Зараз, у гарячі передвиборні тижні, часто складається враження, що народні депутати нічим, окрім цих перегонів, не переймаються. На щастя, це не так. І матеріал, котрий ми отримали від Миколи Нощенка, — свідчення того.

До мене, як до народного депутата України від Сумщини, звернувся голова правління ВАТ «НВАТ ВНДІкомпресормаш» (м. Суми) О. Лавренко з проханням посприяти недопущенню порушення чинного законодавства та лобіювання інтересів іноземних фірм-виробників обладнання, яке до того ж виготовляється в Україні. Нещодавно, 10 березня, ВАТ «Укрнафта» проводило відкриті торги із закупівлі компресорного обладнання. До розгляду були представлені пропозиції чотирьох фірм, з яких дві іноземні, а дві — вітчизняні, у тому числі ВАТ «НВАТ ВНДІкомпресормаш», котре є флагманом вітчизняного компресоробудування і постачає свою продукцію в десятки країн Європи, Азії, Америки. За законом, усі відповідним чином оформлені пропозиції мають розглядатися на тендері, щоб порівняти технічні характеристики, цінові показники та терміни й умови постачання обладнання. Проте заступник голови правління ВАТ «Укрнафта» В. Троценко, який є членом тендерного комітету, чомусь запропонував порушити це правило і навіть не озвучувати те, з чим приїхали сумчани. Мовляв, вони репрезентують своє обладнання як експериментальне.

І, хоч як це дивно, присутні не почули, що ВАТ «НВАТ ВНДІкомпресормаш» дає гарантію терміном три роки на своє компресорне обладнання і здійснює його сервісне обслуговування, що технічні характеристики цього обладнання — найкращі серед тих, що їх пропонували інші учасники тендеру.

Компресормашівці, наскільки мені відомо, будь-яку першу машину з параметрами, котрі відрізняються від зразків, що вже випускалися, вважають експериментальною. І в даному випадку технічні умови тендеру вимагали складання не серійної машини. Її підприємство з його потужними інженерно-конструкторськими службами і гнучким виробництвом було готове виготовити за місяць, тобто вже в середині квітня.

А переможці тендеру спроможні зробити це лише в червні-липні, бо комплектуватимуть виріб вузлами і агрегатами, які шукатимуть і купуватимуть у різних фірм, та поставлять його... без двигуна. Але, на відміну від коректних сумчан, іноземні «фірмачі» машину, яку складуть таким чином, за експериментальну не вважають. Але де-факто вона саме такою і є.

Може, ціна зарубіжної техніки привабила «Укрнафту»? Але вона в 3,9 рази більша за ту, яку хочуть вітчизняні виробники. Тоді в чому ця привабливість? І хто дав право тендерному комітету так вільно розпоряджатися бюджетними коштами?

Відповідей не маю, можу лише здогадуватися.

Я добре знаюся на питаннях проведення тендерних торгів, бо є членом тендерного комітету Держкомрезерву, і був здивований: чому нехтується Закон? Тому звернувся до в. о. Прем’єр-міністра України Юрія Єханурова з проханням: доручити Міністерству економіки, Службі безпеки, Фонду державного майна, Тендерній палаті та Національній акціонерній компанії «Нафтогаз України» розглянути правомірність дій організаторів торгів і зробити відповідні висновки.

Прийняті Верховною Радою закони, зокрема, Закон України «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти» мають виконуватися, а порушники їх мають відповідати за свої дії.

Микола НОЩЕНКО, народний депутат України.