Відомий виробник сільгосптехніки, німецька торгова марка «Фендт» презентувала свою продукцію. Прес-конференція проходила в готелі «Кемпінскі» просто в Мюнхенському аеропорту. Прилетіли ви до Баварії, виходите з приміщення аеропорту — і крокуєте повз шеренгу вишикуваних тракторів і комбайнів. Звісно, якщо поспішаєте самі, надзвичайно заклопотані бізнесовими справами, то можете таку чудасію і не помітити. А коли з вами малюк, особливо хлопчик, то вам експозицію аж ніяк не обминути. Повітряні судна, які тут чи не щохвилини здіймаються в небо чи прямують на посадку, — не дивина. Але дитину не відтягнути від тракторця, з якого 75 років тому починалася історія німецької мануфактури «Фендт». Жодних табличок «руками не чіпати» не було, проте законослухняні батьки, перш ніж пускати захопленого малюка полазити по машині, питали дозволу в присутніх біля експозиції представників компанії.

У національній «бундеслізі» тракторів від 60 кінських сил і більше «Фендт» стабільно посідає друге місце — з часткою майже 21 відсоток, поступившись три роки тому першістю американським «Джон Дірам». А от в сегменті понад 151 кінська сила «Фендт» почуває себе кращим шостий рік поспіль. З 1999 року обсяги продажу таких машин у Німеччині з близько 20 відсотків зросли до 36, що підтверджено статистикою реалізації фендтівських серій 700, 800 і 900 Варіо.

Варіо — це система керування тракторів з безступінчатою трансмісією. Така система дає змогу керувати коробкою передач за допомогою джойстика, який на перший погляд дуже схожий на прилад дистанційного управління, але закріплений. Якщо нахилити джойстик уперед, то і машина почне рухатися вперед. Потрібно додати прискорення? Тисніть ще раз уперед і притримайте доти, доки не досягнете потрібної швидкості. Виникла необхідність дати задній хід? Жодних проблем: відхиліть джойстик трохи ліворуч і трактор самостійно уповільнить рух до повної зупинки, а потім плавно набере швидкість у протилежному напрямку. Потрібно утримувати постійну швидкість — достатньо нахилити джойстик дещо праворуч. От вам і основні засади керування.

Прес-конференція проходила у звичному режимі: доповіді, запитання, відповіді. Робоча мова — німецька. Переклад на англійську, французьку, іспанську, італійську... Російської або української у цьому переліку не було. Чому? Навряд чи німці не відають про потреби нашого ринку в новій сільгосптехніці і не знайомі з майбутньою для себе перспективою — які масиви родючої землі в нас стоять облогом, заростають бур’янами. Але вони добре знають, що мало хто під час врожаювання переймається в Україні здоров’ям і комфортом хліборобів, і майже не вірять, що колишні керівники колгоспів погодяться витрачати кошти на трактор, обладнаний сидінням з регульованими висотою спинки крісла, поруччя, підігрівом сидіння, пневматичним настроюванням опори для попереку та шаром активованого вугілля в обшивці сидіння для кондиціювання. Порівнювати фендтівські машини з нашою допотопною технікою: тракторами і комбайнами, що, бува, навіть з підв’язаними мотузками деталями пересуваються полями, — все одно, що протиставляти між собою виставлені тут же в аеропорту вирізьблені з дерева погруддя мавпи, первісної людини і нашого сучасника. Хочеться прискорити еволюційний розвиток — але завжди знаходяться об’єктивні причини, які не дають цього зробити. Тому чорні від пилюки українські хлібороби про комфортабельну кабіну здебільшого навіть не мріють, а «Фендт» наш ринок розглядає хіба що як перспективний.

Реалізаційний успіх у самій Німеччині, за словами віце-президента компанії Германа Мершроза, був, з’ясовується, передбачуваним. Із 11 348 реалізованих компанією торік тракторів кожен третій залишився працювати на ланах ФРН. «Ми чекали, — повідомив він, — на такий вагомий ринковий підйом, адже в 2004-му німецькі фермери зібрали рекордний урожай». Хоча одразу висловив незадоволення внутрішнім, тобто, німецьким, ринком, який не в змозі вже «проковтнути» бажану для промисловості кількість техніки. Торік, повідомив він, Німецький федеральний автомашинний офіс зареєстрував, що німці придбали лише 18 272 нових тракторів різних марок — на цілий відсоток (!!!) менше, ніж в 2003-му. Тому «Фендт» орієнтується на ринки Франції, Італії, Іспанії, Австрії, Нідерландів, Швейцарії, Бельгії, країн Скандинавії та Північної Америки, які також зробили значний внесок в розвиток і ефективне використання потужностей компанії. Торік частка експортованої підприємством продукції також зросла — з 62 до 66 відсотків.

Певне, варто зазначити, що під час прес-конференції жоден із представників «Фендта» не співав «дифірамбів» своїй компанії. Наводилася об’єктивна інформація, що базується на офіційних звітах, а кожен із присутніх висновки робив сам. Хоча і запрошені представники мас-медіа поводили себе аж надто коректно: «слизькі» запитання не ставили.

Так от, під час прес-конференції звучало немало цікавої інформації. Приміром, що Франція залишається найбільшим ринком сільськогосподарського обладнання в Європі. Французькі фермери не шкодували своїх капіталів на нові трактори і торік. Загалом у цій країні продано 33 643 одиниці (на 4,2 відсотка більше, ніж у 2003-му), зокрема 2 321 трактор торгової марки «Фендт» (приріст — на 7 відсотків). Рік 2005, з жалем констатував Герман Мершроз, збільшення продажів до сусідньої держави не обіцяє. Причини прозаїчні (майже, як в Україні): низькі ціни на пшеницю і молоко, дороге дизпаливо, жорсткіші екологічні вимоги, величезні запаси нереалізованого вина і низька квота на цукрові буряки. Але все те не заважає «Фендту» кожен п’ятий складений компанією трактор продавати до Франції.

Треба сказати, компанія серйозно налаштована на подальше завоювання ланів Європи та Америки. На щорічній виставці сільгосптехніки «Агрітехніка», що незабаром проходитиме у Ганновері, «Фендт» експонуватиме трактори у семи діапазонах — від 65- до 360- сильних. Окрім відомих вже машин, підсилених новими конструктивними рішеннями, компанія презентуватиме дві інноваційні моделі. Зокрема, універсальний високопродуктивний трактор-спринтер 936 Варіо, який розвиває швидкість 60 кілометрів на годину. Система контролю стабільності, розроблена «Фендт», гарантує оптимальну безпеку руху і всебічний комфорт для водія. Залежна від швидкості самоактивізуюча система стабілізує трактор, глушачи хитання з боку в бік. Кабіна з пневматичним підвішуванням забезпечує водію оптимальні умови праці. Сідає механізатор у крісло — воно підлаштовується під вагу, щоб той не втомлювався, не втрачав пильності, отже, міг багато і якісно зробити за день. Праця в Західній Європі коштує дорого, тому для трудівника створюють максимум умов для ефективної роботи.

Мюнхен—Київ.