Наказ Міністерства охорони здоров’я №360 може залишити довгу, але недобру пам’ять про черги та дефіцит
З 20 жовтня може набрати чинності наказ Міністерства охорони здоров’я №360, підписаний екс-міністром Миколою Поліщуком, який забороняє продаж 61 відсотка ліків без рецепта. Але ж чому люди не відчувають радості від того, що чиновники охорони здоров’я, виявивши турботу про населення, вирішили убезпечити його від самолікування і взяти під контроль велику частину медпрепаратів? Чому пенсіонери змушені витрачати свої мізерні заощадження і нести їх до аптек, щоб придбати ліки про запас і відтягти хоч на якийсь час руйнівний ефект
«аптечної революції»?Мої колеги-медики, знайомі фармацевти, виборці найрізноманітніших професій, з якими я регулярно зустрічаюся у своєму виборчому окрузі в Донецьку, дуже сумніваються в корисності подібної турботи про їхнє здоров’я. Надто вже неоднозначна ця ініціатива міністерства.
Безперечно: самолікування — це погано. Значно краще в точно призначений час зайти до досвідченого та уважного лікаря, який спостерігає стан здоров’я пацієнта. І, одержавши індивідуальні рекомендації стосовно курсу лікування, піти з рецептом за медпрепаратами. Але все це — мрія, утопія. У вітчизняних поліклініках — черги і нервування, лікарів бракує. За такої обстановки, як вважають мої виборці, похід за здоров’ям обертається втратою здоров’я.
Причин цього чимало. У разі набрання чинності наказом №360 на лікарів чекає не так лікарська, як канцелярська практика — заповнення від руки цілої купи паперів забирає у кілька разів більше часу, ніж обстеження пацієнта.
Наводять люди і такий приклад. Лікар призначив пацієнтові певні медпрепарати. Коли вони закінчувалися, хворий ішов до аптеки і поповнював запас тих самих ліків. А відтепер він повинен буде знемагати у довгій черзі лише для того, щоб доктор на бланку форми Ф-1 виписав добре знайомий препарат.
Одне слово, формалізм, чомусь названий боротьбою із самолікуванням.
Важко не погодитися з тим, що в умовах таких, штучно створених, труднощів другий подих може з’явитися в тіньового ринку медпрепаратів. І, не дай Боже, люди купуватимуть з-під поли ліки на вокзалах, базарах, у підземних переходах.
Звертаючись до Комітету Верховної Ради з питань охорони здоров’я материнства і дитинства, автори листів дивуються: чому занепокоєне станом здоров’я населення Міністерство охорони здоров’я не почало з того, щоб організувати випуск недорогих, але ефективних ліків на вітчизняних підприємствах? Чому обіцяне урядом ще на початку року зниження вартості вітчизняних медпрепаратів майже удвічі й донині залишається порожнім звуком? Чому вищі чиновники від медицини не повстали проти обвального потоку реклами, який манить телеглядачів в аптеки за нікому не потрібними на Заході ліками, і наші співвітчизники поряд з необхідними закуповують непотрібні, а часом і небезпечні для них дорогі препарати?
Не коментуватиму перелік медпрепаратів, що їх плановано відпускати за рецептами. Зміни на собі відчує багато хто. Приміром, ті, хто звик до такого популярного в народі засобу, як бісептол. Є сюрприз і для автомобілістів: до переліку обов’язкових лікарських засобів, які мають бути в аптечках автомашин, включено й такі, котрі відпускатимуться... за рецептами. Чи не абсурд? Як тут не згадати давній вислів:
«Лікарю, зцілися сам...».Із
«технічним забезпеченням» нового порядку теж усе дуже інтригуюче. Нові рецептурні бланки навряд чи будуть простими папірцями — вони, напевно, одержать усілякі ступені захисту, будуть строгої звітності. Кому віддадуть багатомільйонне держзамовлення на виготовлення такої продукції?І ще кілька безглуздостей, про які повідомляють виборці. На рецептах, крім прізвища, імені та по батькові лікаря і його особистої печатки, друкарським шрифтом указується номер і адреса аптеки! Далі: нові рецепти будуть дійсні не 2 місяці, як тепер, а лише 10 днів. Чому? Щоб зайвий раз пробиватися до лікаря?
Згідно з правилами, рецепти можуть виписувати лікарі, фельдшери, акушери установ охорони здоров’я незалежно від форм власності та підпорядкованості. Цими самими правилами встановлюється, що на рецептах має бути кутовий штамп установи охорони здоров’я і вони повинні засвідчуватися особистою печаткою лікаря. А як бути акушерам і фельдшерам, у яких немає особистої печатки, і як бути приватному лікарю, котрий не має штампа установи охорони здоров’я?
Одне слово, авторами цього горезвісного наказу однозначно не були враховані небажані соціальні наслідки затіяної ними
«боротьби із самолікуванням». А прорахувати все-таки треба — точно і скрупульозно. Як в аптеці.Тетяна Бахтеєва, народний депутат України, кандидат медичних наук.