Після останніх президентських виборів значна увага і влади, і суспільства зосереджена на органах прокуратури, котрі покликані захищати конституційні права і свободи громадян та інтереси держави. А якою є реальна ситуація на Придніпров’ї — саме про це наша бесіда із Володимиром Шубою, прокурором Дніпропетровської області, державним радником юстиції першого класу.

— Знаєте, сьогодні чимало посадовців, народних обранців, а особливо наших громадян вважають, що діяльність прокурорських органів повинна бути спрямована на те, щоб усе і негайно вивернути, викрити та вигорнути, як бульдозером. І тих, хто натерпівся від беззаконня, можна зрозуміти. Проте законодавче поле не може бути отим відомим дишлом, а тому й зрозуміло, що тут потрібна неймовірно копітка робота, спрямована на усунення виявлених порушень закону, правильне застосування кримінально-правових, цивільно-правових норм до порушників, відшкодування завданих збитків. Саме тому, на мій погляд, бульдозерній «логіці» тут не місце.

— Володимире Васильовичу, а хіба вас особисто не «вигорнули» з прокуратури, якій ви віддали десятки років свого життя, з приходом до керівництва Генпрокуратурою України Геннадія Васильєва? «Вигорнули» тоді, коли вас визнано кращим прокурором 2003 року?

— Вважаю, що то було якесь закулісне, а, можливо, особистісне волюнтаристське непорозуміння. Бо перед приходом Геннадія Васильовича роботу прокуратури Дніпропетровської області, якою я керував, справді було визнано однією з кращих як на колегії Генпрокуратури, так і Спілкою юристів України. Тому суд і поновив мене на посаді, хоча довелося захищати своє конституційне право більше року. Це гіркий досвід, проте теж досвід. Хоча, не лише мій, бо більше десяти моїх колег тоді справді «вигорнули» або за надуманими висновками, або й без них, бо комусь так захотілося...

— За нової влади вам працювати стало легше? Маю на увазі телефонний пресинг чи адміністративний тиск.

— А я назву лише деякі конкретні приклади. За результатами прокурорських перевірок з початку 2005 року порушено 1289 кримінальних справ, і більш як 800 — уже в судах. Це кожна дев’ята справа, що направлена до суду в державі. Більшість кримінальних справ — зі сфери економіки. Адже всім зрозуміло, що економіка визначає місце та становище кожного громадянина в суспільстві. Нами винесено 1228 протестів на незаконні нормативно-правові акти, притягнуто до різних видів відповідальності 2835 посадових осіб, відшкодовано за прокурорським втручанням коштів на суму 223 мільйони гривень. І тут немає так званих «стрілочників» — це посадові особи обласної ради, облдержадміністрації, як наприклад, начальник управління капітального будівництва облуправління, державного казначейства та державного підприємства «Кривбасреструктуризація», службові особи ВАТ «Енергокомпанія «Дніпрообленерго», регіонального відділення Фонду держмайна в області, Петропавлівської райдержадміністрації і районного комітету профспілки працівників агропромислового комплексу, посадовці АКБ «Прем’єрбанк» та інші керівники... Я можу тільки радіти, що екс-голова облдержадміністрації Юрій Єхануров та його підлеглі жодного разу не зверталися до прокуратури щодо конкретних кримінальних справ. Жодного. Думаю, що це знакова ситуація.

— Чи не втомлює прокурорських працівників традиційна гонитва та своєрідне жонглювання цифровими показниками: за місяць стільки-то, за півріччя стільки-то відсотків досягнуто, а криміногенна ситуація в регіоні як була складною, такою й залишається?

— А чому жонглювання, а не робота на результат? Працюючи в нових економічних і політичних умовах у тісній взаємодії з іншими правоохоронними органами, ми за ці 9 місяців в порівнянні з таким само періодом минулого року досягли скорочення на 11,5 відсотка загальної злочинності (а це понад 4,7 тисячі злочинів), в тому числі тяжких — на 16 відсотків, зменшення кількості умисних вбивств — на 11,3 відсотка, умисних тяжких тілесних ушкоджень — на 7,7 відсотка, зменшилася кількість розбоїв та вуличних злочинів. Також на 18,1 відсотка зменшилася кількість злочинів, вчинених неповнолітніми та за їхньої участі. Це реальна картина напруженої діяльності, що засвідчує конкретний результат, і я можу стверджувати, що криміногенна ситуація, хоч і важко, але поліпшується. Громадськість мусить знати про це й більшою мірою довіряти правоохоронцям.

