У житті треба звести будинок, посадити дерево і виховати сина...
Як часто, говорячи про сенс життя, ми промовляємо цю фразу, але навряд чи замислюємося над тим, що в сучасному світі будинок — це не тільки фортеця і сімейне вогнище. Це ще й незалежність, і престиж. За самим лише зовнішнім виглядом житла можна вже судити про те, яке становище посідає його власник у суспільстві, про його естетичний смак. «Звичайно, фінансові можливості кожного з нас можуть дуже відрізнятися, але бажання мати гарний, зручний і теплий будинок — однакове в усіх і за всіх часів», — резонно зазначає Максим Гуменюк— в. о. генерального директора компанії «СБК» — вітчизняного лідера у виробництві облицювальної цегли.
Прагматичне і раціональне ХХІ століття не в змозі внести корективи у споконвічні людські прагнення — будуватися і прикрашати своє життя. Так само як і знайти матеріал, придатніший для будівництва за випалену глина, а простіше кажучи, керамічну цеглу — древню як світ і майже незамінну донині. На рубежі століть сучасні мегаполіси знову охопив будівельний бум. Україна, попри безліч проблем, — не виняток. Немов на дріжджах, у містах ростуть елітні хмарочоси, а яскраві індивідуальні котеджі ваблять очі кольором і виразністю архітектурних рішень. Дедалі частіше будинки зводять саме з цього добротного матеріалу. А підприємства, котрі його виробляють, уже впроваджують технології, близькі до космічної промисловості. Основні процеси виробництва продукції ЗАТ «Слобожанська будівельна кераміка» майже цілком роботизовані, усім керує розумна і не підвладна пристрастям комп’ютерна техніка.
— Максиме Анатолійовичу, пам’ятаю з дитинства, коли мулярам трапляла до рук старовинна цегла, вони майже завжди обмінювалися тими само репліками: «Поглянь, років сто пролежала у землі і навіть не тріснула», — казав один майстер. «Царська робота, не те, що оця», — додавав другий, вибираючи з досадою з купи битого будматеріалу хоч трохи придатні екземпляри.
— Нашу цеглу вантажівки насипом уже не перевозять і самозвальним способом не вивантажують. Продукція «Слобожанської будівельної кераміки» — хоч і міцна, надійна, але водночас вишукана, естетична, до того ж коштує чимало. Споживачеві вона обходиться від півтора до двох гривень за штуку. Тож задоволення, як бачите, не з дешевих. Так що возити нашу цеглу як мотлох, ламати і бити — і дорого, і нерозумно.
З історії становлення підприємства . ЗАТ «Слобожанська будівельна кераміка» — провідний виробник керамічної облицювальної цегли в Україні. Компанія «СБК» була створена 1997 року за підтримки американського інвестиційного фонду Western NІS Enterprіse Fund на базі «Роменського заводу керамічних стінових матеріалів». Інвестиції в модернізацію виробництва дозволили одержувати продукцію найвищої якості. 2001 року було придбано другий завод з виробництва керамічної цегли, розташований у Харкові. У 2004 році акції компанії придбав Австрійський інвестиційний банк Raіffeіsen Іnvestment AG (RІAG) разом з MARA Beteіlіgungsverwaltungs Gmb, холдинговою компанією RІAG. Загальний обсяг інвестицій у технології, устаткування і розвиток становив 7,7 млн. доларів.
— Бренд «СБК» — синонім найвищої якості. І якщо архітектура — застигла музика, те ваша продукція —своєрідні нотні знаки, за допомогою яких зодчі і зводять свої творіння, яким судилося «прожити» століття.
— Сім років тому цей проект був одним із небагатьох, які тепер можна назвати успішними: країна одержала одне з найкращих і могутніх підприємств з виробництва керамічної цегли, а споживач — високоякісний продукт. За нашою продукцією буквально стоять черги, як із простих людей, котрі будуть самотужки, так і з високопоставлених персон, котрі залучають будівельні компанії. Більшість будинків, наприклад, у Кончі-Заспі облицьовано саме нашою цеглою або з її використанням. Не можна не відзначити і той факт, що компанія «СБК» стала до певної міри порушником спокою, локомотивом, котрий змусив рухатися й інші цегельні заводи, спонукаючи їх оснащувати виробництва сучасними лініями. Коли «СБК» починає випуск якогось нового виробу, всі інші, рівняючись на нас, прагнуть щось подібне освоїти й у себе. Наприклад, ще п’ять років тому такого виду продукції, як керамічні фасонні вироби (фігурна цегла) на ринку країни практично не було. Наша компанія його розробила, перевірила технологічно і запропонувала ринку. Тепер багато хто це роблять, але деякі наші фасонні форми дотепер унікальні і пропонуємо їх тільки ми.
