2006 рік складний, оскільки мають відбутися вибори нового постреволюційного парламенту — він буде іншим у парламентсько-президентській республіці.

Парламент і політична система в Україні, незважаючи на внутрішні суперечності, розбалансування, внутрішню міжелітну війну, будуть більше схожі на європейські аналоги. Але наші політики ще не до кінця навчилися грати за правилами парламентської республіки. За ходом п’єси в новому 2006-му дописуватимуть картину політичної системи, створюватимуть додаткові декорації, формуватимуть мізансцени, виписуватимуть діалоги основних акторів. Які діалоги, хто триматиме паузу, хто — активно виступатиме і говоритиме політичний монолог — незрозуміло. Остаточні контури політична система матиме, виходячи зі співвідношення сил наприкінці року.

До нового парламенту пройдуть три трійки: 3+3+3. Перша трійка — рейтингові чемпіони: Партія регіонів, «Наша Україна» і БЮТ. Друга «середня» трійка — Народний блок Литвина, СПУ і КПУ. І третя — можливо, Народна опозиція (Вітренко) і нові проекти — «Віче» і «Пора—ПРП». У кожній трійці очевидних лідерів немає — все вирішить фотофініш.

На відміну від першої трійки, інші фракції вважатимуть, що тримають золоту акцію, у гіршому разі — «бронзову». Розіграють великі і малі пакети. Довго триватиме спікеріада і прем’єріада. (Напевно, і тому, що 2006-й — рік Олімпіади.) Може статися, що до літа чи навіть до середини липня в Україні не буде ні прем’єра, ні спікера, ні стабільної більшості.

І тоді почнеться нежорсткий, желеподібний процес заповнення пазів, складання мозаїки, «ліплення» політрежиму. Президент може втрутитися у процес, апелюючи до громадської думки: мовляв, політична реформа призводить до невиправдано тривалого процесу формування уряду і керівництва Верховної Ради. Хтось захоче відкоригувати конституційні зміни — або скасувати їх, або призначити референдум із змін до Основного Закону. Народ може здивуватися: нас знову обдурили. Тоді можливі конституційні «відкоти» — реформа політреформи, відмова від конституційних змін або взагалі може бути порушене питання про референдум про нову Конституцію, що не скасовуватиме перехід до парламентсько-президентської республіки, але цілеспрямованіше й на користь глави держави випише повноваження основних політичних інститутів. Принцип парламентського формування Кабінету Міністрів не порушать, але президентська влада повернеться до випробуваної «вертикалізації».

Безумовно, парламент, як я казав, буде іншим. Кращим. Якщо він не буде ліпшим, його розпустять. Тому він має бути кращий.

2006-й — рік Собаки. А політика почасти нагадує світ собак. Багато хто навколо шукають собі хазяїв. Нерідко політики групуються так, що це не може не нагадувати зграї. Я не хотів би, щоб політики збиралися у зграї, навіть у рік Собаки. Хотілося б, щоб було менше гавкання («караван політики все одно йде»), і можновладці пам’ятали про «собаче життя», про бідних і зневірених людей. Водночас у політика мають бути всі кращі собачі якості — нюх на події, вірність, швидкість реакції, мисливський азарт.