Координаційні органи з питань національної безпеки і оборони залучені до системи влади багатьох країн світу. І в Україні Рада національної безпеки і оборони набула значної ваги. Вона робить упевнені кроки на шляху до ефективної та успішної реалізації своїх конституційних повноважень. Водночас формує новий стиль роботи — діалог з суспільством, обгрунтованість та послідовність дій.
Як відомо, Конституція визначає РНБО координаційним органом з питань національної безпеки й оборони при Президентові України, а Закон
«Про основи національної безпеки України» — пріоритети державних інтересів, якими опікується цей орган. А тому секретар РНБО Анатолій Кінах визначає головну складову роботи так: «Рада нацбезпеки — це конституційний орган, який формується Президентом країни і підпорядковується йому. РНБО повинен впливати на ситуацію незалежно від того, куди хитнеться політичний маятник. І ми робимо все, щоб це був могутній, інтелектуальний орган, який дасть можливість координувати дії державної влади, захищати політичні, економічні інтереси країни».Нині відбулися зміни у структурі апарату, спрямовані на підвищення ефективності роботи його працівників. Завершується створення експертно-громадської ради при РНБО, куди буде залучено групу високопрофесійних експертів, аналітиків із широкого кола питань — економіки, права, соціології, політології, військової справи. Як зауважив Анатолій Кінах, між суспільством та владою поки що існує певний вакуум: ті, хто приймає рішення, часто не чують громадської думки, якість деяких владних рішень часом відстає від інтелектуальних можливостей нації.
«
Президент, суспільство повинні знати правду про всі соціально-економічні параметри розвитку країни, наявні проблеми та загрози без лакування дійсності та переможних реляцій», — вважає секретар РНБО і наводить приклад. Окремі політики намагаються переконати народ у тому, що в нас, приміром, непогані порівняно з Францією темпи зростання ВВП за дев’ять місяців — 2,8 відсотка. Однак забувають, що один відсоток ВВП Франції — це четверта частина річного валового продукту нашої держави. Щоб подолати таке відставання, Україні потрібні темпи зростання щонайменше в п’ять разів вищі. Тільки так можна гідно інтегруватися до європейської і світової економічної системи.«
Я ніколи не допущу, щоб Рада національної безпеки та оборони була знаряддям політичних ігор, реалізовувала завдання, які йдуть урозріз з державними інтересами, вимогами Конституції», — наголошує секретар РНБО. Прийняті на основі її рішень документи переконують: цінності демократії, прагнення народу справедливості — найважливіші.З ініціативи РНБО та з урахуванням її пропозицій прийнято Указ Президента
«Про першочергові заходи щодо детінізації економіки та протидії корупції». Бо корупція — комплексна проблема, і для боротьби з нею потрібні ефективні механізми. Отож при Раді нацбезпеки буде створено міжвідомчу комісію з протидії корупції. Глибина нових підходів у тому, що замість протиборства політичних і економічних груп розпочалася співпраця влади і суспільства заради подолання цього ганебного явища.Аналітики ще підрахують шкоду, якої завдано країні спробами нав’язати популістську реприватизацію. Збитків зазнала економіка, яка залишилася без очікуваних інвестицій, зазнало їх і суспільство. Указом від 24 листопада 2005 року Віктор Ющенко ввів у дію рішення Ради національної безпеки і оборони
«Про заходи щодо утвердження гарантій та підвищення ефективності захисту права власності в Україні». Цей документ визначає основні пріоритети державної політики — забезпечення визначених Конституцією України, Конвенцією про захист прав і основних свобод людини гарантій і надійного захисту прав усіх форм власності, в тому числі державної.Нині з участю представників усіх гілок влади та громадськості розпочався аналіз законодавства, що регулює відносини власності, готуються пропозиції, щоб усунути неузгодженості та суперечності у правовому полі. Доручено підготувати законопроект про порядок врегулювання спорів, які виникають у процесі приватизації, тощо.
