Обмеження руху вантажного транспорту через міжнародний пункт пропуску “Ягодин” може поставити українських автоперевізників у нерівні умови із зарубіжними колегами

Найкоротша і найзручніша дорога з Києва до Західної Європи лежить через автоперехід “Ягодин—Дорогуськ”. Тож закономірно, що потік через нього за обсягами перевищує перевезення через пункти пропуску “Рава-Руська”, “Шегині”, “Краківець” разом узятих. І це за постійних спроб адміністративними заходами регулювати потік автотранспорту в цьому напрямку. Починаючи з 19 квітня 2004 року рух вантажного автотранспорту на цій дорозі обмежували, а в окремі періоди припиняли повністю. Офіційним приводом для цього є нібито реконструкція шосе Київ—Ягодин на 495—502 кілометрах і самого пункту пропуску.

Через це Міністерство транспорту і зв’язку запропонувало Держмит- і Держприкордонслужбам України до завершення реконструкції дороги та пункту пропуску “Ягодин” здійснювати тут пропуск лише автобусів та вантажних автомобілів вагою не більше 3,5 тонни. Заступник голови служби міжнародних автомобільних перевезень (СМАП) М. Дуб листом від 8 квітня 2004 року зобов’язав інспекторів, що працюють у пунктах видачі дозволів, “пропонувати” перевізникам при проведенні митного оформлення експортних вантажів на внутрішніх митницях направляти їх не на пункт пропуску “Ягодин”, а в “Раву-Руську”, “Краківець”, “Шегині”.
Припинення руху вантажного автотранспорту через “Ягодин” призвело до збільшення протяжності маршрутів і часу перевезення вантажів до пунктів призначення в країнах Європи. Наприклад, відстань від Рівного до пункту “Ягодин” 211 кілометрів, тоді як до “Рави-Руської”, “Шегині” — 300—320, окрім того на 60—80 кілометрів зростає пробіг територією Польщі. В результаті зростають собівартість і час перевезень. Тоді як іноземні перевізники, як і раніше, без обмежень їдуть коротшим і зручнішим шляхом через “Ягодин”. Важко уявити, що подібне могло б статися, скажімо, в Німеччині, Франції чи тій же Польщі. Чиновників, які поставили б вітчизняних перевізників у гірші умови перед іноземними, там би просто звільнили з роботи. А в нас це сприймається як належне.
Коли наприкінці листопада минулого року учасники помаранчевої революції, обурені фальсифікацією результатів президентських виборів, перекрили рух міжнародного автотранспорту в напрямку “Краківець”, “Шегині”, СМАП зобов’язала усі пункти оформляти та видавати дозволи на всі транспортні засоби вітчизняних перевізників для проходження їх через “Ягодин”. Але вже з 16 грудня 2004 року, у зв’язку із стабілізацією ситуації на пунктах “Краківець”, “Шегині”, Держдепартамент автотранспорту Мінтрансу України відновив вказані вище обмеження в напрямку пункту “Ягодин”.
На цьому блокування “Ягодина” не припинилося. 18 травня цього року Мінтрансзв’язку звертається з листом до Кабінету Міністрів України, в якому знову йдеться про перенаправлення транспортних потоків з “Ягодина” на пункти “Краківець”, “Шегині”, “Рава-Руська”. А згодом перший віце-прем’єр-міністр Анатолій Кінах дає відповідні доручення Мінтрансзв’язку, Держмитслужбі та Держприкордонслужбі з проханням обмежити рух вантажного автотранспорту через пункт пропуску “Ягодин” шляхом перерозподілу дозволів на міжнародні перевезення на пункти пропуску “Краківець”, “Шегині” та “Рава-Руська”, забезпечити їх замитнення на митні пости “Краківець”, “Шегині”, “Рава-Руська”, опрацювати можливості здійснення спільного контролю автотранспортних засобів і вантажів на польському боці до завершення реконструкції пункту пропуску “Ягодин”.