— Ви сказали про невтручання у справи прокуратури з боку Юрія Єханурова, а як складаються прокурорські стосунки з депутатським корпусом і головою облради Миколою Швецем, який нещодавно публічно повідомив, що Генпрокуратура закрила дві кримінальні справи стосовно нього за відсутністю складу злочину в його діях...

— У нас із Миколою Антоновичем давні й нормальні робочі взаємини, як і з депутатами, але прокуратура області дає принципову оцінку прийнятим на сесії депутатським рішенням, опротестовуючи ті з них, що не відповідають чинному законодавству. Цілком очевидно, що не допрацьовують комісії та службовці апарату облради. Характерним прикладом є кримінальна справа, порушена за фактом зловживання службовим становищем посадових осіб обласної ради і ОКП «Електромережі-Південне», котрі незаконно відчужили комунальне майно неприватизаційним способом і безоплатно передали у приватну власність фірмачам. Інтересам територіальних громад завдано збитків на суму 21,7 мільйона гривень. Нам не доручали розслідування кримінальних справ, де депутат Швець був фігурантом. Скажу вам чесно, з органів місцевого самоврядування нині вже надходять тривожні сигнали — як реакція на прийнятий закон про депутатську недоторканність на всіх рівнях. Тобто, «захочемо — віддамо свого депутата, а не захочемо — не віддамо». І це дуже тривожить прокуратуру.

— Гучного розголосу набула скандальна ситуація стосовно так званої реприватизації Нікопольського феросплавного заводу, де тисячі громадян стали заручниками беззаконня. Як реагувала прокуратура, щоб захистити конституційні права нікопольських трудівників?

— Тут визначальним був і залишається судовий порядок вирішення конфлікту. Ми активним чином втручалися лише в одному випадку, щоб не допустити протистояння між трудовим колективом і правоохоронцями. Приватизація повинна відбуватися не для приватизації. Характерно, що в нашій області кожна сьома кримінальна справа в Україні розслідувана і передана до суду прокурорськими працівниками. Хочу звернути увагу, що одним із джерел поповнення державного бюджету є приватизація державного майна. Разом з тим до цього часу в Україні відсутній державний орган, який мав би функції контролю за додержанням законодавства про приватизацію. Так, згідно з постановою Верховної Ради України «Про Тимчасове положення про Фонд державного майна України» діючий Фонд та його регіональні відділення на місцях не мають повноважень стосовно перевірки додержання законодавства про приватизацію, а службові особи зазначеної установи, як свідчить прокурорська практика, самі скоюють правопорушення у зазначеній сфері.

— Надто гарячою є тема корупції. Яка ваша оцінка цього явища, котре для деяких корупціонерів стало наче особистим професійним здобутком?

— Корупція нагадує ракову пухлину й за останні роки стала справжнім суспільним злом. Упродовж цього року нами порушено більш як 200 кримінальних справ за ознаками корупції, 114 з них уже розслідували й направили до суду, серед них 34 — хабарництво з ознаками корупції. Так, державний виконавець відділу державної виконавчої служби Криничанського райуправління юстиції за повернення документів щодо конфіскації майна отримав хабара у сумі 4 тисячі доларів США. Завершено слідство, кримінальна справа в суді. А заступник голови Жовтневої районної ради Дніпропетровська незаконно виключив Спілку підприємств і організацій Дніпропетровської області з державного реєстру, що призвело до закриття господарським судом Дніпропетровської області справи про визнання права власності на майно на суму понад 7 мільйонів гривень. Перед законом усі повинні бути рівні, й рано чи пізно кожному доведеться відповідати за скоєні протиправні дії.

Дніпропетровська область.