У Верховній Раді триває обговорення поданого урядом до другого читання проекту закону про державний бюджет України на 2006 рік. На жаль, цей твір мало чим відрізняється від розкритикованого депутатами варіанта, який було підготовлено до першого читання. Про те, що змінилося в проекті головного фінансового плану держави і що й надалі так вперто відстоюють у ньому народні обранці, розповідає «Голосу України» народний депутат України, голова підкомітету з питань місцевих бюджетів Катерина ФОМЕНКО.

— На жаль, у поданому урядом документі залишилися майже всі ті самі недоліки, які були під час розгляду в першому читанні. З одного боку, бюджет справді збільшено: дохідна частина — 125 мільярдів гривень, видаткова — майже 136 мільярдів, дефіцит бюджету — 11 мільярдів гривень, що становить 2,5 відсотка від ВВП. Державні видатки зросли на 4,5 мільярда гривень. Ми дуже сподівалися, що ці кошти Кабінет Міністрів спрямує на додаткове фінансування місцевих бюджетів, аграрної галузі та вугільної промисловості. На жаль, уряд виділив додаткові кошти на інші заходи — скажімо, 600 млн. грн. на енергозбереження, ще 600 млн. грн. на реконструкцію енергомереж. А трансферти місцевих бюджетів збільшено лише менш як на мільярд гривень.

Тоді як за розрахунками робочої групи, створеної Головою Верховної Ради, місцеві кошториси потребують 10,7 мільярда додаткових бюджетних ресурсів. Ці розрахунки було підтримано профільним комітетом Верховної Ради та консультативно-дорадчою радою при главі парламенту, обговорено й підтримано на сесіях обласних, районних, сільських і селищних рад. Представники місцевого самоврядування направили до уряду звернення з проханням врахувати ці пропозиції під час підготовки держбюджету-2006.

Комітет Верховної Ради з питань бюджету також підтримав розрахунки робочої групи щодо збільшення фінансування делегованих державою повноважень, але знайшов ресурси тільки на половину цієї суми — близько п’яти мільярдів. Тому у висновках бюджетного комітету, схвалених парламентом, що вважається першим читанням бюджету, було проголосовано 5 млрд. грн. як додаткові ресурси для місцевих бюджетів. А на сьогодні враховано пропозицій на суму менш як на мільярд гривень.

Однак, на моє переконання, збільшене фінансування місцевих бюджетів повинно стати особливістю держбюджету на 2006 рік. Сьогодні держава майже відмовилася від фінансування делегованих нею повноважень — фінансується тільки заробітна плата, і то несповна.

Всі народні депутати чудово розуміють, що бюджет треба прийняти, як того вимагає Бюджетний кодекс, до початку нового року. Парламент намагатиметься за будь-яких обставин вкластися у ці терміни. Але знову звертатимемося до уряду з пропозиціями, зокрема, виділити щонайменше 5 млрд. грн. місцевим бюджетам, понад 10 млрд. грн. — вугільній галузі та до десяти відсотків видаткової частини — сільському господарству. А вже чи врахує ці пропозиції уряд, побачимо у виступі міністра фінансів, котрий представлятиме в парламенті бюджет у другому читанні.

Резерв сьогодні є — це так званий стабілізаційний фонд Кабінету Міністрів, куди, зокрема, надійде виручка від продажу «Криворіжсталі». Уже нині видно, що бюджет 2005 року буде перевиконано майже на мільярд гривень. До того ж не розумію, чому міністр фінансів називає додаткове фінансування місцевих бюджетів зростанням споживання. Я це назвала б інакше, адже кошти підуть на делеговані державою повноваження: на сільські школи, медамбулаторії, соцкультсферу, водо- і теплопостачання тощо. Адже в кожному селі та селищі держава повинна надавати ті послуги, які гарантовані кожному громадянину Конституцією, або хоча б частково виконувати державні гарантії в освіті, охороні здоров’я, передбачені Основним Законом. Якщо Кабінет Міністрів не врахує ці пропозиції, голосуватимемо за той варіант держбюджету, який буде напрацьовано Верховною Радою.