Як відомо, НАК «Украгролізинг» створена Кабінетом Міністрів відповідно до постанови від 11 квітня 2001 року № 354, яку підписав, перебуваючи на посаді прем’єр-міністра, Віктор Ющенко. Компанія неухильно проводить державну політику щодо поставок сільськогосподарським товаровиробникам машин та обладнання на умовах фінансового лізингу. Хочу поділитися з вами тим, що ми зробили в минулому році і чим знаменний він для нас. Так, ми відзначили сім років аграрного лізингу в Україні та — три роки з часу створення компанії. Але найголовніше, що нам удалося за ці роки, — це передати аграріям сільськогосподарську техніку на суму понад мільярд гривень.

Рятівна соломинка для селян

За період з 1998 року товаровиробники України на умовах фінансового лізингу отримали 15,8 тис. одиниць сільськогосподарської та переробної техніки, зокрема 4,9 тис. тракторів, 527 зернозбиральних та 600 кормо- та бурякозбиральних комбайнів, 450 машин хімічного захисту рослин, понад 100 комплексів для переробки сільськогосподарської продукції (млини, крупорушки, зерносушарки) та комплекси для тваринницьких ферм, вирощування й утримання курей, іншу сільськогосподарську машинерію. Найбільше техніки закуплено у виробничому об’єднанні «Південний машинобудівний завод», відкритих акціонерних товариствах «Харківський тракторний завод», «Червона зірка», «Борекс», «Херсонські комбайни», «Одессільмаш». Порівняно з 2003 роком тракторів, ґрунтообробної та посівної техніки аграріям поставлено більш як на третину, зернозбиральних комбайнів — у п’ять разів. Чимало техніки отримали товаровиробники Київської, Сумської, Кіровоградської, Вінницької, Хмельницької та інших областей.
Особлива увага приділяється ефективності використання бюджетних коштів, спрямованих на технічне переоснащення аграрного сектору. Для передачі сільгосптоваровиробникам техніки на умовах фінансового лізингу в 2004 році передбачалося асигнування з державного бюджету у розмірі 357 млн. гривень, зокрема із загального фонду державного бюджету — 262 млн. гривень, спеціального фонду державного бюджету — 66,5 млн. гривень, за рахунок коштів від погашення заборгованості за кредитами, залученими державою або під державні гарантії і наданими для закупівлі сільськогосподарської техніки іноземного виробництва — 28,5 млн. гривень. Сьогодні НАК «Украгролізинг» не лише повністю розрахувався з постачальниками, а й здійснив попередню оплату під поставку наступної партії тракторів та зернозбиральних комбайнів. Станом на початок 2005 року заводам та постачальникам за передану техніку перераховано 363,6 млн. гривень, у тому числі за рахунок коштів загального фонду державного бюджету — 245,6 млн. гривень. Слід зазначити, що торік третину нової техніки компанія закупила за рахунок коштів від повернення лізингових платежів. Ми добиваємося спрощення діючого механізму використання коштів. Для підтримки заводів-виробників зернозбиральної техніки прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 17 листопада 2004 року № 1532, якою збільшено термін використання бюджетних коштів без застосування до них штрафних санкцій до трьох місяців, а не до одного. А у разі невиконання суб’єктами господарювання договірних зобов’язань протягом зазначеного терміну з дня одержання бюджетних коштів — застосування до них штрафних санкцій у розмірі не нижче ставки Нацбанку.

