Мінекономіки зняло обмеження на паливні ціни. Скасовано норму, за якою 95-й бензин не повинен коштувати більш як 3,20, а дизпальне — 2,85. Сьогодні можна вважати, що бензинова криза закінчилася: черг на заправках немає, пальне є, хоча більшість водіїв, заїжджаючи на заправку, все ж таки заливають повний бак. А експерти й політики тим часом аналізують — що то було і, головне, що буде потім. Одні заявляють, що адміністративне регулювання — стратегічна помилка, інші кажуть, що все було зроблено правильно. А перспектива?
Перший заступник голови парламентського Комітету з питань паливно-енергетичного комплексу Микола Мартиненко впевнений, що проблем з бензином наступного місяця в Україні не буде. Хоча міністр економіки Сергій Терьохін каже, що ціни повільно зростатимуть. Мовляв, Росія кожні два місяці переглядає вивізне мито. Однак поки найвищі урядовці переймалися вартістю, про якість цього пального йшлося менше. Тим часом з початку року Держспоживстандарт перевірив майже 7,5 мільйона літрів нафтопродуктів, понад 800 тисяч — забракував і зняв з реалізації. Учора фахівці відомства провели тест-контроль на автозаправці, в якому взяв участь і наш кореспондент.
До останнього моменту ніхто не знав, куди їдемо. З’ясувалося — заправка «Лукойл» по Антоновича, 54. 95-й тут продають по 3,20 грн., дизпаливо — 2,95. Поки контролери розмовляють з персоналом, працівник швиденько заправляє машини клієнтів. Він каже, що за зміну обслуговує машин 200. Тож, якщо з’ясується, що на цій заправці бензин неякісний, — ми знатимемо напевно: щонайменше дві сотні машин отримають «удар по печінці».
На час перевірки заправка прикривається. Натомість відкриваємо колонку. Там обов’язково мають бути пломби на дозатор — Держспоживстандарт робить перевірку раз на півроку чи раз на рік (залежно від типу колонки). Пломби — на місці. Тепер дивимося сам дозатор: чи насправді нам наливають правильно. У спеціальну посудину, яка називається еталон-мірник, лічильник відраховує 10 літрів. 5 секунд — доки сіла піна — і результат: відхилення дозатора в межах норми — 10 мл. Потім бензин беруть на експертизу. Дві дози, одна з яких їде до лабораторії, друга — опломбована, залишається на заправці. З цього моменту, у разі негативного висновку, його можна опротестувати протягом 90 днів.
У Києві, де понад 200 заправок, щомісяця перевіряють приблизно 20. Водій Олег Петрович каже, що по машині одразу відчутно, коли вона заправлена неякісним бензином.
За даними Держспоживстандарту, найбільше забракованих нафтопродуктів продавали у Хмельницькій, Вінницькій, Рівненській та Кіровоградській областях. Як і раніше, головні претензії — занижене октанове число, завищена частка бензолу. А це означає шкідливі викиди та зіпсовані автомобілі.
Чи хороший за якістю бензин, який взяли на експертизу, з’ясується через декілька днів, а от за неякісні нафтопродукти столичні АЗС уже поплатилися: ТОВ «ЗОККО», ВАТ «Київміськнафтопродукт», ТОВ «НК-Альфа-Нафта», «Барс» ПП «Гарант» оштрафовані на суму від 9,7 тис. гривень до 63,3 тисячі.