Ім’я соліста Національної опери України і Великого театру Росії, лауреата міжнародних конкурсів Тараса Штонди відоме всім. Але спробуймо поглянути на цю особистість ніби зсередини, без протокольного реєстру подій його творчого життя...

Зовсім не прагнучи позувати, Тарас на фотографіях іноді здається схожим на Шаляпіна. Одне з випадкових фото зафіксувало його в фотелі одразу після концерту. При погляді на такий типаж мимоволі думається: «Мабуть, зараз поїде вечеряти куди-небудь до «Яру», замовить багато млинців, кав’яру і «смірновки»! Та облишмо жарти, Штонда навряд чи потребує буденних зіставлень із великими майстрами. Він — у динаміці, у пошуку й безупинному розвитку. Ключем до розуміння його артистичної натури міг би служити постулат: «Досконалість все одно недосяжна, тому її не варто боятися». Тарас Штонда зараз перебуває в періоді якоїсь особливої відкритості назустріч слухачеві. Він очікує не пишних компліментів, а зосередженої уваги публіки. Йому є що сказати, і зараз його мистецтво вступило в «сутнісний» період, коли виникла гостра внутрішня потреба не приймати лаврові вінки слави, а рясно «плодоносити», віддавати, ділитися. Нам варто почути заклик його душі.

Що приваблює слухача в співі Штонди? По-перше, йдеться про особливий тембр голосу. З перших же нот створюється відчуття значущості, виникає довіра і готовність до вдячного сприйняття. Друга риса — це слово, подане опукло, осмислено, вагомо. Пам’ятаю, один з його концертів починався з романсу Даргомижського «Мені сумно...». Це перлина вокальної лірики, за яку багато хто охоче береться ще на перших курсах консерваторії. Але тільки-но Штонда проспівав усім знайому першу фразу: «Мне грустно потому, что я тебя люблю...», сталося щось незбагненне. У залі почувся якийсь німий вигук душ, якийсь примарний видих «ах!», і вже наступної миті вся публіка застигла в мовчазному заціпенінні, ані на мить не перериваючи потік звуків жодним подихом. Одразу стало ясно, що ми раптово причастилися до одкровення Майстра, суєтність переповненого залу начебто миттєво відступила...

Відкривати сезон у Великому театрі, випускати прем’єру в Національній опері України чи співати на престижних гастролях на Заході для Штонди не менш важливо, ніж щороку виступати з концертами під склепінням Андріївської церкви. Прославлений бас — корінний киянин і ніколи не обділяє увагою київську публіку. Особливо примітними стали його виступи на традиційних осінніх фестивалях у рамках проекту «Музичні вечори в Андріївській церкві». Не виняток і цей рік: сольним концертом Тараса Штонди відкрили фестиваль «Золоті сторінки вокального мистецтва», присвячений 165-річчю від дня народження Чайковського.

Приємно, що не лише кияни, а й москвичі вважають Штонду «своїм». Так, цими днями здійснюється запис презентаційного компакт-диску Великого театру з кращими аріями у виконанні провідних солістів. Тарас Штонда також запрошений до участі у цьому запису. А літо 2005 року ознаменувалося для Штонди київським дебютом у партії Мефістофеля в опері Гуно «Фауст». Прем’єру випущено Національною оперою України під завісу минулого сезону (постановка італійського режисера Маріо Корраді). Ця робота Штонди — особлива. Адже для будь-якого баса оперна кар’єра поділяється на періоди «до Мефістофеля» і «після Мефістофеля». Ще з перших кроків на сцені Штонда замислювався над цим образом. Пластичне вирішення постаті Мефістофеля — окреме специфічне завдання, адже йдеться про постмодерністське режисерське прочитання опери. Певна складність полягала в тому, що дотепер у репертуарі Штонди переважали партії, сповнені трагедійно-драматичного звучання: король Філіп у «Дон Карлосі», Захарія в «Набукко», цар Борис у «Борисі Годунові», Кочубей у «Мазепі». Цього разу, у «Фаусті» співаку довелося трохи розширити своє амплуа. Втім, характерність і раніше не була чужою Штонді (згадаймо хоча б його кумедного Дона Базиліо в «Севільському цирульнику» Россіні). Але внутрішньо Мефістофель все-таки не настільки однозначний, як підступно-простодушний падре з опери Россіні. Курйозом виглядає й те, що Штонда раніше виконував партію доктора Фауста в опері Прокоф’єва «Вогненний ангел» на сцені Великого театру, ставши одним із небагатьох басів, які за своє життя «побували в шкурі» і Фауста, і Мефістофеля. І тут варто сказати про одну дуже важливу, не до кінця виявлену слухачем рису внутрішнього світу Штонди. Цей співак має якесь особливе, всеосяжне почуття гумору. Гумор у вищих його проявах — це один із атрибутів небуденного інтелекту. Саме таким «розумним», дещо рефлексуючим і нескінченно добрим гумором сповнений вигляд Штонди-людини. Але на сцені це в нього помітно не надто часто — лиш настільки, наскільки необхідно. У зв’язку з цим хочеться сказати, що Штонда має внутрішні ресурси, не до кінця розкриті в творчості. Але така недомовленість по-своєму прекрасна: це означає, що попереду багато захопливих відкриттів...