Відкритий лист Президенту України Віктору Ющенку від приватних автоімпортерів Вінниччини
Шановний Вікторе Андрійовичу! Звертаємося до Вас з проханням захистити конституційні права від утиску і свавілля з боку окремих олігархів, які обіймають високі посади у державі. Не згадуватимемо детально про те, якою важкою ціною, іноді навіть ціною життя, ми, приватні автоімпортери, торували дорогу до запровадження свого бізнесу — доставки в нашу державу автомобілів з-за кордону. Ця справа, за підрахунками фахівців, дає роботу більш як півтора мільйонам наших громадян, нею зайняті автогонщики, слюсарі, ремонтники, рихтувальники, фарбувальники та інші спеціалісти. Але сьогодні вона на межі занепаду.
За намаганням декого з високих чиновників захистити вітчизняних виробників автомобілів насправді криється інше — лобіювання інтересів автомобільних олігархів. Це — не що інше, як ширма, якою спритно прикриваються монополісти. Ви добре знаєте їхні прізвища. За допомоги державних чиновників їм уже вдалося запровадити монополію на виробництво й реалізацію вітчизняної «Таврії» й російської «Лади».
Але, погодьтеся, нашій «Таврії» ніхто нічим не загрожує: в питаннях ціни вона давно поза будь-якою конкуренцією. Добре відомо й те, як прокладали дорогу на наш ринок російській «Ладі». Збирали її на українських заводах методом, даруйте на слові, прикручування коліс і табличок «Зроблено в Україні». До того ж монополістів повністю звільняли від сплати мита. Зате озолотилися ті, хто лобіював у кабінетах кучмівської влади дорогу російському авто на український ринок.
Тим часом на ввезення іномарок постійно зростають митні збори і тарифи. Нині ціни на них фантастично високі. Лише митні платежі з одного, як то кажуть, потриманого авто, становлять в середньому 8 тисяч американських доларів. А якщо машина має двигун об’ємом більш як 2200 кубічних сантиметрів, митна вартість може сягати 15 тисяч доларів.
Інакше як знущанням над людьми такі тарифи назвати не можна. Зрозуміло, що іномарок на наших авторинках стало набагато менше. Від цього істотно втратив бюджет. Якщо у 1998—2000 роках на Вінницькій митниці розмитнювали щодня від 50 до 300 автомобілів, то за весь другий квартал ц. р. у бюджет не надійшло жодної гривні від розмитнення іномарок. За попередніми підрахунками Мінекономіки, від скорочення реалізації іномарок наша держава втрачає протягом останнього часу (щорічно) 12 мільярдів гривень. У виграші залишаються лише монополісти. До того ж, на нашу думку, маємо очевидний факт порушення права громадянина на вибір у придбанні авто, фактично нині нав’язують вітчизняні «Таврії» і російські «Лади». Олігархи від того лише потирають руки.
Чи сприяє відсутність конкуренції вдосконаленню вітчизняної «Таврії»? Однозначно — ні! У цьому авто, як, до речі, у російської «Лади», відсутні елементарні засоби безпеки, каталізатори відпрацьованих газів. Уже ці факти свідчать про те, що в Європі такі авто просто не дозволили б експлуатувати.
Ми пропонували урядовцям оптимальний, на нашу думку, вихід із ситуації, який задовольнив би всі зацікавлені сторони. Шість пунктів цієї пропозиції викладено в листі на адресу Прем’єр-міністра України Юлії Тимошенко. Вони такі: 1. Істотно зменшити митні платежі і акциз на ввезення потриманих іномарок. 2. Скасувати заборонний бар’єр для авто з об’ємом двигуна більш як 2200 кубічних сантиметрів. 3. Запровадити фіксовану митну вартість на різні марки авто з урахуванням дати його випуску, вартості, обсягу двигуна, в результаті чого буде покладено край вимаганню хабарів на митницях. 4. Загальні платежі не повинні перевищувати 30 відсотків вартості автомобіля. 5. Зменшити допустимий «вік» авто до 10 (замість 8) років для легкових і 5 — для вантажних (автомобілісти знають, що десятирічна іномарка краща за нову «Ладу», про «Таврію» годі й казати). 6. Сповна викоритстати зручне географічне розташування України для розширення торговельних відносин між Заходом і Сходом, істотно зменшивши (з 50 до 5 відсотків вивізне мито з України, як це було раніше. Це дасть можливість нашим автоімпортерам реалізувати транспортні засоби в інші регіони, зокрема, колишнього Союзу, така практика вже існувала раніше. Бюджет отримає від цього значні надходження коштів.
Ми сподівалися на розуміння і підтримку наших пропозицій, однак, як стало відомо, Міністерством фінансів, а точніше, міністром Віктором Пинзеником, ініційовано зовсім іншу пропозицію — про збільшення ставки ввізного мита на іномарки з 15 відсотків до 34,5. Оскільки у Кабміні наших ініціатив не зрозуміли, останньою надією залишається підтримка Президента України. Українці гідні права вибору на придбання зручних і безпечних авто, а ми, представники малого і середнього бізнесу, хочемо бути певні, що не залишимося без роботи.
Михайлдо ПАНЬКІВ, голова Вінницької обласної асоціації приватних автоімпортерів — за дорученням членів асоціації.