Основним фінансовим документом країни є бюджет. І це всі розуміють. Бо саме він віддзеркалює суспільно-економічний стан у державі, і цим пояснюється та посилена увага суспільства й політикуму до головного державного кошторису, особливо на етапі формування нового бюджету на наступний рік. Верховна Рада України 20 жовтня у першому читанні розглядала проект держбюджету на 2006 рік уже з висновками бюджетного комітету, але ухвалено його не було. Схвалити ці висновки було необхідно для того, щоб продовжити роботу над цим основним фінансовим документом країни у бюджетному комітеті. Але після незадовільного голосування, бюджет 2006 року був спрямований на повторне перше читання, а прийнятий, з урахуванням висновків бюджетного комітету, уже 1 листопада.

Існує багато думок про стратегічні вектори, закладені в держбюджеті на наступний рік. Фракція наполягає на тому, що це має бути бюджет розвитку, але при цьому не повинні бути втрачені соціальні гарантії. Наша фракція пропонує спрямувати додатковий ресурс на реальний бюджет розвитку. Адже в сьогоднішньому вигляді в цьому документі зі 145 цільових державних програм, фінансування яких передбачено проектом закону, більшість з них є соціальними. До того ж частка коштів на фінансування в загальному обсязі видатків становить десь 6 відсотків. Щонайменше має бути збалансованість. Постає запитання, а де взяти кошти на додатковий ресурс розвитку? Це можуть бути кошти від приватизації, які необхідно спрямувати на розвиток, і це реально зміцнить економіку. Бо краще вкладати кошти у модернізацію і розвиток підприємств, які даватимуть щорічні доходи, ніж одноразово погасити борг, як це пропонує уряд. І саме тому одним із завдань є збалансованість бюджету або, говорячи іншими словами, якнайбільше наближення до ідеального варіанта.

Розгляд бюджету 2006 року почався у складній політичній та економічній ситуації. Треба ґрунтовно підходити до формування бюджету, тому що від цього документа залежить і розвиток економіки, і стабільність життя громадян у наступному році. Якщо говорити про видатки, то політика видатків має стимулювати розвиток економіки у країні. Економічна нестабільність і спад виробництва негативно впливають на формування доходів та фінансування видатків бюджету. У проекті державного бюджету на 2006 рік доходи передбачаються на рівні 118 мільярдів гривень, а витрати майже 127 мільярдів. Говорячи про дефіцит бюджету, то урядом він планувався на рівні двох відсотків від валового національного продукту.

Якщо аналізувати бюджет поточного року, а конкретніше, видатки соціального спрямування, то у бюджеті 2005-го вони становлять 54,4 відсотка. Порівняно з 2004 роком видатки державного бюджету соціального спрямування зросли на 62,5 відсотка. Як відомо, бюджет 2005 року був оголошений соціальним, і планувався на економічному зростанні 2004-го, яке вважали постійним і незмінним. Але, на жаль, відбувся спад економіки, який призвів до скорочення надходжень до бюджету. А непропорційне зростання соціальних виплат призвело до зменшення видатків у деякі сфери, наприклад, в агропромисловий комплекс, ситуація в якому потребує негайного поліпшення. Якщо провести аналіз, то можна зробити висновок, що надмірно роздута соціальна складова, яка базувалася на скасуванні більшості пільг без ґрунтовного аналізу, скорочення вільних економічних зон та зниження ставок ввізного мита, призвело до створення дисбалансу на користь імпорту, що дуже погіршило стан національного товаровиробника. І як наслідок — зменшення бази оподаткування та зниження ділової активності вже у другому півріччі цього року. Це лише одна з причин уповільнення розвитку економіки. Цього не має статися у 2006 році.

Фінансова політика має бути жорсткою й активною і повинна стимулювати економічне зростання, захищати національні інтереси та бути привабливою для іноземних інвестицій. А залучення іноземних інвестицій — це насамперед розвиток інфраструктури: автомобільних шляхів, залізничних колій, портів, поліпшення сфери послуг, починаючи від звичайних побутових потреб, закінчуючи наукомісткими інформаційними технологіями. Адже великі витрати на доставку сировини чи готової продукції, відсутність можливості для її відповідної до технічних умов реалізації зупиняють створення нових та модернізацію старих підприємств. Виважена державна політика розвитку інфраструктури та інформаційних технологій сприятиме прискоренню темпів зростання інвестицій.

В Україні необхідно створити реальні умови виведення економіки на шлях сталого зростання, продовжити формування інвестиційного потенціалу економіки, забезпечення добробуту українського народу.

Надзвичайно вагомою є проблема з місцевими бюджетами, оскільки нині вони дуже залежать від центру. Необхідно відповідно до законодавства зменшити цю залежність. Це сприятиме стимулюванню економічного розвитку в регіонах. Бо як складова бюджетної системи держави місцеві бюджети забезпечують необхідними коштами фінансування заходів економічного і соціального розвитку, що проводяться органами влади на відповідній території. Такий підхід свідчить про участь органів місцевого самоврядування у вирішенні актуальних проблем розвитку держави. У складі місцевих бюджетів формується бюджет розвитку. Має бути неухильне дотримання принципу збалансованості місцевих бюджетів. Сьогодні, на жаль, така ситуація, коли недостатня ресурсна база місцевих бюджетів посилює їх залежність від центру. Необхідно зробити все для того, щоб уникнути такої ситуації у 2006 році.

Треба ретельно і зважено підходити до опрацювання державного бюджету на 2006 рік, враховуючи висновки бюджетного комітету. Адже бюджет, його дохідна частина прямо пов’язані із Державною програмою соціально-економічного розвитку України на поточний фінансовий рік.

Бюджет тісно пов’язаний із добробутом країни. І це вчергове підкреслює всю актуальність проблеми, скажімо так, бюджетної ідеології і процесу нормування бюджету.

Ігор ШАРОВ, народний депутат України.