Якби Буратіно навіть був єдиним за всю історію людства, хто дав себе обманути та видурити гроші, то й тоді шулерів у світі не поменшало б. Бо, як відомо, на одного чесного громадянина їх припадає щонайменше два. Буратіно водили за ніс Кіт та Лисиця. А маленького українця розводить стільки «спеців», що пальців на руках і ногах стає замало.

Моя знайома принесла пачку кольорових конвертів, які приходять на її адресу ось уже третій рік. Точніше, адресат — її неповнолітня донька. ПП «Постмаркет», ПП «Євродирект», ПП «Елен», видавництво «Рідерз Дайджест» кілограмами шлють дитині заманливі пропозиції з промовистими написами на конвертах: «Ви — точно переможець», «Переможець отримає новий автомобіль», «Ви — фіналіст», «Особисто в руки», «Без права передачі», які мали б спокусити всіх, кому дівчинка похвалиться про своє щастя, отримане поштою. Побачать вони сяючі дитячі очі і самі спокусяться на участь у чудесній лотереї, яку пропонує щедре видавництво.

З’ясувалося, воно — всюдисуще, українським листоношам доводиться переносити цілі тонни кольорового паперу в Харкові та Луцьку, Одесі та Запоріжжі, Полтаві і Криму... Які солодкі слова: «Для вас стане приємною несподіванкою звістка про те, що два тижні тому ви успішно подолали перший відбірковий тур нашого конкурсу, який проводиться заочно. На цьому етапі випадковим методом вибираються поштові адреси, на які буде відправлена спеціальна пропозиція «Рідерз Дайджест», що надає отримувачу право на участь у фіналі. У ході етапу ви стали володарем одразу шести іменних купонів, і на кожен із них може випасти приз, включаючи 100 тисяч гривень»! Та хто ж устоїть перед спокусою випробувати своє щастя, яке ось тут, просто на долоні. Щоб досягти його, треба всього-на-всього книгу замовити. І що там якісь 89 гривень за неї? Адже сто тисяч уже майже в руках!

Де буває дешевий сир, відомо всім. Та тільки пастка все одно частенько клацає замочком. 14-літня дівчинка довела маму до сліз, випрошуючи гроші на книжку «Домашній лікар». Такими ж «фіналістами» в один день стали тисячі адресатів: з’ясувалося, що на одного листоношу в Кам’янці припало не менш як 50 конвертів! І хоча дівчинка не відповіла, через тиждень знов прийшов конверт з синьою стрілкою та повідомленням про виграш автомобіля, що вже майже в руках, а також іще п’яти казкових призів. А на додачу — точна копія ключа до автомашини, та ще й з номером!

І багато хто ловиться на цей гачок, у такий спосіб втягуючись у безконечну гру із замовленнями. Звісно, кожна фірма має право на свій метод роботи з клієнтами. Але шулерство — річ неприпустима. Нарешті зрозумівши, що вас надурили, захочете вивести хитру фірму на чисту воду — і не знайдете її. Бо, як правило, такі «фірми» живуть у... поштовій абонентській скриньці. Ні до суду притягти, ні свої кревні назад повернути.

Ось досвід, яким поділився наш читач. «Придбав книгу. Щоправда, дорожче, ніж купив би її в магазині. Відбувся розіграш — мене у списках не було. Минув рік, і раптом мене почали закидати конвертами від знайомого видавництва. Через чотири місяці моє терпіння лопнуло. Перечитавши всі «прокламації», з’ясував, що порушуються одразу кілька законів: «Про рекламу», «Про лотереї», навіть деякі пункти Цивільного кодексу. Видавництво не опублікувало правила розіграшу призів, які, до речі, мусять проходити державну реєстрацію. У них має бути нагадування, що тип розіграшу є заохочувальною лотереєю. Отже, ти купуєш товар, але це не значить, що разом з ним отримуєш приз! З таких розіграшів, до речі, контори мусять і податки платити! Коротше, я все виклав у листі «Дайджесту» і пригрозив судом. Уклав це в їхній конверт з написом «ДА». Відповіді не дочекався, але побажання врахували, листи надсилали з умовами. Потік їх не зменшився, я знову написав, що позиватимуся за погнуту макулатурою поштову скриньку та моральну шкоду. До суду не дійшло, ми не в Штатах, але крові моєї вони попили. І досі закидають посланнями. Схоже на МММ. Скоро ремонт робитиму в квартирі, то всю підлогу застелю, щоб не заляпати — тільки й користі».

Наш читач на час поштового «листопаду» в Росії, а офіс «Рідерз Дайджесту» — в Москві. В Києві він практично нелегальний — в поштовій скриньці №777. Українцям, перш ніж втягуватися в епопею з лотереями та призами, варто добряче поміркувати, чию паперову промисловість та книговидавництво вони підтримують. А для тих, кому «всьо равно», маленька ремарка: всі вищезгадані щедрі фірми чомусь адресують листи доньці моєї знайомої з однаковісінькою помилкою у прізвищі! Може, вони близнюки чи... правонаступники?! А що на це кажуть наші правоохоронці, служба захисту прав споживачів?