Схвалений у першому читанні законопроект «Про основні засади державної політики запобігання алкоголізму в Україні» не прагне запровадити «сухий закон» чи побити рекорди боротьби із зеленим змієм за горбачовських часів із масовими вирубуваннями виноградників, облавами у кінотеатрах та кефірними весіллями. Але проблема є. Тож представники фракції Народної партії вирішили бити на сполох і активно протистояти підступному злу. І на це є всі підстави.

Обгрунтовуючи потребу втручання на законодавчому рівні, автор законопроекту — народний депутат Михайло Сятиня — апелює до демографічної кризи. За останню десятирічку Україна втратила понад чотири мільйони громадян, рівень народжуваності впав до найменших показників у Європі, зросла смертність людей працездатного віку. І серед чільних причин такого катастрофічного становища експерти Всесвітньої організації охорони здоров’я називають алкоголізм. Скажімо, рівень смертності від випадків у нетверезому стані на 62 відсотки перевищує смертність від ДТП. Більш як половина всіх злочинів, убивств скоюється у стані сп’яніння. А першість у харчових отруєннях упевнено посідають самогон та технічний спирт. «Ця проблема вже не просто державна, а переростає у проблему національної безпеки», — стверджує М. Сятиня.

Що пропонує новітній вітчизняний антиалкогольний закон? Ні, не заборонити взагалі вживання алкоголю, бо це, як доводить історичний досвід, не дає жаданих результатів. А цілу систему профілактичних та запобіжних заходів — від просвітницької роботи і пропаганди здорового способу життя до обмежень на продаж міцних напоїв та алкогольної реклами.

Законопроектом, зокрема, пропонується заборонити продавати алкогольні напої на території закладів освіти, у місцях проведення спортивних змагань, гуртожитках та прилеглих територіях, з рук, лотків, торгових автоматів, у кіосках, палатках, павільйонах, контейнерах, на оптових продовольчих ринках, у місцях масового скупчення людей, вокзалах, аеропортах. Згідно з проектом, торгівлю алкогольними напоями, які містять понад 8,5 відсотка етилового спирту, буде заборонено після десятої вечора до одинадцятої ранку. Не омине подібна «тяжка доля» й самогонників.

Серйозні табу прагнуть накласти і на алкогольну рекламу: зокрема, заборонити рекламу алкогольних напоїв на перших і останніх шпальтах періодичних видань, у радіо- та телепередачах, під час демонстрації кінофільмів, на стадіонах, майданах, у клубах. А реклама алкоголю на вітринах, щитах, будинках, вулицях взагалі має зникнути... Окрім цього виробники алкогольних напоїв (а згідно з законопроектом до таких віднесено навіть пиво) уже не матимуть права спонсорувати спортивні та культурно-мистецькі події.

Автори та прибічники законопроекту, звісно, добре усвідомлюють: їхнє дітище може спіткати шалений опір не лише «маленьких українців» — любителів веселощів під градусом, а й багатьох високопосадовців. І все ж сподіваються на перемогу здорового глузду.

«Хоча ми отримали багато слушних пропозицій до законопроекту від народних депутатів, різних міністерств і громадських організацій, прийняттю цього документа протидіятиме серйозне лобі у Верховній Раді та деяких державних відомствах, — каже Михайло Сятиня. — Уже зараз відчуваємо серйозний спротив з боку керівників провідних телеканалів. Однак це міфи, що телеканали не зможуть вижити без алкогольної реклами — отримують надприбутки декілька заможних людей, а народ і моральність людей у результаті потерпає. Враховуючи особливо катастрофічну ситуацію з алкоголізмом на селі, фракція Народної партії започатковує широкомасштабний проект протидії згубному зеленому змію. Разом із зацікавленими міністерствами та відомствами, громадськими організаціями та, сподіваємося, народними депутатами з інших фракцій проводитимемо різноманітні просвітницькі акції та ретельно доопрацьовуватимемо законопроект про основні засади державної політики запобігання алкоголізму, який нині перебуває на розгляді у ВР. Адже завтра може бути пізно».