Указ
«Про стан дотримання вимог законодавства і заходах для підвищення ефективності державної політики у сфері регулювання земельних відносин, використання й охорони земель» вказує на необхідність послідовної реалізації земельної реформи, ставить завдання розробки концепції удосконалення земельних відносин на 2006—2015 роки, яка має охопити широкий спектр земельних проблем: раціональне використання і охорону земель; захист прав власності на землю, прискорення створення системи реєстрації таких прав. Ідеться і про необхідність якнайскорішого формування ринку земель та його інфраструктури, підвищення ефективності державного регулювання ціноутворення у сфері земельних відносин тощо.Отже, РНБО як добрий господар наводить лад у власному домі: визначає невідкладне і починає активно діяти. Чи є нині проблема більш актуальна, ніж безперебійне та достатнє енергопостачання? Саме тому найближчим часом Рада нацбезпеки і оборони планує розглянути питання енергетичної безпеки країни.
Вочевидь, з огляду на високу залежність України від зовнішніх поставок, а сьогодні імпортується 65 відсотків споживаного газу та 80 відсотків нафти, необхідно посилювати роботу з диверсифікації джерел постачання енергоносіїв. У цьому контексті принципове значення має реалізація проекту євразійського нафтотранспортного коридору (термінал
«Південний» —Одеса—Броди—Гданськ—Плоцьк). Триває пошук оптимального рішення з Російською Федерацією про постачання газу, з тим щоб не допустити одномоментного підвищення цін на газ у 2006 році.Водночас варто виробити єдину стратегію енергозбереження, активно впроваджувати енергозбережні технології, шукати нетрадиційні джерела енергії. Саме такі підходи буде враховано під час розробки концептуальних засад стратегії енергетичної безпеки країни.
«Україна, — вважає Анатолій Кінах, — повинна максимально задіяти наявний потенціал, виходячи зі сприятливого географічного розташування, потужних енергетичних та транзитних можливостей, кадрових резервів і здобути справжню енергетичну незалежність».Реформа правоохоронних органів має стати частиною нашої адаптації до принципів міжнародного права та інтеграції України в європейське співтовариство. Для цього при РНБО створено міжвідомчу комісію. Скажімо, перебудова Міністерства внутрішніх справ передбачає зміну статусу внутрішніх військ. У парламенті зареєстровано законопроект про створення Національної гвардії України. Крім того, передбачається оптимізувати функції, що розв’язують проблему міграції. В Європі, наприклад, над цим працюють цивільні структури. Важливо позбавити Генпрокуратуру функцій досудового слідства, що суперечить і міжнародному досвіду, і демократичним принципам нашої держави. Для боротьби зі зловживаннями у вищих ешелонах влади створюється Національна служба розслідувань.Серйозного вдосконалення потребують і спецслужби.
Як відомо, перспектива вступу нашої країни в НАТО спричиняє в народі складні почуття. А тому настав час розібратися у відповідності євроатлантичної інтеграції національним інтересам. Про це йшлося на засіданні РНБО 25 листопада. Вирішено створити систему координації євроатлантичної інтеграції, механізм якої буде прописано в окремому указі глави держави.
«
Найближчим часом ми мусимо відпрацювати підходи до енергетичної, продовольчої, інформаційної безпеки держави, розглянути загрози у зв’язку з поширенням таких хвороб, як СНІД, рак тощо. Ці складні для держави питання можуть бути вирішені тільки комплексно, з урахуванням усіх наслідків та обставин. А тому треба ставити перед собою завдання розробки загальної концепції стратегії національної безпеки держави», — переконаний Анатолій Кінах.Робота Ради національної безпеки і оборони постійно спрямована на консолідацію зусиль різних владних структур, об’єднання векторів
«влада і наука», «влада і бізнес», «влада і громадські організації». Бо РНБО прагне максимально сприяти реалізації програми Президента країни.