Координаційні органи з питань національної безпеки і оборони залучені до системи влади багатьох країн світу. І в Україні Рада національної безпеки і оборони набула значної ваги. Вона робить упевнені кроки на шляху до ефективної та успішної реалізації своїх конституційних повноважень. Водночас формує новий стиль роботи — діалог з суспільством, обгрунтованість та послідовність дій.

Як відомо, Конституція визначає РНБО координаційним органом з питань національної безпеки й оборони при Президентові України, а Закон «Про основи національної безпеки України» — пріоритети державних інтересів, якими опікується цей орган. А тому секретар РНБО Анатолій Кінах визначає головну складову роботи так: «Рада нацбезпеки — це конституційний орган, який формується Президентом країни і підпорядковується йому. РНБО повинен впливати на ситуацію незалежно від того, куди хитнеться політичний маятник. І ми робимо все, щоб це був могутній, інтелектуальний орган, який дасть можливість координувати дії державної влади, захищати політичні, економічні інтереси країни».

Нині відбулися зміни у структурі апарату, спрямовані на підвищення ефективності роботи його працівників. Завершується створення експертно-громадської ради при РНБО, куди буде залучено групу високопрофесійних експертів, аналітиків із широкого кола питань — економіки, права, соціології, політології, військової справи. Як зауважив Анатолій Кінах, між суспільством та владою поки що існує певний вакуум: ті, хто приймає рішення, часто не чують громадської думки, якість деяких владних рішень часом відстає від інтелектуальних можливостей нації.

«Президент, суспільство повинні знати правду про всі соціально-економічні параметри розвитку країни, наявні проблеми та загрози без лакування дійсності та переможних реляцій», — вважає секретар РНБО і наводить приклад. Окремі політики намагаються переконати народ у тому, що в нас, приміром, непогані порівняно з Францією темпи зростання ВВП за дев’ять місяців — 2,8 відсотка. Однак забувають, що один відсоток ВВП Франції — це четверта частина річного валового продукту нашої держави. Щоб подолати таке відставання, Україні потрібні темпи зростання щонайменше в п’ять разів вищі. Тільки так можна гідно інтегруватися до європейської і світової економічної системи.

«Я ніколи не допущу, щоб Рада національної безпеки та оборони була знаряддям політичних ігор, реалізовувала завдання, які йдуть урозріз з державними інтересами, вимогами Конституції», — наголошує секретар РНБО. Прийняті на основі її рішень документи переконують: цінності демократії, прагнення народу справедливості — найважливіші.

З ініціативи РНБО та з урахуванням її пропозицій прийнято Указ Президента «Про першочергові заходи щодо детінізації економіки та протидії корупції». Бо корупція — комплексна проблема, і для боротьби з нею потрібні ефективні механізми. Отож при Раді нацбезпеки буде створено міжвідомчу комісію з протидії корупції. Глибина нових підходів у тому, що замість протиборства політичних і економічних груп розпочалася співпраця влади і суспільства заради подолання цього ганебного явища.

Аналітики ще підрахують шкоду, якої завдано країні спробами нав’язати популістську реприватизацію. Збитків зазнала економіка, яка залишилася без очікуваних інвестицій, зазнало їх і суспільство. Указом від 24 листопада 2005 року Віктор Ющенко ввів у дію рішення Ради національної безпеки і оборони «Про заходи щодо утвердження гарантій та підвищення ефективності захисту права власності в Україні». Цей документ визначає основні пріоритети державної політики — забезпечення визначених Конституцією України, Конвенцією про захист прав і основних свобод людини гарантій і надійного захисту прав усіх форм власності, в тому числі державної.

Нині з участю представників усіх гілок влади та громадськості розпочався аналіз законодавства, що регулює відносини власності, готуються пропозиції, щоб усунути неузгодженості та суперечності у правовому полі. Доручено підготувати законопроект про порядок врегулювання спорів, які виникають у процесі приватизації, тощо.

