Як свідчить історія, кожна нація має своїх героїв, котрі в ту чи іншу епоху відіграють ключову роль у її житті. Серед видатних особистостей буремного ХХ століття виокремлюється український політичний, державний, громадський та військовий діяч, один із незаперечних лідерів визвольних змагань 1917—1921 років Симон Васильович Петлюра. Його політична зірка запалала в революційні часи 1917 року і вже до кінця життя освітлювала йому шлях в боротьбі за незалежність України. Навіть після смерті його іменем називали представників українського народу, які хоча б якось проявляли прагнення до національного самовизначення.
Отже, яке місце займав С. Петлюра в державотворенні України, якою він був людиною? Сьогодні на ці питання можуть відповісти архівні документи, які є безцінним надбанням Національного архівного фонду нашої держави. Найбільш інформаційним в даному плані, безперечно, є листування самого Симона Петлюри, його родини, друзів та однодумців. Дещо менше про цю непересічну постать розкажуть офіційні документи.
Народився Симон Васильович Петлюра 10 травня 1879 року в Полтаві, в міщанській родині козацького походження. Після здобуття початкової освіти навчався в Полтавській духовній семінарії, проте закінчити її не вдалося — його було відраховано через активну суспільно-політичну позицію. Уже в 1900 році С. Петлюра став членом Революційної української партії (РУП), а дещо пізніше — створеної на її основі Української соціал-демократичної робітничої партії (УСДРП). Водночас він активно займався публіцистично-журналістською діяльністю, працював у періодичних партійних виданнях «Праця», «Селянин», «Вільна Україна», «Рада» та інших. У 1912 році став співредактором часопису «Украинская жизнь» у Москві. Впродовж 1916 — березня 1917 року працював на відповідальній роботі в «Союзі земств», був заступником уповноваженого цієї організації на Західному фронті.
Після лютневої революції 1917 року громадсько-політичне життя С. Петлюри набрало ще більших обертів. Будучи головою Українського військового комітету Західного фронту, він брав участь у роботі Першого Всеукраїнського військового з’їзду, що проходив у Києві в травні 1917 р. Саме від цього з’їзду, на якому С. Петлюру обрали головою Українського генерального військового комітету, можна вважати початок його боротьби за Українську державу. Вже в червні 1917 р. С. Петлюра став генеральним секретарем військових справ Генерального Секретаріату Української Центральної Ради. Впродовж червня — грудня він активно розбудовував Збройні Сили молодої держави, фактично створивши Армію Української Народної Республіки. Проте вже в грудні 1917 р., з огляду на розбіжності в Генеральному Секретаріаті щодо шляхів військового будівництва, С. Петлюра змушений був залишити цю посаду.
На початку січня 1918 р. він став командувачем гайдамацьких кошів Лівобережної України, відіграв провідну роль у придушенні більшовицького повстання в Києві. Відтоді спостерігається швидке зростання його авторитету й популярності, відбувається його формування як провідного діяча української національної революції та творця Української держави.
Після гетьманського перевороту, наприкінці квітня 1918 року, С. Петлюра очолив Київське губернське земство і Всеукраїнський союз земств, був заарештований владою, а після звільнення підтримав Український національний союз, який готував антигетьманське повстання. В листопаді 1918 р. він увійшов до складу Директорії УНР і був призначений Головним отаманом республіканських військ. Коли в лютому 1919 р. В. Винниченко пішов з посади Голови Директорії УНР, С. Петлюра очолив цей керівний орган і взяв на себе відповідальність за долю Української держави.
Улітку 1919 р., прагнучи захистити інтереси загальноукраїнської справи, С. Петлюра намагався домогтися порозуміння з урядом Західноукраїнської Народної Республіки на чолі з Є. Петрушевичем, який під натиском поляків змушений був перейти на Наддніпрянську Україну. В боротьбі з більшовиками він став на шлях співпраці з Польщею (грудень 1919 — квітень 1920 рр.), за що неодноразово критикувався своїми політичними опонентами. В листопаді 1920 р., після остаточної поразки у визвольних змаганнях, С. Петлюра відійшов з урядом і армією УНР на польську територію, де продовжив визвольну боротьбу.
