Такий сюрприз може зробити дітям нова влада

В останній місяць осені, напередодні зими, кожен з нас думає про свята, що наближаються. Одне з перших — це Новий рік, що відкриває різдвяні гуляння.

Традиційно батьки готують подарунки дітям, діти міркують, чим порадувати батьків, а на підприємствах керівництво з профспілками готуються поздоровляти усіх працівників.

Ще за часів Радянського Союзу підприємства купували новорічні подарунки для дітей (до 14 років) своїх працівників, що завжди дуже радісно сприймали діти і за що були щиро вдячні батьки.

Ця хороша традиція перенеслася й у наші часи. За 14 років становлення незалежної України бувало різне: розчарування і радість, проблеми і досягнення, невдачі й успіхи. Але держава завжди намагалася дотримуватися і зберігати незмінні норми соціального обов’язку перед найманими робітниками і членами їхніх родин. Найчастіше у переддень Нового року на урочистих заходах в останні робочі дні року, що минає, поздоровляли працівників вдячними словами із завершенням робочого періоду і вручали подарунки для дітей — шоколадні вироби і фрукти, що згладжувало всі труднощі роботи і служило ще одним виявом турботи про підростаюче покоління.

У незалежному економічному житті України стрімко набирають обертів ринкові відносини, що вимагає зовсім нових механізмів соціального захисту громадян.

Соціальне страхування — в дії

Тому з метою реального підвищення усіх видів соціальної допомоги, вивчивши досвід європейських країн, у 1993 році було прийнято Концепцію соціального забезпечення населення України, в якій закладено нові підходи через принципи соціального страхування і передбачено виплати соціальної допомоги за рахунок страхових внесків роботодавців і найманих робітників. Наступним етапом реформування стало прийняття і введення в дію Основ законодавства України про загально-обов’язкове державне соціальне страхування і законів з окремих видів соціального страхування, яких в Україні — чотири. Один з них визначає страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності і витратами, зумовленими народженням і похованням.

Основними принципами прийнятого Закону України «Про загально-обов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням і похованням» були організаційні і фінансові основи страхування громадян на випадок тимчасової втрати працездатності, у зв’язку з вагітністю і пологами, народженням дитини і необхідністю догляду за нею, у зв’язку зі смертю, надання послуг з санаторно-курортного обслуговування, оздоровлення застрахованих осіб і членів їхніх родин, а також позашкільне обслуговування. Для забезпечення такого виду страхування у 2001 році було створено Фонд соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності.

З огляду на всі необхідні напрями з цього виду соціального страхування застрахованих осіб, статтями 12, 34, 48 Закону були передбачені оздоровчі заходи, у тому числі і поза-шкільне обслуговування, програма і кошторис якого розраховуються правліннями відділень виконавчих дирекцій Фонду і затверджуються центральним правлінням.

При цьому потрібно сказати, що управління Фондом соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності здійснюється на тристоронній основі — державою, представниками найманих робітників і роботодавців. Кожна з цих сторін має рівну кількість представників і права захисту своїх інтересів, що знаходить своє відображення і реалізацію в постановах і їх виконанні.

З початку створення фонду і за весь період його існування діти застрахованих осіб традиційно на Новий рік одержували подарунки за його кошти. Разом з тим слід зазначити, що механізм забезпечення був різний. Проводили ранки в дитсадках, школах, вручали новорічні подарунки, що й було складовою таких заходів. Це несло радість. В інших випадках подарунки вручали через батьків, котрі працювали на підприємствах.

Згадуючи про фінансові витрати, треба сказати, що частиною першою статті 19 цього закону встановлено, що основним джерелом наповнення бюджету фонду є страхові внески найманих робітників і страхувальників-роботодавців. Основна ідеологія соціального страхування, та й будь-якого страхування загалом, полягає в забезпеченні зацікавленими особами (роботодавцями і найманими робітниками) самих себе необхідною матеріальною допомогою і соціальними послугами за рахунок відрахувань з фонду оплати праці. Тобто, працівник у загальнообов’язковому порядку усвідомлено відраховує частину заробітної плати, сподіваючись на можливість використовувати ці накопичення у фонді на випадок необхідності в напрямах, передбачених законодавством.

Зокрема, за рахунок цих коштів здійснюється фінансування дитячо-юнацьких спортивних шкіл, позакласне обслуговування, що й передбачає проведення новорічних свят у дитячих і шкільних закладах, а також забезпечення новорічними подарунками.

Чому порушують закон

З огляду на законодавчі норми слід керуватися статтями 10 і 11 закону, що визначають органи управління фонду і їх повноваження, де чітко зазначено права щодо виділення коштів, їх витрат і контролю. Інакше кажучи, можна сказати, що ті, хто фінансово наповнює бюджет, має повне право у рамках закону розподіляти його в тих напрямах і обсягах, у яких затребувано застрахованими особами, через своїх представників у правліннях відділень фонду і центральному правлінні.

Але, всупереч визначеним законодавством положенням, ці гарантовані норми закону найчастіше нехтують, і держава нав’язує ті зручні принципи управління через усілякі механізми впливу, які влаштовують тільки чиновників.

