У кожного поета — своя творча пора: весна, літо, осінь чи зима. Але то не таємниця, що його поетичні візії злютовані зі станом душі, а той чи той настрій може бути викликаний навіть найменшим порухом у природі.
Богдан Лепкий цілий цикл, написаний у Кракові 1900 року, затитулував однозначно — «Осінь». Згодом він до попередніх поезій долучить нові твори, аж зібралося їх два з половиною десятка. І дуже примітно, що три композитори (Василь Бармійський, Денис Січинський та рідний брат Лев) знайшли там тексти для своїх пісень.
Видавши книжку спогадів «Казка мого життя» з дитячих і юнацьких літ, письменник підготував другу «Три портрети», з невеличким промовистим передслів’ям-сповіддю:
Осінь... Пізня... Оповита
смутком і журою...
Що ж! Годі літові вічно
тривати.
Але й осінь має свої ясні хвилини. Тоді останні квіти всміхаються до сонця, вітер шумить, нагадує весну, а понад стернями сухими снується павутиння.
Кажеш, павучки його прядуть? Куди! Це невидима пряха сидить у хмарах і пряде тонку пряжу літові на смертельну сорочку... Та якась невідома сила снує нитки споминів з давно минулих літ. Снує й осотує тебе, мов повивачем дитину. Заки зима вколише до сну...
Пряди, пам’яте, свою тонку пряжу літові на... Ні, ні! Тихо, не кінчи цих слів. І так гримають на тебе, що жалості до смутку доливаєш і що курличеш журавлем відлітним.
Запремо смуток на сім спустів у серці...
«
Останній птах у вирій летить» — із цього, власне, вірша зачинається мелодія осінньої пори — поета. Це була в циклі перша за рахунком поезія. Лепкому, викладачеві університету, сповнилося 28 років; мешкав він у будиночку на вулиці Зеленій, 28, прозваному за гуртування тут земляцтва «українською амбасадою».«
Пан професор» уже вславився своїм літературним доробком, і його поетична туга не була грою розпаленої уяви, а цілком визначеним філософським поняттям, що впродовж десятиліть кристалізувалось й наповнювалося змістом. Вірш «Журавлі» став у нього найдосконалішим твором і, може, його лебединою піснею...А до написання вірша спонукала поета доволі звичайна обставина. Краківський режисер Людвік Сольський восени 1910 року запросив Богдана з дружиною Олесею на виставу за п’єсою Станіслава Виоп’янського —
«Листопадова ніч». Ця барокова драма, з вигадливою символікою, ускладненістю й недомовленістю образів, упереміш з античною міфологією, вияскравлювала одну добу в житті Польщі, коли посеред ночі над країною спалахнула кривава заграва. Саме тоді, 29 листопада (о цій фатальній для народу годині!) 1830 року почалося повстання проти Росії.Один із провідників збройної битви у Варшаві Петро Висоцький закликає поляків єднатися до бою:
Свободу — всім станам!
Народові — волю!
Настане відплата на рідній
землі.
Полиньте у вирій, сумні
журавлі,
Та киньте вогнину на поле
Від наших запалених хат...
... У Богдана Лепкого птахи залишали рідний край і відлітали на чужину — через океан. У їхньому зойку-скрику
«кру-кру!» переплелися і відчай, і розлука, і туга за втраченою батьківщиною. Тому з часом «Журавлі» стали «емігрантським реквіємом». Але мелодію пізніше створив його брат Лев Лепкий, приурочивши її до походу січових стрільців у грізні часи революційних змагань України. Саме тоді, в листопаді 1918 року, над Львовом замаяли жовто-блакитні прапори ЗУНР. Це коштувало великої крові й багатьох життів.Отже, пісня була
«смутком і журою»...Колись письменник Юрій Смолич написав новелу про журавлів. Звісно, в роки партійного мракобісся її відмовився друкувати на своїх шпальтах тижневик
«Україна». .... Загін січових стрільців потрапив у полон до червоних військ на станції Жмеринка. Були це юнаки — виснажені, обшарпані, голодні, із спаленілими губами та вигаслими очима. З ними не стали після бою панькатися. «Розстріляти!» — пролунала команда.Всі враз підвелися, вишикувалися ланцюжком і, за сигналом карателя, рушили з місця — випростані, збадьорілі, горді. Тільки-но ступили крок, як із їхніх втомлених грудей вихопилася тужлива, сповнена жалю й прощання, пісня.
Під мурами за станцією вдарили рушничні постріли, а мелодія бриніла й бриніла в повітрі, поволі стихаючи. І в голосах, що уривалися з кожною кулею, відчувався не стільки смуток, а більше — докір за цей бездушний самосуд.
«Чуєш, брате мій...»Над Жмеринкою, у вилинялій і розвіяній блакиті неба, пливли ключем журавлі кудись далеко-далеко, як і та пісня — у безвість, у вічність...
Ведучий рубрики
Микола ШУДРЯ.