Реформування прикордонного відомства України та системи охорони кордону, спрямоване на наближення до стандартів Європи, цілком відповідає стратегічному курсу України на інтеграцію до Європейського союзу. На цьому наголосив голова Державної прикордонної служби України Микола Литвин під час обговорення виконання положень Закону «Про Державну прикордонну службу України» на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки та оборони.
Голова Держприкордонслужби поінформував народних обранців про те, що після реорганізації цього відомства основний потенціал сил та ресурсів спрямовано безпосередньо на охорону кордону. Створено багаторівневу систему сил мобільного реагування, окремий підрозділ для розвідувальної роботи, департамент оперативної діяльності та відповідні підрозділи в регіонах, реформовано систему розвідки та оперативного забезпечення. Розроблено нову модель несення служби.
За словами М. Литвина, за останні два роки загальну чисельність розвідувальних та оперативних працівників скорочено в півтора разу, а результативність роботи прикордонників навпаки зросла. Приміром, торік удалося запобігти значно більшій кількості спроб протиправних дій на кордоні. Для створення нової моделі охорони кордону проведено технічне переоснащення прикордонних застав, зокрема, створено автоматизовані робочі місця прикордонників, власну мережу передачі даних та збору інформації про осіб та транспорт, що перетинають кордон, «зелені коридори» в пунктах пропуску. Уже діють консультативний пункт на ділянці кордону з Польщею (досягнуто домовленості про створення таких пунктів з Угорщиною, Словаччиною та Румунією) та віртуальний інформаційній центр у Чорному морі для обміну відомостями про підозрілі судна. У 2002—2004 роках уведено в експлуатацію 36 нових застав. Бюджет прикордонного відомства збільшився вдвічі.
Водночас низка проблем, як зазначали на засіданні комітету, ще потребує свого розв’язання на державному рівні. Це, зокрема, відсутність облаштованих пунктів тимчасового перебування іноземців в Україні, досі не визначено порядок спрощеного пропуску через кордон мешканців прикордонних районів України й Росії тощо.


Вл. інф.