Прем’єр-міністр України Юлія Тимошенко повідомила громадськість, що Кабінет Міністрів прийняв виклик російських нафтотрейдерів, які не зважають на розпорядження знизити ціни на бензин і дизпальне до економічно вмотивованого рівня — нижче 3 гривень за літр.
Той, хто проїжджав учора повз автозаправки «ТНК-ВР» і «Лукойла», міг на власні очі переконатися, що пальне тут коштує дорожче. У кожного своя правда. Безперечно одне: результати президентських виборів стерли надію росіян компенсувати минулорічні збитки, яких вони зазнавали упродовж тривалого часу від фіксації цін на пальне. Комерційні ціни за перероблену на підконтрольних заводах нафту нині зашкалюють за 350 доларів, а це означає, що вони знову зазнають збитків. Уряд виконує не властиву йому, адміністративну, пісню, але примусити його співати з чужого голосу навряд чи вийде. Юлія Тимошенко категорична: уряд відкритий для переговорів, але вимагатиме від операторів пальне за ціною нижче 3 гривень. І, як на мене, це звучить більш переконливо, ніж обіцянка знизити ціни на м’ясо до Великодня. Підстави для цього дає стрімка матеріалізація існуючої поки що на папері вітчизняної вертикально інтегрованої компанії з повним виробничим циклом — від видобутку нафти до реалізації пального. Прем’єр-міністр аніскільки не перебільшує, що з допомогою ВАТ «Укрнафта» (про що вже є домовленість. — Авт.) можна організувати переробку на Кременчуцькому, Надвірнянському і Дрогобицькому НПЗ як мінімум 240 тисяч тонн нафти на місяць. А мережа автозаправок «Укрнафти», «Укргазвидобування», «Укртатнафти», як відомо, може покрити щонайменше 30 відсотків роздрібного ринку. Якщо вони продаватимуть пальне нижче 3 гривень, неважко здогадатися, чиє пальне обиратиме споживач і якої пісні тоді заспівають російські нафтотрейдери. Співати адміністративну пісню, коли ще «пальці на горлі», можна й заплющивши очі на методи конкурентної боротьби. Тож краще домовлятися, щоб співати в унісон.
Уявімо, що «коротке замикання» на ринку, спричинене ціновою нестабільністю, призведе до дефіциту пального. Тоді різко зростуть обсяги контрабандної і контрафактної продукції. Тоді нас очікують кілометрові черги за бензином і його продаж на узбіччях доріг з бензовозів. Ми проходили спекуляцію в багатьох її проявах, у цьому — також. І ніколи не платили менше за ринкову ціну. Тож за протистояння уряду і нафтотрейдерів, зрештою, заплатить споживач.
Але протистояння, схоже, не буде. Прем’єр-міністр уже домовилася з власниками компанії «ТНК-ВР» залагодити справу миром. Нафтотрейдери віддадуть весь обсяг дизпального селу за цінами меморандуму до 15 травня — закінчення посівної. За її словами, від сьогодні мережа «ТНК» з однією тисячею заправок «увійде в ціни, які затверджені наказом Міністерства економіки і які забезпечать належну рентабельність».