Заява фракції Соціалістичної партії України у Верховній Раді України

Фракція соціалістів висловлює тривогу у зв’язку з небезпекою знищення авіабудівної галузі в Україні. До такого наслідку може призвести створення вертикально інтегрованого концерну із включенням до його складу АНТК імені Антонова, Київського державного авіаційного заводу «Авіант» і Харківського державного авіаційного виробничого підприємства.
Суб’єкти ініційованого владою концерну самі висловлюють обґрунтовані сумніви щодо економічної та технологічної доцільності об’єднання. Ці сумніви повністю поділяють провідні менеджери та спеціалісти галузі. Не можна в один господарський комплекс об’єднувати прибуткове НВО, яке успішно працює над проектами майбутнього авіації, є світовим лідером у цій сфері, і виробництво в Харкові, зорієнтоване на потреби сьогоднішнього дня. До того ж виробництво безнадійно закредитоване, в тому числі з величезними боргами перед АНТК імені Антонова. Виникає підозра у спробі погасити чужими доходами борги і підготувати підприємства до приватизації з подальшим припиненням виробництва на догоду зарубіжним конкурентам. Побічних доказів того вистачає.
Порушуються правові засади створення такого концерну. По-перше, Господарський суд Києва три місяці тому визнав неможливим об’єднання цих суб’єктів із взаємними величезними боргами. По-друге, примусове об’єднання господарюючих суб’єктів забороняється законом. По-третє, галузева угода профспілки авіабудівників та Мінпромполітики передбачає можливим таке об’єднання лише з відома та зі згоди трудових колективів підприємств. Ідеться про свідоме порушення нормативних документів та законодавства.
До висновку про повну відсутність технічних, економічних та маркетингових аргументів для створення концерну прийшла і тимчасова слідча комісія Верховної Ради України.
Зрозуміло, що скрізь у світі авіабудівники прямують до якнайтіснішої інтеграції. Україна не може бути винятком. Але оптимальною формою такої інтеграції, з урахуванням виробничого кооперування та ситуації на світовому ринку авіації, може бути корпорація під проводом АНТК імені Антонова, донедавна очолювана, до речі, єдиним українським організатором науки та виробництва, лауреатом міжнародної премії ІКАО Петром Васильовичем Балабуєвим. Цією премією було удостоєно лише 26 лауреатів за 80 років.
Повторюємо, ініціатива створення концерну, найімовірніше, — замовлення зарубіжних конкурентів, спроба «зачистити» ринок. Це загроза для галузі, для всього машинобудування, для безпеки країни. Це неповага до фахівців різних рівнів, котрі днями демонстрували свою продукцію — техніку завтрашнього дня.
Фракція соціалістів вважає за необхідне: профільному комітету парламенту із залученням незалежних експертів вивчити доцільність створення концерну і доповісти про результати на сесійному засіданні.
Вважаємо також за потрібне, щоб Генпрокуратура проаналізувала правомірність створення концерну всупереч законодавству України.
Пропонуємо Президентові та Раді безпеки й оборони України взяти під контроль розвиток ситуації в галузі, зокрема, в частині ймовірного задоволення інтересів зарубіжних конкурентів шляхом знищення літакобудування в нашій державі.
Українське літакобудування має служити українському народу!


Олександр МОРОЗ, голова фракції.


22 червня 2005 року.