Безперечно, такі заходи боляче вдарять по українських перевізниках і, насамперед, прикордонних Волинської і Рівненської областей. У зв’язку з цим президент асоціації міжнародних автоперевізників України (AсMAП) Леонід Костюченко, який у роки прем’єрства Віктора Ющенка сам очолював Міністерство транспорту, 14 червня звернувся до міністра транспорту і зв’язку Євгена Червоненка з листом, в якому просить врахувати численні звернення перевізників — учасників AсMAП України, і поновити видачу дозволів на проїзд територією Польщі на пунктах видачі дозволів “Сарни” та “Воля-Любитівська” на транспортні засоби, які належать перевізникам Рівненської та Волинської областей і прямують на пункт пропуску “Ягодин”. Леонід Михайлович зауважує, що іноземні перевізники сьогодні без перешкод користуються прямим шляхом до Західної Європи через пункт пропуску “Ягодин—Дорогуськ”, що ставить їхніх українських колег у нерівні умови.
Таку ж стурбованість ситуацією висловив під час зустрічі в Луцьку і секретар ради АсМАП, голова регіонального відділення асоціації у Рівненській і Волинській областях, директор підприємства “КаМАЗтранссервіс” у Рівному Сергій Чалий.
— Реконструкція пункту пропуску “Ягодин” розрахована не на один рік і, якщо обмежень не знімуть, то це істотно вплине на наш бізнес, — з тривогою каже Сергій Ігорович. — Давайте порахуємо: від Ковеля до Ягодина 50 кілометрів, від Ягодина до Любліна ще 90. Разом 140. Якщо їхати через Львівщину, накрутимо 350. Велика різниця. До того ж фракти на перевезення сталі і говорити про їх збільшення неможливо. Про яку конкуренцію із західними перевізниками тут може йти мова, якщо ті працюють без жодних обмежень маршрутів. Та й коли ми, нарешті, станемо поважати самі себе. Страждає не лише моє підприємство, в якому 124 великовагових автопоїздів, а й інші. Зазначу: в Рівненській області 32 міжнародних перевізники (320 автомобілів), у Волинській — відповідно 49 і 360. Це сотні водіїв, тисячі членів їхніх родин. Давайте не забувати про благополуччя цих людей. Додайте до них ще працівників вантажно-митного комплексу в Ягодині, які фактично також залишаться без роботи. А це теж сучасне підприємство з добре підготовленими кадрами.
Депутат Волинської обласної ради, виконавчий директор “Української інноваційної фінансової компанії “Волинь” Віктор Сахар, вважає, що видавати таке розпорядження не було потреби, оскільки реконструкція дороги здійснювалася на відрізку шосе 495—502 км і на сьогодні вона вже майже завершена, а пункт пропуску “Ягодин” знаходиться на 505 км. Черга автомашин до нього, завдяки функціонуванню вантажно-митного комплексу (одним з керівників якого є Віктор Сахар. — Авт.), давно вже не сягає і кілометра. Відтак жодних незручностей для роботи пункту “Ягодин” згадувана реконструкція не становить. До речі, по той бік кордону від Ягодина вже кілька років реконструюють дорогу Дорогуськ—Хелм—Люблін, але її добра організація дозволяє польській стороні не зупиняти руху вантажного автотранспорту. Подібні обмеження не вводилися і під час реконструкції та будівництва автомагістралей Київ—Одеса, Львів—Чоп.
Обмеження руху вантажного автотранспорту через пункт пропуску “Ягодин” боляче вдарить не лише по вітчизняних перевізниках, а й порушить давні ділові контакти між українськими і польськими бізнесменами прикордонних регіонів, негативно вплине на всю інфраструктуру цього регіону — на десятки автозаправок, придорожніх пунктів автосервісу, кафе тощо. Та й чи є в цьому нагальна потреба? Можливо, комусь це потрібно, щоб відстояти свої інтереси в сусідній області. Волиняни ж стривожені такою ситуацією і чекають справедливого розв’язання порушеної проблеми.

Волинська область.