Хто винен — віддати повинен

Одним із важливих напрямів роботи торік була організація своєчасного повернення лізингових платежів за техніку, передану на умовах фінансового лізингу. Як наслідок, за 2004 рік лізингоодержувачами з належних до повернення в частині відшкодування вартості техніки в сумі 70 млн. гривень фактично повернено 101,7 млн. гривень (145%), що у 1,6 разу більше проти показників 2003 року.
Багато зроблено й для виконання постанови Кабінету Міністрів від 24 березня 2004 року № 362, якою уряд визначив комплекс заходів щодо вдосконалення роботи з операторами-позичальниками іноземної техніки, зокрема щодо повернення іноземних кредитів, які були взяті позичальниками свого часу під гарантії уряду для придбання зарубіжної сільськогосподарської техніки. З належних до повернення торік 30 млн. гривень у рахунок погашення цієї заборгованості фактично надійшло до спеціального фонду 78 відсотків. Крім того, протягом 2004 року на вторинний ринок поступило 927 одиниць техніки, вилученої у неплатоспроможних одержувачів різних машин на 20 млн. гривень.
Наведу декілька прикладів про те, як розраховуються наші клієнти. Так, директор приватно-орендного сільгосппідприємства ім. І. Франка Горіховського району Волинської області Василь Тарарай повністю розрахувався за комбайн «Марал-125», а сьогодні регулярно сплачує кошти за два зернозбиральні комбайни КЗС-11 «Дніпро». Його колега із спілки селянських господарств «П’ятидні» Володимир-Волинського району цієї області Валерій Діброва теж у минулому цілком розрахувався за грунтообробну техніку, а нині чітко розплачується згідно з графіком за комбайни «Домінатор-МЕГА-204» та КЗС-11 «Дніпро».
Вчасно вносять кошти директори приватного сільськогосподарського підприємства агрофірма «Росія» Бердянського району Анатолій Ніколенко та ТОВ «Олександрівка» Приазовського району Микола Левченко Запорізької області. А голова ТОВ «Добробут» Макарівського району Київської області Віктор Гребенюк, який отримав у фінансовий лізинг два комбайни цієї самої модифікації, заявляє, що вони працювали відмінно і за минулорічні жнива він повністю «відбив» внесений аванс на їх придбання. Можу привести сотні прикладів, коли наші лізингоодержувачі чесно й своєчасно сплачують згідно з укладеними договорами та графіками кошти.
Однак є категорія лізингоодержувачів, які свідомо не перераховують кошти, вважаючи, що за техніку платити не варто, бо держава з часом борги простить або спише. Наша відповідь таким — вони глибоко помиляються. Компанія не роздає техніку наліво і направо, і не дарує державне майно. Якщо лізингоодержувач не сплачує вчасно лізинговий платіж, ми діємо по закону — передаємо справу до суду. Його рішення принципове — борги стягуються, до того ж нараховуються пеня і штрафи. Протягом трьох років за заявленими юридичною службою компанії позовами розглянуто близько півтори тисячі справ в судах усіх рівнів. За результатами їх розгляду прийнято судові рішення про стягнення з недобросовісних лізингоодержувачів понад 200 млн. гривень.
Справа для боржників не закінчується лише судами. Адже у неплатоспроможного клієнта або злісного боржника вилучається техніка, що впливає на їх виробничий процес. Вони зазнають втрат, пов’язаних з пошуком іншої техніки й устаткування для виконання запланованих обсягів робіт.

Працювати, а не чекати надходжень від держави

Компанія з року в рік набирається досвіду, піднімається на новий, якісніший рівень роботи. Утвердились її ідеологія та повага до неї. Втілюючи в життя Укази Президента України від 23 лютого 2001 року № 111 «Про додаткові заходи щодо дальшого розвитку лізингу в аграрному секторі економіки» та від 21 березня 2002 року № 280/2002 «Про заходи щодо розвитку корпоративного управління в акціонерних товариствах», НАК «Украгролізинг» проведено значну роботу щодо корпоратизації. Завершено формування статутного фонду компанії.
Усе це зобов’язує нас працювати по-новому, з більшою відповідальністю ставитись до виконання завдань держави. Ми повинні накопичувати власні оборотні кошти і за них брати техніку в лізинг. Ці напрацювання маємо внаслідок проведення значної організаторської роботи та зміцнення всіх ділянок грамотними керівниками та спеціалістами. Щомісячно разом з обласними філіями складаються графіки повернення лізингоодержувачами коштів, прискіпливо аналізується хід їх здійснення, вживаються оперативні заходи щодо надходження коштів у відповідний термін. Ці питання регулярно розглядаються на засіданнях правління, під час співбесід із керівниками, на перекличних та оперативних виробничих нарадах. В регіони для подання практичної допомоги постійно виїжджають наші працівники.
Ми підібрали й спираємося на підготовлених людей, а з тими, що не відповідають сьогоднішнім вимогам — розпрощалися. Проведено низку семінарів та науково-практичних конференцій з питань розвитку фінансового лізингу на базі областей. Компанія брала участь у таких заходах, як «Дні поля», державних та зарубіжних виставках сільськогосподарської техніки. Проведено переговори з провідними машинобудівними компаніями Росії, Казахстану, Німеччини, Франції тощо.
Спираємося на досвід роботи Волинської філії, яку очолює Григорій Люлька, Запорізької на чолі з Володимиром Бруєм, Луганської — з Олександром Жулієм. Тут є чому повчитися і як вчасно повертати кошти, і як законно вилучати техніку та передавати в повторний лізинг, і як повертати кредити за іноземну техніку тощо.