У грудні 1923 р. С. Петлюра залишив Польщу і в 1924 р. переїхав до Франції, оселився в Парижі, куди до нього з часом переїхали дружина і донька. Сам С. Петлюра вважав столицю Франції саме тим містом, звідки найбільш зручно стежити за міжнародними планами, «що кують десь в дипломатичних канцеляріях та мають в тій чи іншій комбінації й Україну як об’єкт для себе». Тут він у 1925 р. започаткував видання громадсько-політичного і літературно-мистецького тижневика «Тризуб» — пресового органу середовища УНР.
Перебуваючи за кордоном, С. Петлюра був переконаний, що це тимчасове явище і вірив у швидке повернення в Україну. На його думку, основними завданнями української еміграції були: збереження «традиції української державності» і пропаганда «української ідеї серед політичних і суспільних кіл Європи і Америки та ознайомлення їх з життєвістю і політичною доцільністю ідеї Української Держави». Він весь час підтримував і заохочував ініціативи, спрямовані на консолідацію українських державотворчих сил за кордоном; виношував ідею створення єдиного громадського центру для всієї української еміграції; пропагував українські ідеї перед урядами, парламентами, громадськими організаціями країн світу; обстоював історичне право українського народу на самостійне державне існування.
Проте активну громадську діяльність С. Петлюри призупинила трагічна смерть — 25 червня 1926 р. він був убитий С. Шварцбартом, котрий мав зв’язки з більшовицькою спецслужбою. Це стало відчутним ударом по зовнішньополітичній діяльності української еміграції. І хоча С. Петлюра часто був об’єктом різкої критики з боку політичних опонентів, все ж, після відходу від політичної діяльності М. Грушевського та В. Винниченка, національно-державницькі сили українства не мали лідера такого масштабу.
Він належав до найбільш переконаних і непоступливих українських самостійників-державників, був рішучим противником будь-яких федеративних зв’язків України з Росією, непохитно стояв за національно-державницьку ідею.
Як писала дружина Симона Васильовича Ольга Опанасівна в одному з листів у січні 1927 р.: «По-різному будуть оцінювати С. В., але одного не одмовлять: він горів і вмів видобувати горіння й ентузіазм, міг впливати на масу». І дійсно, державницька позиція С. Петлюри заслуговує на глибоку пошану, а його діяльність може стати прикладом для сучасної української політичної еліти.
Нижче подаються витяги з листів С. Петлюри та його дружини періоду еміграції, які зберігаються в Центральному державному архіві громадських об’єднань України. Вони дозволять скласти враження про державницьку позицію С. Петлюри та його роль у боротьбі за самостійність України.
Із листа С. Петлюри до надзвичайного представника Директорії УНР у Бухаресті К. Мацієвича з проханням отримати від румунського уряду допомогу з озброєння і боєприпасами для української армії. 28 жовтня 1920 р.
Шановний Кость Андрійович!
У відповідь на листа Вашого, переданого через Остроградського, коротко оповідаю:
а) Військове становище. Армія перебуває зараз у стані перемир’я, яке, як заявили деякі більшовицькі делегати, поширюється, з їх погляду, і на наш фронт. Ми маємо відомості, що більшовики перекидають свої війська на Врангеля і на нас. Армія після тяжких маршів і боїв потроху одпочиває, приводить у порядок мобілізованих, ладнає себе з господарчого боку [...]. Взагалі готується до прийняття удару. Якщо буде зауважено, що більшовики мають нанести нам удар, ми будемо попереджати його. [...] Нам не вистачає набоїв. Од них зараз все залежить. Маємо запас всього біля 600.000 рушничних — це лише для одного бою. Отже в даний мент все залежить од своєчасності тої допомоги, яку Ви можете нам дати [...].
Набої! Не забувайте.
