«У Рівненській області мають місце порушення прав і свобод громадян», — такого висновку дійшли фахівці Головдержслужби України, які за дорученням Кабінету Міністрів перевіряли факти, викладені у Зверненні до керівників держави депутатів фракцій «Народна довіра» та «Конструктивна дія» Рівненської обласної ради.

Нагадаю, що 25 березня на сесії Рівненської обласної ради фракції «Народна довіра» й «Конструктивна дія» оприлюднили звернення до Президента України Віктора Ющенка, Голови Верховної Ради Володимира Литвина, Прем’єр-міністра Юлії Тимошенко, в якому «висловили глибоку стурбованість ситуацією на Рівненщині у післявиборний період». Вони вимагали втручання керівників держави в ситуацію, що склалася в регіоні. 

На це звернення відгукнувся Кабмін, за дорученням якого №15604/1/-05 від 13.04.2005 Головне управління державної служби України провело перевірку фактів, викладених у листі згаданих фракцій Рівнеоблради. Ось лише деякі витяги з довідки, яку склали перевіряючі:

Щодо складання списків осіб, які не влаштовують керівництво Рівненської області, то «у ході перевірки встановлено, що у газеті «Волинь» від 11.02.05 №6, від 18.02.05 №7, від 4.03.05 №9, від 11.03.05 №10 опублікований «Список посадових осіб, які вчинили порушення виборчого законодавства й незабаром можуть сісти на лаву підсудних» без зазначення автора публікації. За відсутності судових рішень, що встановлюють вину, публікація такого списку може розглядатися як порушення прав людини, закріплених Конституцією України».

Щодо масових звільнень з органів виконавчої влади, установ та організацій з політичних мотивів методом тиску, то проведено заміну більшості керівників структурних підрозділів ОДА. За власним бажанням звільнилися 7 осіб, за згодою сторін — 2, у зв’язку з виходом на пенсію — 4. Відбулися зміни у керівництві органів управління освітою у 10 районах із 16-ти, лише троє із звільнених працевлаштовані вчителями та спеціалістами відділів освіти. Під тиском з боку голів Здолбунівської (С. Ніколіна) та Сарненської (В. Багній) райдержадміністрацій і безпідставних звинувачень стосовно участі у виборній агітації були написані заяви на звільнення за власним бажанням начальників відділів освіти В. Гершуном та Н. Параницею. Схожа пропозиція написати таку ж заяву надходила начальнику відділу освіти Г. Гончаровій і від голови Гощанської РДА В. Бейлаха. За ініціативи голови Сарненської РДА В. Багнія в навчальних закладах району проведено анкетування педпрацівників стосовно довіри керівникам шкіл, за результатами якого 15 директорам (30%) запропоновано написати заяви на звільнення. У Костопільському (3 особи) та Здолбунівському (2 особи) районах звільнені директори шкіл подали позови до суду щодо поновлення на посадах.

Щодо спроб керівництва органів виконавчої влади у Рівненській області організувати тиск на органи місцевого самоврядування, то «за інформацією Рівненської обласної ради (лист від 11.05.05 №01/8-132р) питання про звільнення керівників органів місцевого самоврядування розглядалося на сесіях Демидівської, Дубровицької, Зарічненської, Острозької, Рівненської районних та Рівненської міської рад. За результатами таємного голосування звільнені з посад заступники голів Демидівської і Дубровицької районних рад та секретар Рівненської міськради. Депутати не підтримали пропозицій про звільнення голів Острозької, Зарічненської, Демидівської та заступника голови Рівненської районних рад. Головами Рівненської, Острозької, Дубровицької, Зарічненської районних рад підтверджено збір окремими політичними силами компромату на посадових осіб органів місцевого самоврядування щодо проведення неправомірних сходок і віче, здійснення тиску на сільських і селищних голів».

Щодо створення у Рівненській області незаконних формувань та проведення ними «люстрації» громадян, залякування представників опозиції. «У Рівненській області на громадських засадах, без легалізації в установленому чинним законодавством порядку створені та діють громадські організації, так звані «Комітети громадської довіри» та «Комітети люстрації», які розглядають за заявами громадян питання стосовно зловживань з боку посадових осіб під час проведення виборів Президента України. Документів, на підставі яких діють ці комісії, не виявлено. Проте у газеті «Полісся» (Зарічненський район. — Авт.) за 25.02.05 №9 розміщено повідомлення під заголовком «Комісія з люстрації державних службовців Зарічненського району». В інформації голови комісії — в. о. голови Зарічненської РДА П. Мельника зазначено, що «комісія створена на громадських засадах, з ініціативи голови обласної держадміністрації Василя Червонія»...

У Дубенському районі діють Комітет громадської довіри (голова П. Комісарук) та Комітет люстрації (голова В. Волинець), які з порушенням вимог Закону України «Про звернення громадян» розглядають звернення та скарги громадян, які надходять у райдержадміністрацію, про перебування на посадах органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, закладів охорони здоров’я та освіти тих чи інших осіб.

За відсутності законодавчого підгрунтя існування комісії з люстрації державних службовців, створення таких комісій, збирання та накопичення інформації щодо громадян є незаконним та таким, що може призвести до порушення права на участь в управлінні державними справами, права вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування, права рівного доступу до державної служби, а також до служби в органах місцевого самоврядування (ст. 38 Конституції України), на працю (ст. 43 Конституції України).»