Указ «Про стан дотримання вимог законодавства і заходах для підвищення ефективності державної політики у сфері регулювання земельних відносин, використання й охорони земель» вказує на необхідність послідовної реалізації земельної реформи, ставить завдання розробки концепції удосконалення земельних відносин на 2006—2015 роки, яка має охопити широкий спектр земельних проблем: раціональне використання і охорону земель; захист прав власності на землю, прискорення створення системи реєстрації таких прав. Ідеться і про необхідність якнайскорішого формування ринку земель та його інфраструктури, підвищення ефективності державного регулювання ціноутворення у сфері земельних відносин тощо.

Отже, РНБО як добрий господар наводить лад у власному домі: визначає невідкладне і починає активно діяти. Чи є нині проблема більш актуальна, ніж безперебійне та достатнє енергопостачання? Саме тому найближчим часом Рада нацбезпеки і оборони планує розглянути питання енергетичної безпеки країни.

Вочевидь, з огляду на високу залежність України від зовнішніх поставок, а сьогодні імпортується 65 відсотків споживаного газу та 80 відсотків нафти, необхідно посилювати роботу з диверсифікації джерел постачання енергоносіїв. У цьому контексті принципове значення має реалізація проекту євразійського нафтотранспортного коридору (термінал «Південний» —Одеса—Броди—Гданськ—Плоцьк). Триває пошук оптимального рішення з Російською Федерацією про постачання газу, з тим щоб не допустити одномоментного підвищення цін на газ у 2006 році.

Водночас варто виробити єдину стратегію енергозбереження, активно впроваджувати енергозбережні технології, шукати нетрадиційні джерела енергії. Саме такі підходи буде враховано під час розробки концептуальних засад стратегії енергетичної безпеки країни. «Україна, — вважає Анатолій Кінах, — повинна максимально задіяти наявний потенціал, виходячи зі сприятливого географічного розташування, потужних енергетичних та транзитних можливостей, кадрових резервів і здобути справжню енергетичну незалежність».

Реформа правоохоронних органів має стати частиною нашої адаптації до принципів міжнародного права та інтеграції України в європейське співтовариство. Для цього при РНБО створено міжвідомчу комісію. Скажімо, перебудова Міністерства внутрішніх справ передбачає зміну статусу внутрішніх військ. У парламенті зареєстровано законопроект про створення Національної гвардії України. Крім того, передбачається оптимізувати функції, що розв’язують проблему міграції. В Європі, наприклад, над цим працюють цивільні структури. Важливо позбавити Генпрокуратуру функцій досудового слідства, що суперечить і міжнародному досвіду, і демократичним принципам нашої держави. Для боротьби зі зловживаннями у вищих ешелонах влади створюється Національна служба розслідувань.Серйозного вдосконалення потребують і спецслужби.

Як відомо, перспектива вступу нашої країни в НАТО спричиняє в народі складні почуття. А тому настав час розібратися у відповідності євроатлантичної інтеграції національним інтересам. Про це йшлося на засіданні РНБО 25 листопада. Вирішено створити систему координації євроатлантичної інтеграції, механізм якої буде прописано в окремому указі глави держави.

«Найближчим часом ми мусимо відпрацювати підходи до енергетичної, продовольчої, інформаційної безпеки держави, розглянути загрози у зв’язку з поширенням таких хвороб, як СНІД, рак тощо. Ці складні для держави питання можуть бути вирішені тільки комплексно, з урахуванням усіх наслідків та обставин. А тому треба ставити перед собою завдання розробки загальної концепції стратегії національної безпеки держави», — переконаний Анатолій Кінах.

Робота Ради національної безпеки і оборони постійно спрямована на консолідацію зусиль різних владних структур, об’єднання векторів «влада і наука», «влада і бізнес», «влада і громадські організації». Бо РНБО прагне максимально сприяти реалізації програми Президента країни.