З повагою Петлюра.
Із тексту інтерв’ю С. Петлюри закордонній агенції РУСС-ПРЕС. Грудень 1923 р.
[...] Из всего сказанного выше Вы могли вынести впечатление, что не только лично я, но и вся украинская эмиграция твердо верит и убеждена как в жизненности, так и в незыблемости украинской государственной идеи. Эта убежденность питается тою силой однородности, как выявила украинская нация в попытках ее денационализации на своем историческом пути и в росте национального самосознания ее, с которым в конце концов должны были считаться и такие новеляторы, как большевики и с которыми жизнь заставит считаться — хотят ли они этого или нет — и других соседей Украины. Идеал украинской государственности, начавшей было в 1917—1918 гг. приобретать вполне реальные очертания и нашедшей было свое выражение в напряженных усилиях государственного строительства, временно искривился благодаря социальной демагогии большевиков, которые кое что испортили, кое что поломали в этой строительной работе. Но база государственного строительства осталась незатронутой. Уничтожить ее даже большевики, при всей их жестокости и бесцеремонности, не в силах. Она — в народе украинском, в его творческих потенциях и сознательной воле к самостоятельному державному бытию.
Пребывая на эмиграции, мы как часть народа, учимся и накопляем свои наблюдения над чужим опытом в вопросах государственного строительства, в том сознании и уверенности, что все это при неустойчивости современных политических отношений Европы найдет свое приложение в реальных условиях родной обстановки и принесет свою пользу в деле освобождения нашего народа. [...]
Із листа С. Петлюри до К. Мацієвича про стан української справи в Парижі. 25 січня 1925 р.
[...] Мріємо ми тут про утворення Французького Т[оварист]ва прихильників Української Незалежності, але поки що ґрунт для нього «твердий» занадто. Потрібна раніш велика підготовча праця. Поки що ми проводимо інформаційну частину її. Я маю на увазі подати французьким політикам певні відомості про нашу справу і захитати їх «москвофільство». Сам я персонально не бачусь з ними, але раніш з нашими людьми докладно обговорюю, що саме, як кому говорити. Тим часом ми примушені обмежуватись в цій праці відвідинами елементів опозиційних до сучасного Уряду та парламентської більшості. Робимо це з двох причин: а) для розмов з парламентською більшістю потрібно мати тут своїх розумних соціалістів, — а їх, як на зло, навіть поганеньких в Парижі немає; б) з опозицією легше розмовляти, тим більше, що вона все зміцнюється, сподіваючись досягти тих же наслідків, що й у Англії під час виборів. [...]
Наслідки перших відвідин французьких політичних діячів переконують мене в необхідності мати своєчасно і свіжу інформацію про події на Україні. Ці інформації можна використати. Отже, прийміть, дорогий Косте Адріановичу, це на увагу і по можливості постачайте мене ними. Це — дуже потрібно для справи, значіння якої для Вас зрозуміле і доказів не вимагає. — Я не уважав доцільним розпочинати оці відвідини раніш того, як відбудеться з’їзд. Тепер, коли він одбувся і обрав свій центр, в розмовах з політичними діячами легше говорити, посилаючись на нашу організованість, яка їм, як людям, що рахуються з організованістю та силою, звичайно імпонує. Таку ж інформаційну працю по моєму плану мають розпочати і наші студенти серед своїх французьких colleg, але для цього треба, щоби «Громада» стала на ноги.
І тут перший початок організації вже зроблено. Маємо ми також на увазі використати і круги «Прихильників Ліги Нації». Але на перешкоді стоїть обмаль досвідчених людей і їхня матеріальна незабезпеченість. Кожний тут з наших людей тяжко працює і може уривати для громадської праці лише невелику частину свого часу. Другою перешкодою в нашій праці на тутешньому ґрунті є брак грошей. Можна мати і низку розмов з цікавими людьми і використати їх для справи пропаганди, але для цього треба прийняти їх хоч скромно, але так, щоб було щось на столі, бо це місцевий «стиль» і «антураж», без яких немислимо щось робити. Але жалі тут мало що допоможуть, — отже і я, і мої ближчі співробітники обмежуємось поки що межами можливого. [...]
