Вечірнє засідання 14 березня

За результатами 2005 року реальні наявні доходи населення порівняно з попереднім роком збільшилися на 20,1 відсотка, середньомісячна реальна заробітна плата — на 20,3 відсотка. Темпи зростання споживчих цін у 2005 році в порівнянні з попереднім роком уповільнилися на два відсоткові пункти до 10,3 відсотка. Фактичні темпи зростання споживчих цін майже відповідали прогнозному показнику. Темпи зростання цін виробників порівняно з попереднім роком уповільнилися в 2,5 разу.

Сьогодні Міністерство фінансів може доповісти, що, незважаючи на труднощі минулого року, пов’язані із структурними та макроекономічними проблемами, основні цілі та завдання минулого року були виконані, до того ж реалізована бюджетна політика зберегла фінансову стабільність і послідовність.

Це дані із доповіді заступника в. о. міністра фінансів Анатолія Мярковського під час заслуховування парламентом інформації Кабінету Міністрів України про стан виконання державного та місцевих бюджетів за 2005 рік та вплив поточної економічної ситуації за виконання бюджету в 2006 році.

Чи треба казати, що ці показники на фініші парламентських виборів стали для одних депутатських фракцій і груп бальзамом на рани, а других — сіллю. Останніх можна зрозуміти: якщо вірити офіційній статистиці, то передвиборні слогани про значне погіршення життя людей, які ми чуємо у рекламних теле- і радіороликах партій і блоків, сприйматимуться елементарним «струсом повітря».

Тон задав Ярослав Сухий з «Регіонів України», який, пославшись на стабільне нерозв’язання проблеми газифікації на тлі стабільного стовідсоткового виконання бюджетів урядами Януковича і нинішнім, дійшов висновку, що «маємо справу, звичайно, з шахраюванням і жонглюванням підходами».

Загалом зауваження і претензії до уряду акумульовані у тезі представника Бюджетного комітету Верховної Ради Людмили Супрун (виборчий блок НДП): «... Нас хвилює таке питання, що при зростанні доходів державного бюджету більш як на 40 відсотків бюджет сьогодні не може спрямувати кошти на підтримку громадян. Не може спрямувати кошти на виконання основних завдань, які стоять перед Україною». Причини цього вона вбачає у відсутності виваженої економічної політики, «у бездумному, економічно невиправданому виконанні післявиборних або виборчих обіцянок», а з другого боку — невиконанні обіцяного виведення економіки з тіні.

Одне слово, більшість виборців мала втямити, що торік нова влада збагатила державну казну, але розпорядитися грошима як слід не змогла.

Голова Рахункової палати Валентин Симоненко був ще категоричніший: очолюваний ним незалежний контрольний орган на основі аналізу та моніторингу звітності державних структур дійшов висновку: держбюджет-2005 ні загалом, ні за дохідною, ні за витратною частинами не виконано...

Передвиборні пристрасті у сесійній залі «зашкалювали». Нестор Шуфрич навіть застеріг главу держави, який має власну пасіку, щоб слідом за курми в Україні не загинули бджоли. На що головуючий на засіданні Адам Мартинюк зауважив: не треба лякати суспільство, бо «бджолиного грипу» поки що немає.

Врешті-решт розмова про негаразди у державі і критика уряду завершилися нічим (якщо не брати до уваги передвиборних політбонусів). Внесений Бюджетним комітетом проект постанови, в якому, як наголосила Л. Супрун, уряду запропоновано «негайно здійснити низку заходів, щоб не допустити розбалансування бюджету, та зробити все, щоб економіка в 2006 році розвивалася, а люди відчули, що в Україні влада є і що ця влада працює на них...», ухвалити так і не вдалося. Адам Мартинюк сказав, що «там ні про що», і за документ проголосували лише 65 депутатів.

Попри те, що у Верховному і Вищому адміністративному судах накопичилося десятки тисяч нерозглянутих касаційних скарг, парламентарії тільки частково підтримали домовленості, досягнуті на Погоджувальній раді, про внесення до порядку денного низки відповідних законопроектів. Прийняли за основу запропоновані зміни до Цивільного процесуального кодексу, що згодом (після схвалення в цілому) дасть змогу прискорити розгляд цих скарг. Решту відповідних законопроектів спіткала невдача: один — стосовно забезпечення касаційного оскарження рішення суду — відхилили, а два відмовилися внести до порядку денного. Не набрав належної кількості голосів і проект постанови про дотримання вимог Конституції та законів щодо здобуття якісної освіти у сільській місцевості.

На початку засідання парламент прийняв постанову з приводу розгляду в рамках дня уряду підсумків проведення відпочинку і оздоровлення дітей влітку 2005 року та заходів Кабміну з організації такої справи цьогорічного оздоровчого сезону.