Учорашнє обговорення проекту державного бюджету на 2006 рік під час засідання консультативно-дорадчої ради з питань місцевого самоврядування при Голові Верховної Ради України було досить емоційним. Активну дискусію спричинила доповідь заступника міністра фінансів Анатолія Мерковського.

За його словами, видатки державного бюджету збільшено до 8,5 млрд. грн., а місцевих бюджетів на 5,1 млрд. грн. Дотримано обіцянки й щодо фінансування села. Так, на розвиток тваринництва передбачено 849 млрд. грн., кредитна підтримка та довготривале кредитування становитимуть по 500 млрд. грн. На аграрний фонд та створення запасів передбачено витратити понад один мільярд гривень. А на забезпечення АПК технікою вітчизняного виробництва — 285 млрд. грн.

Та попри повідомлення про збільшення видатків місцевих бюджетів, зовсім незрозуміло, за рахунок чого ця норма буде виконуватися, зауважила виконувачка обов’язків голови бюджетного комітету Людмила Супрун. Кошти, передбачені місцевим бюджетам, можна умовно поділити на два типи платежів: на виконання делегованих місцевому самоврядуванню повноважень і кошти на соціальний розвиток регіону. Однак, за словами Людмили Супрун, уряд не згоден з цим. Причиною цього є насамперед прихід до місцевої влади нових людей, які не володіють методологією керування. До того ж уряд і надалі залишається статистом. Якщо так триватиме, то країні не будуть потрібні органи місцевого самоврядування.

Як зазначив секретар Київради Володимир Яловий, у документі, підготовленому до другого читання, ті ж 60—80 відсотків коштів від необхідної суми. Їх знову буде спрямовано на виплату заробітної плати, тоді як виконання делегованих повноважень залишиться без матеріальної підтримки. Надходженню таких коштів, на переконання В. Ялового, сприяв би продаж землі, що належить до комунальної власності.

А загалом розмову навколо бюджетного процесу учасники засідання порівняли з розмовою глухого з німим. Щоразу, із року в рік, ми відстоюємо свої позиції, але цифри нам згори спускають геть інші, зрештою, на кінець року наші пропозиції виявляються правильними, зазначали вони. Але Мінфін не визнає своїх помилок, а лише продовжує латати бюджетну свитину.

Дехто з присутніх порівняв фінансове відомство із поганим учнем, який для отримання правильної відповіді підставляє цифри, але звідки вони мають узятися — невідомо. Якщо така ситуація зберігатиметься й надалі, керівники обласних рад попередили, що ради відмовляться від виконання делегованих їм повноважень. А ще пообіцяли блокувати прийняття бюджету в другому читанні, зібравши масові пікети під стінами Верховної Ради.

До того ж більшість представників були розчаровані відсутністю на зустрічі Прем’єр-міністра і керівників міністерств. «Їхня відсутність, — зазначав Голова Верховної Ради АР Криму Борис Дейч, — засвідчує ставлення урядовців до нас». За його словами, на розселення депортованих народів Крим потребує 20 млн. грн. Але в бюджеті не передбачено жодної копійки. Це може спричинити серйозні проблеми на сонячному півострові, висловив занепокоєння Борис Дейч.

В основі бюджету має бути економіка, а не арифметика, переконаний Голова Верховної Ради Володимир Литвин. Проаналізувавши бюджет на останні 10 років, ми дійшли висновку, що фінансову основу місцевого самоврядування знищено. Місцеві бюджети перетворилися на кошторис видатків, а ми — на виконавців цього кошторису, статистів, зазначив представник із Сумщини. Володимир Литвин наголосив: треба якнайшвидше виробити спільну урядово-парламентську позицію, інакше прийняття бюджету може опинитися під загрозою зриву. Часом, додав він, складається враження, що нам кидають кістку і ми її обсмоктуємо. На жаль, досі відсутнє загальне бачення розвитку країни.

Торкнулися на засіданні ради і теми виборів до місцевих рад. Пропорційна система, на переконання учасників, зруйнує систему представлення в облраді цілих громад, цього не можна допустити, переконані вони. Змінити пропорційну систему можна через внесення поправок до закону про місцеві вибори. Як зазначив Володимир Литвин, робоча група, створена з юристів-фахівців, уже працює над цим, залишається сподіватися, що парламентарії їх підтримають.

За підсумками засідання консультативно-дорадчої ради прийнято рішення визнати незадовільною роботу Кабінету Міністрів щодо врахування у проекті держбюджету на 2006 рік до другого читання положень бюджетних висновків Верховної Ради в частині міжбюджетних відносин. А також рекомендовано під час підготовки проекту збільшити, зокрема, обсяг додаткових дотацій на зменшення фактичних диспропорцій між місцевими бюджетами через нерівномірність мережі бюджетних установ.