У світлі такого впливу відбулося проведення перевірки фінансово-економічної діяльності Фонду соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності Головним контрольно-ревізійним управлінням, у результаті чого придбання дитячих новорічних подарунків було визнано таким, що суперечить його основним напрямам діяльності. Спостерігаючи за такими діями виконавчої влади, незрозуміло, чому Головне контрольно-ревізійне управління, по суті, дає вказівки припинити фінансування передбачених законом заходів, у такий спосіб розпоряджаючись коштами тих людей, які їх нагромаджують.

Отже, позашкільне обслуговування, зокрема, забезпечення новорічними подарунками, почали ліквідовувати органи виконавчої влади. Наслідком таких розпоряджень була постанова Фонду соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності № 89 від 26 липня 2005 року «Про внесення змін до бюджету Фонду на 2005 рік і окремі постанови Фонду», якою ліквідовано придбання новорічних подарунків для дітей (до 14 років) застрахованих осіб.

Яке свято без подарунків?

Як назвати такі дії з припинення позакласного обслуговування і фінансування новорічних подарунків для дітей і чим вони спричинені? А головне, хто зважиться сказати дітям: «Вибачте, на жаль, на вас грошей не вистачило і, узагалі, купувати вам подарунки за гроші ваших батьків — це неправильна витрата коштів, а значить — незаконна». У даному разі керівники держави не думають, де знайти кошти, щоб з державного бюджету забезпечити поздоровлення дітей, а, навпаки, намагаються використовувати гроші страхувальників для цілей держави.

Але якщо заглибитися в джерела виниклої проблеми, можна сміливо сказати, що фінансування новорічних подарунків планують припинити через великий дефіцит фонду, внаслідок підвищення одноразової допомоги при народженні дитини до 8,5 тисячі гривень, що промовисто пообіцяв новий уряд. Але при цьому обов’язки часткової виплати цього виду матеріальної допомоги незастрахованим особам також поклав на Фонд соціального страхування, без фінансування в повному обсязі таких категорій громадян з державного бюджету України. Приміром, у 2005 році для забезпечення згаданої допомоги фондові необхідні були дотації держбюджету в розмірі 797 млн. гривень, а в кінцевому підсумку державна скарбниця виділила лише 158 млн. гривень.

Обіцяти обіцяють, а виконувати не поспішають

Але більшість громадян може сказати, що обіцянки соціальних гарантій хоч якимсь категоріям населення і їх виконання — це добре. І з цим цілком можна погодитися, якби кожен новий уряд, збільшуючи хоча б один соціальний стандарт (прожитковий мінімум, мінімальну заробітну плату, пенсію тощо) уп’ятеро, знав, де вишукати гроші на це. У такому разі Україні не треба було б ні вступати до Європейського союзу, ні до СОТ, ні в НАТО.

Але вийшло всі навпаки: пообіцяти пообіцяли, а як це зробити — не знають, от і скорочують фінансування новорічних подарунків, санаторно-курортне лікування, унаслідок чого безкоштовних путівок на підприємствах нема, та й одноразову допомогу при народженні дитини розтягли на цілий рік, що суперечить самій її суті — «одноразова». Простіше кажучи, соціальні обіцянки лідерів помаранчевого руху, дані одним громадянам, виконують за рахунок інших, у цьому випадку — дітей. Вочевидь, можновладцям держави не хочеться згадувати про 22 статтю Конституції України, в якій сказано, що звуження або погіршення соціальних гарантій громадян неприпустиме.

Але всі спроби дій, розмови і протести викликають лише розчарування і незадоволення самих платників внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

Підтримуючи численні звернення громадян, профспілок, керівників підприємств до Комітету соціальної політики і праці, хочеться привернути увагу всіх, чиновників, хто причетний до цього питання, щоб вони не руйнували ті плоди людської діяльності, що збереглися до наших днів. А також нагадати, що за десять місяців правління нова влада зуміла зробити стільки помилок, що на їх виправлення буде потрібно не один рік.

Тому я, як громадянин України, народний депутат, голова Комітету з питань соціальної політики і праці, не раз звертався до органів державної влади, направив депутатський запит на ім’я Прем’єр-міністра України з проханням поставитися з повною відповідальністю до розгляду цього питання і не допустити припинення фінансування позакласного обслуговування.

І, користуючись нагодою, також хочу звернутися до Президента України і всього складу уряду з проханням не знищувати традиції проведення новорічних свят у дитячих на-вчальних закладах і вручення дітям новорічних подарунків, що існують уже більш як 100 років і сьогодні гарантовані законодавством, де передбачається позакласне обслуговування. А також хочеться застерегти нинішню владу від ганьби і глузувань з боку громадян України, що сьогодні вже об’єктивно оцінюють політичну й економічну ситуацію в країні і розуміють, що позбавленням дітей новорічних подарунків фінансових проблем країни, навіть одного Фонду у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, не розв’язати.

Будьте людьми і ставтеся до людей так, як хочете, щоб ставилися до вас.

Василь ХАРА, народний депутат, голова Комітету з питань соціальної політики і праці.