За даними Міністерства промислової політики України, обсяги випуску продукції вітчизняного суднобудування зросли у першому півріччі майже на 17 відсотків. Прогресу досягнуто завдяки динамічній роботі лідерів галузі, серед яких — і Херсонський суднобудівний завод. Позитивні зміни тут почалися з приходом інвестора. Водночас завод наражається на проблеми, які самотужки йому не розв’язати. І лежать вони не у виробництві, а, так би мовити, у правовому полі.

Компанія «Євроресурс» спрямувала значний капітал у розвиток виробництва на ХСЗ та повністю погасила борги із заробітної плати за всі попередні роки. Нині середня зарплата на ХСЗ сягає майже 1400 гривень. За її рівнем завод вийшов на третє місце в галузі. За дев’ять місяців обсяги виробництва зросли у порівнянні з аналогічним періодом минулого року на 213 відсотків.

Але найголовніше, що підприємство перейшло на основну спеціалізацію — будівництво суден. Створено суднокорпусне виробництво, на якому зараз споруджуються корпуси поромних суден, здатних одночасно приймати на борт 50 залізничних вагонів. Замовник — компанія «Reserved Capіtal Enterprіses Corp.» із Британських Віргінських островів.

А нещодавно заводчани передали замовнику з Казахстану тризірковий плавучий готель «Шкотов» для нафтовиків Каспію, обладнаний автоматизованою системою управління, супутниковим зв’язком і майданчиком для гелікоптерів. Судно служитиме ще й центральним офісом величезного нафтодобувного району.

Усе це означає: суднобудуванню на заводі — бути! Тим паче що пропозицій від замовників вистачає. Готові фінансувати контракти і банкіри.

Водночас завод наражається на проблеми, які самотужки йому не розв’язати. І лежать вони не у виробництві, а, так би мовити, у правовому полі. Оскільки підсумки аукціону з продажу акцій і сам договір купівлі оскаржують в суді суперники, котрі теж змагалися за пакет акцій. Тим часом, доки триває судова тяганина з «Торговим домом «Ленінська кузня», Господарський суд Херсонської області оголосив процедуру банкрутства ХСЗ.

— Це створило відчутні незручності у роботі, — коментує ситуацію генеральний директор відкритого акціонерного товариства «Херсонський суднобудівний завод» Василь ФЕДІН. — Адже тепер, за законом, нам потрібно погоджувати всі фінансові операції з арбітражним керуючим, але ж ми його просто... не бачимо на підприємстві. Така ситуація цілковито паралізує нашу роботу. Уявіть, інвестором виділено 15 млн. грн. на програму технічної реконструкції виробництва, а ми їх не можемо використати. На наші звернення до Сергія Лазаренка позитивної відповіді не одержали. Це значно стримує розвиток заводу у всіх напрямках, насамперед у суднобудуванні. Ще у квітні ми звернулися до нього з листом щодо погодження фінансової операції використання коштів ТОВ «Євроресурс» на виконання фіксованих умов приватизаційного конкурсу. Зазначені кошти — майже 9 мільйонів гривень — надійшли від інвестора на рахунок ХСЗ для погашення заборгованості підприємства із заробітної плати, потерпілим від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань. Незважаючи на цільовий характер коштів та їх виняткове соціальне значення, розпорядник майна вже півроку не приймає рішення про згоду на цю законну фінансову операцію!

На це і багато інших запитань дасть відповідь розгляд кримінальної справи, яку за нашою заявою порушила прокуратура Комсомольського району міста Херсона. Але, не чекаючи юридичних висновків, можу сказати: досі арбітражний керуючий не надав жодної позитивної відповіді на жоден запит, чим значно ускладнив фінансово-господарську діяльність нашого підприємства, хоча за чинним законодавством він зобов’язаний активно сприяти її проведенню...