Фракція «Наша Україна» пропонує рецепт для унеможливлення зловживань під час державних закупівель

В Україні на бюджетному забезпеченні перебуває 280 тис. військових, 250 тис. чиновників, 180 тис. ув’язнених. На держзакупівлі товарів та послуг виділяються неабиякі кошти — цього року вони сягнули 21,5 млрд. грн. Левова частка цих грошей розподіляється через тендери між структурами різних форм власності.

Фракція партії Народний союз «Наша Україна» наголошує на необхідності прозорих тендерів. Не секрет, що зловживання в галузі державних закупівель є. Так, за офіційними даними, з 5256 державних установ і підприємств, перевірених Головним контрольно-ревізійним управлінням України в першому півріччі 2005 р., 473 не виконували вимог закону про держзакупівлі. 374 — проігнорували вимоги закону в принципі, освоївши 66,9 млн. грн. (94% від загальної суми порушень) без проведення нормативно передбачених процедур держзакупівель.

Отже, актуальною є необхідність реформування системи державних закупівель та приведення її функціонування до світових стандартів. Фракція «Наша Україна» відстоює вдосконалення законодавства України, зокрема в галузі держзакупівель.

У червні цього року Верховна Рада прийняла Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо додаткових гарантій захисту фінансових інтересів держави». Це частково вирішило проблему прозорості тендерних процесів. Закон запровадив низку позитивних змін для учасників тендерів:

— нову процедуру закупівлі — редукціон;

— тендерне забезпечення не є обов’язковим для всіх замовників, як наслідок збільшиться кількість тендерів;

— у всіх тендерах зможуть брати участь постачальники з невеликим досвідом постачань;

— учасники зможуть захищати свої права не тільки через Мінекономіки України, а й через Тендерну палату;

— тендери на роботи із сумою закупівлі до 300 тисяч гривень проводитися практично не будуть (сьогодні ця сума становить 20 тисяч євро) та ін.

Для повного інформування суспільства про використання органами влади бюджетних коштів та уникнення тіньових схем депутатська фракція «Наша Україна» наголошує на необхідності законодавчо запровадити розміщення в засобах масової інформації відомостей про бюджетні кошти, якими розпоряджаються державні органи. Це сприятиме добросовісній конкуренції та прозорості державних закупівель. Відсутність вказаної інформації я вважаю свідомим приховуванням посадовцями справжньої картини проведення тендерів.

Лише після перемоги Помаранчевої революції в Україні створено громадський інститут, який здійснює контроль за прозорістю тендерних процесів, — Тендерну палату України. Вона є однією з форм участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики у сфері державних закупівель. Тендерна палата — це неприбуткова спілка громадських організацій, яка не займається жодною підприємницькою діяльністю і не має права надавати будь-які платні послуги. Вона безплатно розробляє методичні матеріали з організації та проведення торгів розпорядниками державних коштів, надає пропозиції з удосконалення нормативно-правових актів у сфері державних закупівель, організовує конференції, «круглі столи», семінари з питань державних закупівель та забезпечує розгляд скарг. На жаль, мушу констатувати, що такі скарги надходять, у середньому — одна скарга щодня. А розгляд кожної з них процедурно непростий.

Підсумовуючи, зауважу, що ситуація в галузі держзакупівель стає дедалі прозорішою та відкритішою для суспільства. Недоліки в роботі є, але не помиляється той, хто нічого не робить. А зроблено за період після Помаранчевої революції чимало. Впевнений, влада продовжить курс на серйозне соціально-економічне реформування. Зі свого боку, фракція «Наша Україна» докладе для цього всіх зусиль.

Микола Одайник, народний депутат України (депутатська фракція Народний союз «Наша Україна»).