Білоруський президент Олександр Лукашенко заявив, що Мінськ вивчає можливість переорієнтації потоку своїх вантажів з портів України і країн Балтії в порти російського Калінінграда. Як повідомляє УНІАН, «питання активнішого використання Білоруссю російських портів обговорювалось під час зустрічі Президентів Білорусі та Росії Олександра Лукашенка і Володимира Путіна 20-21 липня в Москві». Швидше за все, Мінську не сподобалася реакція Києва на прохання в навігаційний період 2005 року розглянути питання про зниження канальних зборів (у 10 разів) і шлюзних платежів (у 7,5 разу) під час перевезення вантажів суднами з осадкою менше 2 метрів при проходженні Бузько-Дніпровсько-Лиманського і Херсонського водних каналів.

Таке звернення, як повідомляють мінські джерела, було спричинене зниженням рентабельності білоруських водних вантажоперевезень за одночасного збільшення їх обсягів. Вносити портовий збір і платежі за шлюзування за ставками для суден закордонного плавання (канальні збори становлять близько 0,74 долара на тонну вантажів, шлюзні платежі — більш як 4 тисячі гривень за одну баржу) білоруси не хочуть. Мовляв, могли б по-дружньому трохи поступитись.
“Морська” тема, можливо, спливе і сьогодні — на засіданні Групи високого рівня з формування ЄЕП, що відкривається в Мінську. В певному сенсі квартет переговірників давно розпався. У роботі над раніше запланованою безліччю документів із формування ЄЕП бере участь тріо Росія—Білорусь—Казахстан, а Україна підспівує тільки в роботі над тими угодами, що не виходять за рамки створення зони вільної торгівлі. На минулому засіданні в Києві Група високого рівня вирішила підготувати доповідь президентам з викладом позицій експертних груп, які суперечать одна одній. На нинішній зустрічі в Мінську планують затвердити цей документ.
Серед іншого повернуться до запропонованих Києвом проектів угод про свободу пересування фізичних осіб у рамках ЄЕП. Під час обговорення цих документів на минулому засіданні Групи в Києві поза “тріо” ледь не вперше опинилася Білорусь. Мінську не сподобалася пропозиція збільшити до трьох місяців (за російсько-українським зразком) термін реєстрації в країні перебування для громадян усіх держав “четвірки”.
Проте Олександр Лукашенко заявляє, що з боку України в створенні Єдиного економічного простору “більше гальмування, ніж дій”. Недавно білоруський президент обговорював проблему зі своїм російським колегою Володимиром Путіним у Завидові. “Ми домовились: якщо Україна гальмуватиме ці процеси, якщо вона не готова, то ми шукатимемо вихід з цієї ситуації в наших союзних відносинах Білорусі й Росії. Якщо захоче Казахстан, то він до цього підключиться”, — цитує слова Лукашенка агентство БЕЛТА.

P. S. Коментуючи для “Голосу України” рішення Олександра Лукашенка, міністр транспорту і зв’язку України Євген Червоненко заявив, що не бачить у ньому економічних підстав. За його словами, білоруські вантажі можуть бути переорієнтовані на російські порти тільки монетарним або вольовим рішенням. Міністр хотів би, щоб у заявах такого роду логіка брала гору над політикою.