувати тарифи для населення виникла не спонтанно, їй вже не один рік. Влада не переглядала їх з 1999 року, дякуючи субсидуванню цін для населення коштом промисловості і місцевих бюджетів. Така метода для будь-якої влади була свого роду гарантією виживання в умовах вкрай низької якості комунальних послуг і мізерного рівня доходів населення. Водночас це призвело до того, що відпускні ціни на енергоносії для населення не покривають вже й половини витрат на їхню доставку, транспортування і розподіл. Один з наслідків такого безглуздого благодійництва — борги теплокомуненерго, які станом на 29 березня розрахувалися з ДК «Газ України» за поставлені енергоносії лише на 49 відсотків. Тож маємо черговий ультиматум для теплопостачальних компаній Харківщини, Запоріжжя, Дніпропетровська, Кривого Рогу, Полтави, Чернігова, Севастополя та інших міст: або повернення боргів, або природний газ. А з другого боку, можливості промисловості субсидувати ціни для населення вже обмежені через подорожчання імпорту енергоносіїв, надмірну енергоємність продукції, інфляцію. Так, з 1 квітня для того, щоб компенсувати збитки, тонна енергетичного вугілля вже коштує не 236, а 247 гривень (без ПДВ).

Уряд розуміє, якщо не розв’язувати тарифну проблему, то чи варто й заводити й мову про реформи в житлово-комунальному секторі та енергетиці. Спектр пропозицій доволі широкий — від запровадження нульового класу тарифів для найбільш енергомістких і важливих підприємств, що навряд чи привітають міжнародні фінансові організації, до скорочення видатків промисловості на природний газ за рахунок підвищення тарифу на електроенергію для населення, що, звичайно, є малопопулярне в народі. Ніхто не заперечить, що лише економічно виправданий тариф змусить споживача заощаджувати тепло і світло. Але в. о. Прем’єр-міністра Юрій Єхануров, зрозуміло, вагається, пам’ятаючи минулорічний спротив Мін’юсту та АМКУ підняти тарифи для населення без попереднього повернення боргів у заробітних платах і виділення додаткових коштів для місцевих бюджетів на дотування пільгових категорій населення у зв’язку з підвищенням тарифів. І борги не всі сплачені. І кошти в держбюджеті не передбачені. До того ж діє мораторій на підвищення комунальних тарифів до кінця року. Тому, як на мене, це непопулярне для народу рішення, швидше за все, приймуть після перегляду держбюджету на цей рік. А що його переглядатимуть, то це очевидно.