Із листа С. Петлюри до К. Мацієвича щодо перспектив української справи за кордоном. 19 квітня 1925 р.
[...] Наша бездіяльність у напрямку організації підготовчої політичної праці в таких центрах як Лондон, Рим, Женева (з огляду на резиденцію тут Ліги Націй) мені не дає спокою, хвилює мене і мучить за майбутнє. Воно можу бути дуже сумним навіть тоді, коли на Україні будуть сприяючі внутрішні умовини для майбутнього державного будівництва. Я добре знаю вдачу нашого народу, не переоцінюю витривалості його, відчуваю розхристаність і недисциплінованість української інтелігенції і низку інших «внутрішніх» наших болячок, щоб оптимістично дивитись на майбутнє. Тому я велику вагу надаю зовнішнім чинникам і гадаю, що без своєчасної допомоги з їхнього боку ми знову провалимося по всіх швах і закінчимо нову спробу українського державного ренесансу катастрофою. [...]
[...] Я відчуваю конечну необхідність певної і ревізійної праці над нашими дотеперішніми методами будівництва і усталення єдності думки та чину між елементами співзвучними. [...] Боюсь я, що коли ми не знайдемо в собі сил організаційних для цього, — то майбутні події пронесуться хуртовинами над нашою нещасною землею, і ми не в силі будемо ні спинити їх, ні використати в наших інтересах. [...]
Із листа С. Петлюри до К. Мацієвича про перспективи розвитку українського політичного життя за кордоном. 22 травня 1925 р.
Дорогий Косте Адріановичу!
Запізнився я трохи з моєю відповіддю на Вашого останнього листа, бо не зовсім добре почував себе, а через це й писати не міг. Та, властиво, кажучи, з Парижу й писати дуже тяжко — почуваєш себе одрізаним від більш жвавіших осередків нашого життя, а через це ніби виснаженим і збіднілим на безпосередні вражіння від всього того, що творить «наше життя за кордоном». [...] Хотілося б і більш частіших побачень і з більшим числом тих діячів наших, що думають про майбутнє. Ясна річ, що здійснення цього бажання знаходиться поза межами можливого, а тому приходиться з деякими своїми думами-спостереженнями або таїтись (це недобре), або викладати їх в листах, що теж має свої уємні моменти.
Про одне з таких спостережень хочеться мені подати до Вашого відому. [...]
Коротко кажучи, — цілокупність даних про українську справу примушувала декого з європейських політичних діячів розцінювати її більш поважно, як в роках 1918—1919, і в дусі, більш одповідаючому нашим державним інтересам, не надщербленому ні автономіями, ні федерацією.
[...] Серйозні європейські політики, давно вже розчаровані в росіянах, і на українців рукою безнадійно махають, кажучи, що і од них нічого не можна сподіватись — тввердого і непохитного.
Переказую Вам все це на підставі поданих мені інформацій. Може в останніх дещо перебільшено й не точно, але навіть в тому разі, коли поставитись до них з застереженням, не можеш звільнитись від вражіння тяжкого і приголомшуючого. Сепаратність кроків політичного характеру поодиноких діячів нашої еміграції та тих елементів, в імені котрих вони виступають, дезорієнтує ті сили, над опінією [читай як думкою] яких бажаною для нас, ми працюємо, і вносить страшенне безладдя в погляди цих сил на українську проблему. [...]
Нема нічого дивного, коли подібні явища дезорієнтують зацікавлених українською проблемою політичних діячів Європи і викликають у них зневажливі зауваження на адресу українців.
