На моє глибоке переконання, жодних якісних змін в освіті не відбудеться, якщо не замінити каральну педагогіку на педагогіку співробітництва.
Каральна педагогіка народжена тоталітарною системою. В її основі лежав страх перед покаранням. Ця система виховувала і спеціалістів високого класу, але основна маса дітей виходила зі школи з досить низькими знаннями.
Наприкінці 80-х років з’явилася група вчителів-новаторів — Шаталов, Ільїн, Волков, Лисенкова, Нікітін, які зрозуміли, що так далі вчити не можна, і запропонували педагогіку співробітництва.
Принцип Василя Сухомлинського: щоб учень добре вчився, він повинен добре вчитися. Бажання учнів лежить у методиці викладання. Центральне положення такої педагогіки — вилучення із системи навчання примусовості, покарань. «Який би слабкий клас нам не дістався, ми не ставили поганих оцінок». Педагогіка співробітництва всіх без винятку дітей вчила перемогам. Одним із авторів і палким прихильником цієї системи був учитель з Донецька В. Шаталов. Йому вдалося переламати хребет каральній системі і позбавити учня страху за оцінки. Як? А дуже просто. П’ятірку ставимо чорнилом. Усі інші оцінки — олівцем. Це означає, що кожному дано право в будь-який час виправити становище.
Хіба це не додасть хлопцям і дівчатам впевненості у своїх силах?
Пригадайте: аркуш опорних сигналів несе на собі інформацію двох-трьох, а то й більше параграфів підручника. Теоретичний курс математики V класу згрупований на 20 аркушах.
Я хочу запитати міністра: де підручники з опорним сигналом з фізики, математики, історії, географії? Чи існує методика В. Шаталова і хто її впроваджує?
Шаталов, інші педагоги-новатори здійснили революцію. Вони внесли демократію в систему освіти і в суспільство. Педагогіка співробітництва формує вільного громадянина, який несе відповідальність за себе і за свою країну. А де ж нинішні вчителі-новатори? Чому мовчать?
 
Львів.