Яким буде оборонний бюджет України на 2006 рік? Які зміни відбулися у підготовленому урядом проекті закону про держбюджет-2006 у частині фінансування видатків на потреби оборони? Чи збережуться соціальні гарантії військовослужбовців? Ці запитання наш кореспондент адресував голові Комітету Верховної Ради з питань національної безпеки та оборони Георгію КРЮЧКОВУ

— На жаль, усі розмови про те, що на потреби Збройних сил держави буде виділено 8,7 мільярда гривень, що відбудеться істотний поворот у ставленні до української армії, — так і залишилися балачками. У проекті держбюджету так і зосталася стаття 82, за якою два мільярди гривень підуть на потреби оборони залежно від реалізації надлишкового майна Збройних сил, надходжень від Організації Об’єднаних Націй за участь України у миротворчих операціях і погашення заборгованості «Нафтогазу». Тобто ніби дали додаткові два мільярди гривень, але їх ще треба одержати.

Міністерство оборони пропонувало, на мій погляд, дуже коректний вихід: можливо, нехай справді буде так. Але треба надати Міноборони кредит, який погашали б із цих надходжень. Тобто, щоб реальні гроші для потреб Збройних сил були одразу. Бо, скажімо, надлишкове військове майно можемо наступного року продати, а можемо й ні. Або продати наприкінці року. Якби було виділено обіцяні 8,7 мільярда гривень — відбувся б значний ривок у реформуванні Збройних сил. Бо сьогодні найголовніше і найважче в реформуванні — це переоснащення новою технікою, яку вітчизняне військо фактично не одержувало за останні роки. Тоді як, приміром, у Польщі нинішнього року витрачають 833 мільйони доларів на придбання нової військової техніки. А в Україні виділено суму на озброєння — 28 мільйонів. Коли перебували в Іраку і побачили там новітню військову техніку, тягачі, пересувні госпіталі, стало боляче: які ми папуаси, як відстали від світу... І дехто говорить, що ми йдемо до НАТО!

Ще один тривожний момент: соціальні гарантії для військових — пільги в оплаті за житло, телефон тощо — у проекті держбюджету-2006 передбачено лише в тому разі, коли дохід військовослужбовця нижчий від прожиткового мінімуму. Тобто військові наступного року фактично будуть позбавлені цих гарантій.

Сьогодні військова могутність держави визначається такими основними чинниками: авіація, високоточне озброєння, ефективна протиповітряна оборона і розвідка. Скажімо, США витратили на війну в Іраку 660 мільярдів доларів, з них 440 мільярдів пішло на вдосконалення розвідувальної діяльності. Ми ж виділяємо на розвідку мізер, і фактично жодну пропозицію, яку висловлювали під час підготовки проекту держбюджету до першого читання, в доопрацьованому варіанті законопроекту не враховано. Як голова профільного парламентського комітету, я вже мав розмову з Секретарем РНБО Анатолієм Кінахом. Цього тижня передбачено обговорення оборонного бюджету країни на засіданні Ради національної безпеки та оборони. Якщо парламентаріїв запросять на зібрання, відстоюватимемо збільшення асигнувань на потреби оборони.

Записала Юліана ШЕВЧУК.