Ранкове і денне засідання 16 грудня

У неприйнятті бюджету є пряма і безпосередня провина уряду, наголосив на початку ранкового засідання Голова Верховної Ради України Володимир Литвин. На його думку, можна було б затвердити статті доходів, видатків і трансфери, як цього вимагає бюджетний кодекс. Він звернувся до профільного комітету та уряду з проханням підготувати це питання на вівторок, 20 грудня. «В іншому разі, — зазначив глава парламенту, — нам треба буде думати, як країна житиме після завершення 2005 року».

Після оголошення депутатських запитів, заяв і повідомлень народні обранці заслухали звіти чотирьох тимчасових слідчих комісій Верховної Ради. Найбільший резонанс викликала інформація ТСК з перевірки фактів незаконної торгівлі зброєю і військовим майном та їх незаконної передачі в інші країни. Це вже третя слідча комісія, утворена за роки незалежності, однак доповідь виголошувалася вперше.

Отже, ТСК встановила численні факти порушення законів України «Про зовнішньо-економічну діяльність», «Про приватизацію майна державних підприємств», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», «Про державний матеріальний резерв», «Про Державний бюджет України», указів Президента і нормативних актів Кабінету Міністрів.

Усе вкрадено до нас, пожартував Сергій Сінченко, і підкріпив сумну іронію цифрами і фактами. У спадщину Україні після розвалу Радянського Союзу дісталося найпотужніше військове формування в Європі — чотири повнокровних загальновійськових та одна танкова армії, чотири повітряних армії, один армійський та три корпуси протиповітряної оборони, 43-тя ракетна армія, важка бомбардувальна стратегічна авіація та інші. Арсенал становив майже дев’ять тисяч танків, 11 тисяч бронемашин, 18 тисяч артилерійських систем, до 3900 літаків та вертольотів, цілу ракетну армаду — 176 міжконтинентальних балістичних ракет зі своїми стратегічними ядерними боєзарядами та окремо — 2883 одиниць оперативно-тактичних та тактичних ядерних боєзарядів. Закордонні джерела оцінювали вартість «військової спадщини», розрахованої, до речі, на забезпечення щонайменше п’яти фронтів з десятимільйонною армією, у 89 мільярдів доларів. Однак замість повної інвентаризації майна «комерсанти у погонах», наближені до державного управління, почали відкрито його продавати. А корупція у Збройних силах щороку набирала дедалі більших обертів.

Одна з актуальних тем, над якою працювала комісія і яка ще потребує додаткового вивчення — розрахунки з Росією, за боєзаряди ядерної зброї, вивезеної до Російської Федерації. Скільки її було і яка вартість — поки що невідомо. Різниця між кількістю переданих Україною і прийнятих Росією ядерних боєзарядів становить 250 одиниць.

Залишається також нез’ясованою доля коштів у сумі більш як 20 млн. доларів за продані Міноборони Росії у період 1994—1996 років 24 одиниці стратегічних ракет SS-19. Досить об’єктивне дослідження обставин розкрадання у особливо великих розмірах майна та техніки 43-ї ракетної армії, наголошував голова ТСК, і причетності до цього вищого командування армії викладено у книзі журналіста «Голосу України» Анатолія Беня і полковника військової контррозвідки СБУ Петра Творуна «Спецоперація «Нульовий варіант». Унаслідок порушень закону в 43-й РА тільки з питань використання державних ресурсів, збереження матеріально-технічних засобів, вторинної сировини та фондів державі завдано збитків на суму більше 67 млн. грн.

Крім того, звертає на себе увагу багаторічна тенденція Генеральної прокуратури закриття кримінальних справ, які порушені за фактами нелегального продажу озброєння та військової техніки, заниження вартості військового майна та об’єктів. Маючи достатні інформації з цих питань, Генпрокуратура не довела до суду жодної з кримінальних справ. Чому? — не раз запитували в обговоренні цього питання народні депутати. «Через зміну влади, — переконаний Сергій Сінченко, — потрібен окремий трибунал за всіма матеріалами».

Народні депутати взяли звіт комісії до відома. І рекомендували уряду перевірити фактичне отримання від Росії тепловидільних зборок за передані стратегічні ядерні боєзаряди, кількість виробленої з них електроенергії і її вартість та надходження до держбюджету коштів від реалізації зазначеної електроенергії. ТСК продовжує свою роботу, а про остаточні результати поінформує Верховну Раду у березні наступного року.

Парламентарії взяли до відома і звіти ТСК Верховної Ради для перевірки ситуації, що склалася на ринку зерна та хліба в Україні, і для з’ясування причин утворення заборгованості за кредитами, залученими державою або під державні гарантії.

Після цього фракції зробили кілька заяв. Олександр Ткаченко (НРУ) наголошував на необхідності приведення до світових розцінок орендної плати за базування на території України Чорноморського флоту Російської Федерації. А Михайло Сятиня (Народна партія) говорив про кадрову політику нової влади, зокрема, про переслідування за політичними поглядами.

Народні депутати так і не ухвалили звіт ТСК з питань розслідування фактів порушення права громадян на свободу совісті. Самі члени комісії також не дійшли згоди стосовно звіту, звинувачуючи один одного в упередженості. Голова комісії Павло Сулковський говорив про наявність випадків порушень посадовими особами місцевих органів виконавчої влади чинного законодавства у процесі вирішення питань, пов’язаних із передачею культових будівель та майна релігійним громадам, що спричиняє загострення міжконфесійних відносин.

На початку ранкового засідання головуючий оголосив про входження Олександра Кузьмука до групи «Довіра народу»; вихід Олександра Задорожнього із фракції «Єдина Україна»; про зміну повної назви фракції Блоку Юлії Тимошенко на Фракція БЮТ політичних партій ВО «Батьківщина» та Української соціал-демократичної партії, з якої вилучено Українську республіканську партію «Собор», та про утворення міжфракційного об’єднання «Наша Україна», до якого ввійшли фракції «Наша Україна», НРУ та ПППУ.