Метаморфози Богуслава Шеффера

Приїзд Богуслава Шеффера — видатного композитора, визначальної постаті світового музичного авангарду, а крім того музикознавця, теоретика, театрального драматурга і художника — мав сколихнути цілий Київ.

Отже, тут «польський пан професор» Зальцбурзької Академії музики брав активну участь у своїх музично-театральних метаморфозах, а до того ж із величезним завзяттям (у свої 76 років!) спробував розкрити секрети своєї творчості під час майстер-класу. Це чудово! Щоправда, авторський концерт Шеффера проходив у крихітному (максимум на 50 чоловік) залі Театру на Подолі. Надвечір там зібралася юрба меломанів, ладних знести вхідні двері театру. Але все було вирішено простіше: слухачі, яким не вистачило місць, сіли просто на підлозі сцени. Завдяки цьому виникло відчуття повного злиття публіки, акторів і музикантів; уся дія нагадувала загальну імпровізацію, котра просто не відбулася б за інших умов.

Чим же нас пригостив маестро? Справді фантастика! Київській публіці дісталися вершки — програма всього концерту складалася лише зі світових прем’єр («Poetrіes» для магнітофонної плівки; «Deux contes» для скрипки і фортепіано; «Ocsenoі’ для сопрано, інструментального октету і електронік медіа; «Іmpresіones lіrіcas» для фортепіано і електронік медіа; «Fragment 3» для двох акторів з акомпанементом кларнета, віолончелі, фортепіано і електронік медіа). Правда, інколи спадало на думку: чому твори п’яти-десятирічної давності не були виконані раніше? Можливо, пан професор привіз нам «другосортну продукцію», котру не ризикнув винести на композиторський аукціон Європи? За великим рахунком, ці міркування справи не змінюють. Публіка отримала величезне враження. Це багато в чому було підготовлено добре втіленою ідеєю «синтезу мистецтв». Крім акустичної й електронної музики, у проекті були задіяні авангардна хореографія (Олександр Чемикос, Ганна Корнєва) і театральна дія (актори «Театру на Подолі» Ігор Волков, Сергій Бойко). Такі «експериментальні» вигадки, здається, дуже корисні не тільки для зацікавленого слухача, а й для самих учасників проекту.

Олена КУЗЬМУК.

Жіночий театральний фестиваль

Чернігівська область. Всеукраїнський театральний фестиваль імені Марії Заньковецької щойно стартував на її батьківщині — на базі Ніжинського драмтеатру. Театри зі Львова, Дніпропетровська, Кіровограда, Херсона, Харкова, Києва та Чернігова привезли до Ніжина спектаклі, де головні ролі виконують актриси.

Сергій ПАВЛЕНКО.

Їм незабаром в армії служити

Севастопольські хлопці включилися в конкурс дитячого малюнка «Як я захищатиму Батьківщину». Він проводиться в Україні вперше і присвячений 14-й річниці наших Збройних Сил. Тут у різних вікових категоріях змагаються школярі, учні середніх професійно-технічних та позашкільних навчальних закладів. Головна мета — активізувати військово-патріотичну роботу, формувати гордість за свою Батьківщину, готовність захищати національні інтереси Вітчизни. Переможців конкурсу, оголошеного Міністерствами оборони, культури, освіти і науки, назвуть у Києві 5 грудня.

Світлана Калиновська.

Як містечка воювали за державу

Хмельницька область. Чи не замало уваги приділяють дослідники історії УНР подіям у регіонах? Адже в невеликих населених пунктах часто вирішувалася доля держави, тут можна знайти унікальний матеріал. Такі міркування спонукали ректора Кам’янець-Подільського державного університету Олександра Завальнюка та його помічника Олександра Комарницького видати книгу «Подільські містечка в добу Української революції 1917—1920 рр.» Автори подали матеріал про 122 населені пункти, котрі входили до Брацлавського, Вінницького, Гайсинського, Могилівського, Летичівського, Кам’янецького, Ушицького, Проскурівського та інших повітів. Дослідники відкрили чимало білих плям. Цікавим, зокрема, є аналіз політичної та національної свідомості населення провінції, а також міжетнічних взаємин.

Віра ШПИЛЬОВА.