Наведу ще один приклад. Керамічна цегла традиційно червона, такого кольору набуває глина внаслідок випалювання. «СБК» запропонувала Україні новий продукт: жовту лицьову керамічну цеглу. Ми вперше в країні почали її випускати, і сьогодні не багато компаній освоїли цю технологію. Торік ми почали виробництво лицьової цегли нового, коричневого кольору і залишаємося практично монополістами в її виготовленні. А якщо споживач захоче завтра будувати із зеленого чи блакитного каменю, будемо і його робити. З десяток вітчизняних цегельних заводів нам весь час «дихають у спину». І це непоганий стимул для підвищення якості і сервісу.
З історії становлення підприємства. Заводи «СБК», розташовані в Ромнах Сумської області й у Харкові, були оснащені новітнім устаткуванням виробництва Франції і Німеччини. З моменту проведення першого етапу реконструкції частка лицьової цегли в загальному обсязі продукції, що випускається, зросла з 6% у 1998 р. до 92% у 2004 р. Виробнича потужність заводів «СБК» сягнула 90 мільйонів штук високоякісної керамічної цегли на рік. Компанія пропонує ринку лицьову пустотілу цеглу трьох основних кольорів і близько 50 видів фасонних виробів. Цегла виготовляється з екологічно чистої глини, цілком відповідає міжнародним стандартам якості і не поступається кращим закордонним зразкам.
У власних лабораторіях, розташованих на підприємствах, уся продукція ЗАТ «СБК» проходить ретельний контроль якості більш ніж за 70 параметрами. Сировина, процеси виробництва і кінцева продукція проходять обов’язкову експертизу на екологічну чистоту і якість. У 2002 р. продукція «СБК» заслужено стала переможцем 1-го всеукраїнського конкурсу «Екологічна якість і безпека» у номінації «Будівельні матеріали». «Слобожанська будівельна кераміка» — перший український виробник облицювальної цегли, що ввів міжнародну систему керування якістю ІSO 9001:2000, підтверджену сертифікатами України, Німеччини і Росії.
— Маючи такі міцні позиції на ринку, чи не думаєте ви, що вже, напевно, можна на якийсь час і розслабитися, пожинаючи плоди досягнутого, насолоджуючись славою лідера?
— Про славу годі говорити, скоріше про відповідальність. І розслаблюватися нема коли, інакше позиція лідера — а на менше ми не згодні — стане перехідною і набагато складніше й дорожче буде її повернути. Сьогодні лицьову керамічну цеглу під маркою «СБК» випускають два заводи. Потужність заводу в Ромнах сягає 60 млн. шт., у Харкові — 30 млн. шт. цегли на рік. У Харкові плануємо розширення виробництва і введення нової технологічної лінії. З метою зміцнення лідируючої позицій у сегменті стінових матеріалів, можу тільки сказати, що ми готуємо кілька серйозних проектів спорудження заводів у першій і нинішньої українських столицях. Перший крок уже зроблено — «СБК» стало акціонером одного з найбільших заводів з виробництва будівельних матеріалів.
З історії становлення підприємства. Орієнтуючись на вимоги споживачів і зростаючий рівень конкуренції, компанія надає все більшого значення ефективності менеджменту і підвищенню рівня обслуговування клієнтів. У результаті реструктуризації системи управління підприємством за участі канадської консалтингової компанії Emerges Busіness Solutіon було створено принципово нову структуру управління підприємством, у якій ключову роль відіграють служби забезпечення якості, логістики і маркетингу. Розвиваючи систему дистриб’юції, компанія відкрила представництва в Києві, Харкові, Дніпропетровську і Хмельницькому. За допомогою власних офісів і мережі дистриб’юторів продукція «СБК» представлена у всіх регіонах України.
— Який же попит на вашу продукцію в Україні і за її межами?
— Про попит на нашу продукцію свідчить те, що через вагому транспортну складову радіус поставок лицьової цегли традиційно 300-500 км, а продукцію «СБК» використовують на будовах і в Закарпатті, і в Криму. Щоправда, наприкінці минулого року, перед виборами, на будівельному ринку настало затишшя. Падіння продажів будівельних матеріалів, зокрема й керамічної цегли, було скрізь, причому значне. Але зараз ринок надолужує те, що було не реалізоване тоді. Ми це називаємо «відкладеним попитом». Продукцію споживач оплачує на два-три місяці вперед. Тому з постійними партнерами, найбільшими будівельними організаціями, що змінюють вигляд міст, такими як «Познякижитлобуд», «Київміськбуд-1», «Моноліт» (Харків), «Перспектива-Інвест» (Дніпропетровськ) будуємо довгострокові відносини.
