Від початку тижня ціни на деяких автозаправках столиці на дев’яносто п’ятий бензин уже сягнули позначки 3 гривні 50 копійок, дизпальне деінде зникло з продажу, а деінде за нього правлять більш як 3 гривні. Дев’ять з десяти опитаних нами водіїв вважають, що це явище — тимчасове, “доки Юля не поставить на місце нафтобаронів”, один стоїть на тому, що дев’яносто п’ятий вже не подешевшає. Геть усі впевнені, що продавці вже почали “бодяжити”, тобто заливати у бензобаки сурогат пального.
 

Торговий дім ТНК-ВР і Лисичанський НПЗ майже одночасно оголосили про припинення реалізації нафтопродуктів через мережу власних АЗС. Привід доволі банальний — інвентаризація технічного обладнання. Наступного дня все стало зрозуміло. Позицію нафтотрейдерів на прес-конференції оприлюднив президент ТОВ «Нафтова компанія «Альянс-Україна» Петро Мірошников. Підсумуємо. Певна частина виробників і продавців нафтопродуктів не сприймають наказ Мінекономіки, бо, по-перше, вважають, що регулювати ціни на ринку — компетенція місцевих органів влади, а не міністерства. Бо, по-друге, не погоджуються з тим, що наказ набрав чинності з 15 квітня (на їхню думку, мав би набрати чинності з 25 квітня). Бо, по-третє, запропонований формат цін на нафтопродукти не відповідає ринковим реаліям. Адже, за їхніми підрахунками, ціни на нафту, з якої виробляють бензин і дизпальне, що надходять на ринок, від початку року зросли на 53,8 відсотка, акцизні збори — на 30 відсотків, значно підскочили тарифи на перевезення нафти залізничним транспортом. Не кажучи вже про те, що їх змусили постачати сільгоспвиробникам пальне за пільговими цінами. І ще така пікантна деталь: Прем’єр-міністр України Юлія Тимошенко відмовилася від переговорів з російськими нафтовиками і трейдерами.
Ще б пак. Адже Міністерство економіки та з питань євроінтеграції, а ще Мінпаливенерго, в особі його керівника Івана Плачкова, вважають, що нафтотрейдерський демарш спричинила тривіальна картельна змова, а дев’яносто п’ятий бензин за 2,99 — цілком економічно обгрунтована ціна і з огляду на фіскальну складову, і на кон’юнктуру світових цін на нафту. Третейським суддею, схоже, виступить Антимонопольний комітет України, який уже вивчає ступінь узгодженості дій кількох російських компаній.
Постанова Кабінету Міністрів, на якій ще чорнила не висохли, встановила нульову квоту на експорт бензинів моторних і дизпального на період проведення польових робіт. Відбулася багатогодинна нарада за щільно зачиненими дверима у Прем’єр-міністра представників НАК «Нафтогаз України», ВАТ «Укрнафта», ВАТ «Укртранснафта» і ЗАТ «Укртатнафта».
Як повідомили в прес-службі Кабінету Міністрів, незважаючи на запровадження наказом Міністерства економіки граничних рівнів оптово-відпускних цін на нафтопродукти, значна частина АЗС не виконує цих умов, а отже, уряд посилить проведення моніторингу цін на пальне на автозаправках в усіх регіонах країни, збільшивши кількість відповідних робочих груп і застосовуючи штрафні санкції до порушників.
Не виключено, однак, що на засіданні в Кабінеті Міністрів обговорювали і перспективи створення вертикальноінтегрованої компанії державної форми власності, яка запобігала б в подальшому шокам товарної пропозиції на ринку нафтопродуктів.