«Найкраща інвестиція — це інвестиція в Івано-Франківську область!» — такий оптимістичний висновок зробив начальник головного управління з питань євроінтеграції, зовнішніх зв’язків та інвестицій Івано-Франківської ОДА Павло Андрусяк, виступаючи перед учасниками міжнародного інвестиційного форуму «Різдво в Карпатах», що проходив у мальовничому курортному містечку Яремчі. Зараз важко сказати, чи ця думка збігається з думкою інвесторів. Скажімо, торік нідерландсько-канадська фірма «Флемінг» довго «кружляла» над Івано-Франківськом, збираючись вкласти у виробництво м’яких меблів 10 млн. євро і створити сотні робочих місць, та врешті-решт інвестиційне щастя нам не всміхнулося.

За словами голови ОДА Романа Ткача, на одного прикарпатця припадає близько ста доларів іноземних інвестицій, що, як він сказав, «дуже низько», хоча область і перебуває десь посередині в рейтингу інвестиційної привабливості регіонів України. Цього року влада розраховує залучити в регіон принаймні на 15-20 відсотків інвестицій більше, ніж торік.

Заради справедливості зазначимо, що далеко не все тут залежить від місцевої влади. Чиновники кажуть, що втомилися від запитань інвесторів, на які й самі не знають відповідей: приміром, чи не зміниться законодавча база, митна і податкова політика після виборів, — бо інвестор хоче стабільності і впевненості, а український владний олімп постійно лихоманить. От хоч би й останні події з відставкою уряду, які, здається, істотно прорідили лави учасників форуму. На ньому були присутні представники посольств та інвестиційних компаній Польщі, Литви, Росії, Словаччини та інших країн, делегації з різних регіонів України, в тому числі й журналісти.

Хоч це вже другий інвестиційний форум на Прикарпатті (перший проводився в Івано-Франківську минулої осені), його статус голова ОДА визначив як «презентабельний», «оглядово-ознайомчий». Конкретні інвестиційні проекти розглядатимуться на наступному, третьому, форумі, який заплановано провести влітку цього року.

Чи зуміла Івано-Франківщина зіграти гарну прелюдію перед вирішальним раундом? Чи переконала, що інвестор почуватиме себе тут комфортно? Про це можна буде судити по тому, чи протопчуть сюди дорогу інвестори. На форумі прозвучало, що у 2002 році в області вперше в Україні створено реєстраційну палату — структуру, що реєструвала бізнес. Завдяки їй термін реєстрації суб’єкта підприємницької діяльності скоротився від кількох тижнів до кількох днів, а неофіційні платежі, які робили підприємці для прискорення цієї процедури, впали до нуля, що було підтверджено незалежним дослідженням. Такі єдині реєстраційні офіси відкриті нині в усіх районах області, а Івано-Франківська реєстраційна палата стала моделлю для аналогічних установ в інших областях України.

За словами Павла Андрусяка, здійснюючи програму регуляторної реформи, область прийняла майже 70 актів, які регулюють бізнес-середовище у тих сферах, якими найбільше цікавиться інвестор: транспорт, торгівля, оренда майна та землі. Владі вдалося впритул підійти до вирішення неймовірно складного завдання в умовах існуючого законодавства — створення дозвільних центрів. Складного, бо несподівано виявилося, що ні один чиновник не міг назвати повністю всю процедуру, яку повинен пройти інвестор, що хоче вкласти гроші в якусь сферу — скажімо, будівництво. Не існувало документа, який би допомагав вирішити це питання. Жоден інвестор не міг спрогнозувати, скільки часу і коштів потребуватиме реалізація того чи іншого проекту. «Звести дозвільні процедури в єдиний офіс, єдину процедуру виглядало нереально», — зізнається пан Павло. Але в лютому 2005 року в Коломиї таки було відкрито дозвільний центр. Такі центри вже працюють у Калуші та Івано-Франківську. Останній, до речі, вважається одним з найкращих в Україні.

«Новиною для нас, — зауважує пан Павло, — було те, що найкращим способом боротьби з корупцією стало встановлення рейтингу між дозвільними службами, коли самі підприємці, громада, державні службовці оцінюють якість державних послуг, які надають ці служби».

Така філософія влади у ставленні до бізнесу дає їй підстави очікувати потенційних інвесторів з тугими гаманцями. Гостям відкрили всі карти: ознайомили з ресурсною базою й економічним потенціалом області, стратегічним планом розвитку Прикарпаття, перспективними напрямками інвестиційної політики, — і запевнили в готовності влади до чесної співпраці. Особливий наголос було зроблено на туристично-рекреаційний потенціал області. Як приклад вдалого інвестиційного дітища продемонстрували гірськолижний туркомплекс «Буковель» (с. Поляниця), де тисячі відпочивальників безжурно насолоджувалися життям: спускалися на лижах, катались на санях, купляли гуцульські сувеніри, пили гаряче вино, просто гуляли, дихаючи чистим морозним повітрям і милуючись карпатськими краєвидами. Можливо, форум зламає сформоване в інвестора ставлення до України, і незабаром ми говоритимемо про реальний вклад капіталу в бізнес на території Прикарпаття.

Івано-Франківська область.