Сьогодні Верховна Рада планує розглянути в першому читанні проекти законів про Кабінет Міністрів України, які мають урегулювати правовий статус уряду у зв’язку з конституційною реформою. На розгляді у парламенті нині перебувають два законопроекти про Кабмін — підготовлений тимчасовою спеціальною комісією Верховної Ради з опрацювання конституційної реформи та в авторстві народного депутата Леоніда Кравчука.

Перший заступник голови Комітету Верховної Ради з питань правової політики Микола Оніщук на засіданні «круглого столу» на тему «Політреформа в Україні — проблемні питання», що відбувся в парламенті, наголосив: значущість ухвалення закону про Кабмін обумовлено тим, що після набуття повноважень парламентом нового скликання Україна переходить до парламентської форми правління. І формування уряду вперше за всю новітню історію української державності здійснюватиме Верховна Рада, тобто ті політичні сили, які здобудуть перемогу на парламентських виборах і сформують парламентську коаліцію та більшість.

Обидва законопроекти, відображаючи нову конституційну реальність, намагаються на законодавчому рівні врегулювати низку питань, пов’язаних із формуванням уряду, статусом членів Кабміну, припиненням їхніх повноважень тощо. У законопроекті, розробленому конституційною комісією, одним із визначальних положень є те, що посади членів уряду стають політичними — тобто міністри можуть бути звільнені за поданням прем’єра з політичних причин, за неякісне виконання програми та завдань політичної коаліції. Натомість пропонується запровадити посаду Держсекретаря Кабінету Міністрів, яка вже не буде політичною. Так само апарат міністерств не залежатиме від коаліції, буде відокремлений від здійснення політичних функцій та керуватиметься законом про держслужбу.

«Коли йдеться про парламентську республіку, уряд є виконавцем виборчих програм тих політичних сил, які перемогли на виборах», — наголосив М. Оніщук. Законопроект також відображає конституційну вимогу, що уряд може приступити до роботи, якщо Верховною Радою призначено не менш як дві третини всього складу Кабміну. Подання прем’єра про призначення всіх міністрів здійснюється списком. Відтак новообраний парламент повинен зібратися на своє перше засідання не пізніше 15 травня, на формування парламентської більшості відводиться місяць — тобто до 15 червня. А потім, упродовж місяця, має бути сформовано новий Кабмін. Пропозиції стосовно кандидатури прем’єра вносить парламент, а стосовно міністрів — прем’єр.

У розробленому законопроекті передбачено такі механізми дострокового припинення повноважень Кабміну: вотум недовіри уряду з боку парламенту, що тягне за собою відставку уряду, у разі смерті прем’єра чи неможливості виконання ним посадових обов’язків, або ж власної заяви про відставку. Однак право ініціювати вотум недовіри уряду або вносити зміни до складу уряду належатиме лише парламентській коаліції, тобто більшості. А парламентська меншість не зможе відправити уряд у відставку.

Законопроект у авторстві Леоніда Кравчука, за його ж словами, великих розбіжностей із документом, підготовленим ТСК, не має. Його також виписано з урахуванням змін до Конституції. Л. Кравчук каже, що на базі цих двох законопроектів можна виробити один документ. «Ухвалення нових законів про Кабінет Міністрів та Президента України було б практичною допомогою новій владі, яка могла б одразу працювати, спираючись на законодавство», — вважає Л. Кравчук.

Однак і автори обох законопроектів, і більшість депутатських фракцій та груп сумніваються у можливості ухвалення законопроекту про Кабінет Міністрів до виборів, навіть у першому читанні. Політичні сили ще мають безліч зауважень до такого визначального документа. Найбільше — щодо механізмів відставки уряду, політичного статусу міністрів та прав парламентської меншості у формуванні уряду.