Переконавшись у перевагах сертифікації, дедалі більше українських підприємств і організацій впроваджують системи управління якістю. Однак для органів місцевого самоврядування міжнародний стандарт ІSO 9001:2000, на основі якого працюють багато місцевих влад у Європі, та й в усьому світі, поки що є нововведенням. Водночас проведення адміністративно-територіальної реформи передбачає саме такі докорінні зміни в підходах до управління. Одним з перших українських міст, що прийняли виклик часу, є Чугуїв Харківської області.

— Власне кажучи, підмурівок роботи з удосконалення системи управління було закладено чугуївською владою ще в 2001 році, з прийняттям Стратегічного плану розвитку міста на 2002—2006 рр., — розповідає заступник міського голови, керівник проекту «Розробка ефективної системи надання послуг населенню міста Чугуєва органами місцевого самоврядування» Олена ХВАТИНЕЦЬ.

— Однак безпосередня робота над проектом почалася завдяки ініціативі нашого міського голови Галини Мінаєвої у квітні цього року. Членами координаційної ради, що опікується реалізацією проекту, було складено план-графік впровадження системи управління якістю. Передбачені ним заходи виконуються у повному обсязі й без зволікань. Це, наприклад, розробка процедур якості відділами і службами міськвиконкому, приведення посадових інструкцій у відповідність з положеннями стандарту тощо. Усю цю роботу провадять у тісній взаємодії з нашим головним партнером з реалізації проекту — ДП «Харківстандартметрологія», яке на сьогоднішній день є лідером серед установ України, що працюють у сфері сертифікації систем управління якістю. Упевнена, що з його допомогою ми досягнемо нашої загальної мети —відповідності послуг, наданих міською владою населенню міста Чугуєва, міжнародним стандартам якості.

Сертифікувати впроваджену систему управління якістю міська влада Чугуєва планує найближчим часом. Результатом її впровадження має стати раціональніше використання наявних у розпорядженні міської влади ресурсів і зосередження уваги на найважливіших проблемах мешканців міста. Досягти цього можна буде завдяки чітко налагодженій системі роботи міської влади. Зокрема, у рамках реалізації проекту проводять інвентаризацію послуг, наданих міськвиконкомом населенню, завдяки чому городяни стануть одержувати більш кваліфіковану і оперативну допомогу фахівців, а чиновники позбудуться зайвої роботи, оскільки їхню діяльність буде суворо регламентовано. До речі, посадові особи проходять навчання на семінарах, де їх знайомлять з базовими аспектами управління якістю і навичками якісного обслуговування населення.

Одна з цілей — створення Центру муніципальних послуг, у якому жителі міста зможуть отримати інформацію про всі послуги виконавчих органів, державних установ і організацій, що діють на території міста. Працівники центру здійснюватимуть первинне консультування городян, а посадові особи прийматимуть рішення з кожного питання згідно зі спеціально розробленими управлінськими процедурами, сертифікованими за міжнародними стандартами якості. Роботу органів місцевого самоврядування оцінюватимуть «іззовні» і значною мірою контролюватимуть депутати міської ради.

Це дасть змогу городянам не блукати чиновницькими кабінетами, бо буде якісно змінено підхід до управління соціальним та економічним розвитком міста. І якщо все піде так, як задумано, то в Чугуєва з’являться можливості міжнародного визнання і залучення коштів інвесторів, для яких наявність сертифіката якості часто є головним чинником у прийнятті рішень.

Про державну важливість цього напряму діяльності говорить генеральний директор ДП «Харківстандартметрологія» Михайло БУДЬОННИЙ:

— У травні цього року фахівці нашого підприємства взяли участь у Всеукраїнському з’їзді якості, що відбувся під гаслом «Якість — національна ідея України в XXІ сторіччі». Його метою стало визначення загальнонаціональних підходів до подальшого підвищення ділової досконалості українських підприємств і організацій, що дало б можливість поліпшити якість продукції і послуг для громадян України і забезпечило конкурентоспроможність нашої країни в умовах вступу до СОТ й інтеграції до ЄС. Учасники з’їзду були одностайні в тому, що демократичні перетворення, які відбуваються останнім часом у нашій країні, створюють всі умови для докорінного поліпшення ситуації в сфері якості. Особливо актуальні нині завдання з впровадження сучасних підходів до управління якістю в органах державної влади і місцевого самоврядування, підвищення якості послуг, які держава надає своїм громадянам. Наше підприємство готове до сертифікації таких систем управління якістю на основі міжнародних стандартів.

Новий стиль роботи співробітників муніципалітету має бути постійним, а його високий рівень не змінюватися залежно від того, хто конкретно в майбутньому очолюватиме місцевого самоврядування Чугуєва: сертифікат якості треба підтверджувати кожні п’ять років, при цьому щорічний нагляд, проведений фахівцями ДП «Харківстандартметрологія», має свідчити про якісний, безперервний розвиток управління містом.

Харків.