Підтікання мастила у гідравлічних циліндрах, що використовуються в автомобілях-самоскидах, сільськогосподарській та дорожній техніці, повністю ліквідували на Вінницькому заводі тракторних агрегатів.

Кому з нас не доводилося бачити калюжі мастила, залишені після роботи самоскида, екскаватора, баштового крана чи іншої техніки? Кажуть, дехто з водіїв почав навіть прилаштовувати памперси, аби лишень залишити робоче місце чистим. До речі, ідея з памперсами — не вигадка й не жарт. Її запозичили у прибалтів. Деякі автомобілі, які приїздять з Прибалтики до Вінниці за продукцією на завод тракторних агрегатів, справді нібито укомплектовані аптечними поглиначами рідини. Водії кажуть, що Євросоюз висуває жорсткі вимоги до техніки. Навіть незначне прокапування мастила, пояснювали гості, є підставою для заборони експлуатації авто. От і знайшли нехитрий вихід.

Не рік і не два над такою само проблемою ламали голови на Вінницькому заводі тракторних агрегатів. За словами його директора Олександра Заброцького, причиною всього є вихід з ладу ущільнювачів і прокладок у гідравлічних циліндрах. Високий тиск у системі, а головне — його перепади, як кажуть фахівці, удари тиску, робили свою справу.

— Усі наші намагання усунути причини підтікання мастила, не давали бажаних результатів, — продовжує О. Заброцький. — Річ у тому, що жоден трубний завод у нашій державі не дотримується встановлених допусків на шершавість всередині труби. Я не перебільшую, про це знають всі фахівці. Так само, як і про те, що ніхто не може «одягти» трубу у 30-мікронний хромований шар. Без цього якісний циліндр не вийде, мастило завжди знайде шлях для витікання.

Фразу «пропадаємо без якісних циліндрів» директору доводилося чути майже на кожному підприємстві, куди поставляють продукцію. Якщо наші труби не такої якості, як хотілося б, довелося шукати аналогічний замінник за кордоном. «Походивши» в Інтернеті, фахівці агрегатного запропонували правлінню підприємства виготовити пробну партію циліндрів із труб однієї з італійських компаній. Варіант співпраці з італійцями виявився найприйнятнішим. Головне — зійшлися в ціні (партнери пропонували труби майже втричі дешевше, ніж зарубіжні фірми інших країн). Та й загалом італійці здалися доступними у спілкуванні. Знаючи про великий обсяг зварювальних робіт, підказали, де можна придбати для їх виконання роботи-автомати. Відтак побували у Вінниці з метою вивчення можливостей для подальшої співпраці. До слова, її вже налагодили. Але це було пізніше. Спершу провели експеримент з пробною партією циліндрів, виготовлених з італійських труб, із використанням ущільнювачів того ж італійського виробництва. Через це частково змінили конструктивне рішення передньої і задньої кришок циліндра.

Новинку випробовували на надійність партнери з Мінського тракторного, одного з найбільших споживачів продукції вінничан. Вони довго «ганяли» удосконалені циліндри на стенді, аж поки ті не виконали півтора мільйона робочих циклів, передбачених технологією. На здивування випробувальників, гідравліка залишилася «сухою».

Вінницькі циліндри більше не течуть! Інформація про це швидко поширилася серед споживачів. Отож збільшилася кількість замовлень. Скажімо, Ташкентський тракторний повністю перейшов на комплектацію своєї продукції гідравлікою з маркою вінницького агрегатного. Так само лише у Вінниці купує весь набір гідравлічних виробів — циліндри, насоси, рукава високого тиску — Красноярський комбайновий. Торік вінничани виграли тендер у Росії — з-поміж восьми учасників саме їм віддали перевагу на постачання названих видів виробів до Красноярська. Переважна більшість вітчизняних підприємств, серед яких дніпропетровський «Південмаш», Херсонський комбайновий, також мають довгострокові угоди з Вінницьким заводом тракторних агрегатів. Відома продукція і у країнах далекого зарубіжжя, зокрема, у В’єтнамі, Пакистані, Угорщині, де працює чимало нашої техніки. Недавно у підприємства з’явився ще один поважний замовник — купувати вінницьку гідравліку виявила бажання одна з фірм з Данії.

Головний інженер підприємства Юрій Грищишин, знайомлячи з виробництвом, затримався на дільниці, де освоюють ще одну новинку — телескопічні циліндри. Це гідравліка для баштових кранів, потужних екскаваторів та великотоннажних самоскидів. Дотепер таку продукцію у нас виготовляли лише на одному підприємстві — Харківському заводі «Будгідравліка». Перші вісім вінницьких «телескопів» закупив Саранський завод самоскидів з Росії. Головним споживачем таких виробів вінничани хотіли б бачити виробників вітчизняних КрАЗів. Нині домовляються з ними про співпрацю. Такі ж контакти прагнуть встановити з мінськими виробниками автомобілів МАЗ.

Загалом цього року на Вінницькому агрегатному планують виготовити більш як сто тисяч гідравлічних циліндрів 75 модифікацій. А ще — 600.000 одиниць гідравлічних насосів. «Гідравліка — наш давній профіль, — каже О. Заброцький. — Влітку заводу виповнилося 125 років. З них майже 50 підприємство спеціалізується на виробництві гідравлічних виробів для автомобілів й сільгосптехніки. Криза, що не обминула завод у середині 90-х, на щастя, уже позаду. І добре, що ми не піддалися на умовляння декого з тодішніх чиновників змінити профіль виробництва, — наголошує директор. — Хоча перший крок уже було зроблено, але життя показало, що кожен має займатися своєю справою. Ми, як кажуть, повернули голоблі назад і результати маємо очевидні: завод працює у дві зміни, слово «борги» забули ще три роки тому, повністю розрахувалися з робітниками й державою. Зате з нами ніяк не розрахуються — за ПДВ за експорт продукції держава заборгувала кругленьку суму — один мільйон гривень...»

Вінниця.