Напевно, варто нагадати, що іще не так давно, до появи «СБК», цеглу такої якості завозили в країну переважно з Прибалтики. На ринку її не вистачало. А зараз за якістю наша продукція нічим не гірша за імпортну, а ціна прийнятніша. Тепер ми є експортерами в ті само країни Прибалтики, до Казахстану, Молдови, Росії, Чехії, ведемо переговори з Польщею, Норвегією. Компанія займає близько 40% ринку лицьової керамічної цегли, що продається в Україні, та є безперечним лідером і прикладом для наслідування в усій галузі. З приємністю можу відзначити й те, що експорт лицьової керамічної цегли в нашій країні — прерогатива виключно нашої компанії. У 2004 року частка експорту зросла до 10% від загального обсягу продажів. На 2005 рік ми маємо заявок у два рази більше, ніж можемо задовольнити.
— СБК і висока якість — поняття для споживача уже нероздільні. Але чи є межа досконалості у вашій справі?
— Якість — пріоритет компанії. Ми намагаємося зробити все, щоб покупець залишався задоволений на довгі роки. Оснащення наших заводів — одне з найкращих в Україні, під час установки це були новітні технології. Щоб відповідати вимогам ринку в найближчі 5-10 років, уже зараз ми ведемо переговори з кількома постачальниками у Франції, Італії та Німеччині про поставки додаткового новітнього устаткування, що буде виготовлене спеціально для нас.
Якість має кілька показників. По-перше, це термін служби виробу, по-друге, його зовнішній вигляд, точність геометричних розмірів, правильність форми. Треба сказати, що стандарти нашого підприємства втричі жорсткіші, ніж офіційно необхідні. Кожну партію цегли ми перевіряємо на відповідність цілій низці параметрів (всього їх більш як 70), таких як міцність, вологостійкість, морозостійкість, тобто кількість циклів «зима—літо».
— Цікаво, і що показують ці іспити?
— Випробування на морозостійкість показують, яку кількість повних циклів «просочування водою—заморожування—відтавання» витримує керамічна цегла. Відбувається свого роду імітація змін пір року протягом десятиріч, тільки прискорена. Приміром, показник «100 разів» означає, що цегла, пройшовши 100 таких циклів, збереже свої властивості. Це свідчить про те, що гарний, виразний фасад із лицьової керамічної цегли, споруджений вами сьогодні, побачать і оцінять наступні покоління. Але найкраща, найпереконливіша реклама нашого товару — це ті об’єкти, котрі вже побудовані з нашої цегли, поголоски, замилування сусідів, якщо хочете. В усіх містах України будинки споруджуються з нашої цегли. Тож «СБК» знають в Україні всюди.
Звичайно, все, что можна було автоматизувати на виробництві — ми автоматизували. Формування, різання виконують розумні машини. Вагонетки в печі робітники теж не заштовхують, так само, як і не дістають із них готові вироби. Але на підприємстві досить великий обсяг і ручної праці. І пов’язано це знов-таки з контролем якості продукту. Кожна цеглина «проходить через людські руки й очі». Усе, що викликає хоч найменшу підозру чи має невеликі дефекти, іде в брак. За прискіпливістю, з якою виконують цю роботу, її можна порівняти з ювелірною справою. Нічого кращого, до речі, аніж зовнішній огляд контролерами продукції, не придумали ні в Європі, ні в Америці.
З історії становлення підприємства. Найголовнішим принципом «СБК» є повна прозорість підприємництва. Компанія — дисциплінований платник податків, вона вчасно і сповна платить податки в місцевий і державний бюджети. У 2003 року відзначена подякою ДПА України і увійшла до числа перших «100 сумлінних платників податків України».
— Високоякісну продукцію можуть робити тільки висококваліфіковані фахівці. Український працівник — уже добрий працівник?
— У нас дуже низька плинність кадрів, ми платимо гідну зарплату людям. Тому вони йдуть до нас працювати із задоволенням і віддають себе праці сповна. Запрошуючи людей до компанії, я запитую всіх те саме: ким себе почуваєте — зодчим чи статистом? Зрозуміло, приймаємо на роботу людей творчих, котрі хочуть і здатні будувати щось нове, а не бути лише пасивним спостерігачем нашого бурхливого і цікавого часу.
З історії становлення підприємства. «СБК» є зразковим не тільки у виробничих і управлінських процесах, а й у своїй громадській і соціальної діяльності. Успішна робота підприємства дає можливість адміністрації підвищувати рівень добробуту працівників, спонсорувати різні спортивні заходи і виступати меценатом культурних та інших проектів. У с. Плавинище, де розташований один із заводів, постійно надають фінансову допомогу дитячому садку, середній школі, газеті інвалідів «Милосердие», футбольній команді «Керамік». У Харкові надається індивідуальна допомога ветеранам та інвалідам.
— Максиме Анатолійовичу, спасибі за інтерв’ю.
— Щиро вдячний «Голосу України» за виявлений інтерес до нашої справи.
Харків.