а) «Вони (українці) не мають характеру»,
б) «Їм бракує витривалості щодо переведення своїх ідеалів в життя», в) «Вони своїми хитаннями в основному питанню національного життя не здатні викликати пошани до себе», с) «і взагалі — це — не серйозні люди», бо мовляв, «самі ж надщерблюють свій ідеал». Ніби під впливом всього цього і мені поставлено було моїми співбесідниками таке запитання:
— «Чи я, персонально, вірю у відданість українського народу ідеалу державної незалежності? Чи захоче цей народ дружно боротись за його? Чи не переоцінюю я всіх тих фактів, що ніби мають свідчити про зріст національної свідомості на Україні та про кристалізацію волі його до самостійності?».
Я не буду переказувати Вам своєї відповіді на це запитання, бо зміст її зрозумілий. Повинен, проте, признатись, що психологічно я почував себе не дуже добре, бо бачив, що згадані вище факти з діяльності окремих українських діячів зробили певне вражіння і на моїх співбесідників. Переконати ж їх можуть не логіка, не діалектика, а наочні факти єдності нашої національної тактики і дисциплінованість виступів в оборону наших головних постулатів.
Пишу все це Вам довірочно і не маючи права надати поданим мені в довірочній розмові інформаціям ширший розголос. [...]
Не роблю я з усього цього «катастрофічних» висновків, але коли здибуєшся на практиці з подібними явищами, то мимоволі починаєш себе запитувати: «Доколи, Господи... буде тягтись оцей внутрішнє-національний «сепаратизм», що боком вилазив нам на протязі цілої нашої історії?» [...]
Із листа С. Петлюри до К. Мацієвича про ставлення до ідеї побудови будь-яких федеративних зв’язків України з Росією. 12 червня 1925 р.
[...] Тепер кілька уваг по суті висловлених Вами думок. Я їх кваліфікую, як такі, що торкаються тактики нашої національної політики, і ні в якому разі не як провідні лінії її для тих груп чи осіб українського руху, що зв’язали своє ім’я і діяльність з самостійницькими змаганнями нашого народу за роки 1917—1925. Коли б ці групи та особи фактично були втягнені в «союзну орбіту» з Москвою, то це було б не лише доказом «малоросійської шатости» провідників нашого руху, не лише політичною компрометацією їх, а величезним надщербленням нашого національного ідеалу, поскільки взагалі роля особ чи груп відіграє свою вагу в історичних процесах. [...] З мого листування з Вами Ви могли відчути і не раз може зауважити тривожні ноти за наше майбутнє, поскільки його можна уявляти в термінах життя нашого покоління. Знання дійсних сил і можливостей, якими володіє наш народ щодо досягнення свого національного ідеалу, не може не викликати такої турботи. Великою консолідацією і дісціплінованістю ми взагалі ні в історії, ні тепер не можемо похвалитись. Я уважаю, що «союзницькі» чи федеративні концепції цій консолідації заважають. Звичайно: як реальний політик, — я повинен передбачати ріжні — ймовірні — комбінації ближчого майбутнього, зв’язаного з можливістю змін на Україні. В зв’язку з цім я рахуюсь, що наш народ, приспаний і заколисаний «вигодами» союзницького чи федеративного співжиття з Москвою, не знайде в собі ні сили організаційності, ні психологічних-національних предпосилок, щоб захистити своє право на самостійне державне життя в момент зміни влади на Україні. [...]
Публікацію підготувала начальник відділу використання інформації документів Центрального державного архіву громадських об’єднань України, кандидат історичних наук Світлана Власенко.
Фото та фоторепродукція з малюнка надані Центральнимо державним архівом громадських об’єднань України.
![](/images_upload/2014/05/220514/Petljura.jpg)
С. Петлюра.
![](/images_upload/2014/05/220514/Petljura2.jpg)
Фрагмент листа С. Петлюри до К. Мацієвича.
![](/images_upload/2014/05/220514/Petljura5_.jpg)
Члени Директорії УНР (зліва направо) Ф. Швець, А. Макаренко, С. Петлюра. 1919 р.
![](/images_upload/2014/05/220514/Petljura7.jpg)
Дружина С. Петлюри Ольга і донька Леся.