Без техсервісу трактор у полі не плугатар

У цьому році товаровиробники України замовили сільськогосподарської техніки на 770,6 млн. гривень. Більшу частину замовлення становить складна сільськогосподарська техніка, а саме: трактори типу ХТЗ та ПМЗ 80/82, зернозбиральні комбайни «Славутич» Херсонського комбайнового заводу, «Дніпро» (КЗС-11) Павлоградського механічного заводу та інше. На жаль, вказане замовлення забезпечене фінансовими ресурсами лише на 232,8 млн. гривень, зокрема від повернення лізингових платежів — 194 млн. гривень і коштами, що надійдуть у рахунок погашення заборгованості за кредитами, залученими державою або під державні гарантії і наданими для закупівлі сільськогосподарської техніки іноземного виробництва, — 38,8 млн. гривень. Виходячи з цього, нинішнього року в межах визначеного обсягу фінансування планується поставити на умовах фінансового лізингу 3480 одиниць сільськогосподарської техніки, зокрема 200 зернозбиральних комбайнів та 580 тракторів. Хоча, на перший погляд, це великі цифри, але ми не монополісти на ринку.
Фахівці компанії уважно відстежують надійність пропонованої на умовах лізингу техніки і надають лізингоодержувачам необхідну допомогу і у відновленні її роботоздатності, і у стягненні з продавців неякісної техніки збитків від простоїв машин у гарантійний період використання.
Треба відверто сказати: на жаль, вітчизняна сільськогосподарська техніка поступається зарубіжним аналогам за якістю та надійністю. Вітчизняні виробники не переймаються технічним сервісом своєї продукції як у гарантійний, так і особливо у післягарантійний період. Щоб зменшити простої техніки через несправності і створити кращі умови для роботи машин із повною віддачею і, врешті-решт, гарантувати повернення витрачених на лізинг коштів, компанія змушена розвивати власну мережу технічного сервісу. Цей вид діяльності набуває щодалі більшої ваги, бо з подрібненням господарств, викликаним розпаюванням земель, істотно погіршились умови для обслуговування техніки.
З цією метою ми створюємо стаціонарні пункти технічного сервісу, магазини запасних частин. Особлива проблема для нас — ремонт зношеної техніки. Відповідно до статті 23 Закону України «Про Державний бюджет України на 2005 рік», ВАТ «НАК «Украгролізинг» разом із Мінфіном, Головуправлінням Держказначейства, КРУ, а також Мінекономіки підготували пропозиції Кабінету Міністрів України, який підтримав їх і 22 січня 2005 року своєю постановою № 99 затвердив Порядок використання у цьому році коштів державного бюджету на ремонт сільськогосподарської техніки та обладнання для агропромислового комплексу, що вилучені з фінансового лізингу в лізингоодержувачів, визнаних банкрутами, або таких, що порушили договір лізингу. Лише на початок поточного року нам довелося перейматися ремонтом 702 машин, вилучених у неплатоспроможних лізингоодержувачів, й передачі їх у повторний лізинг.

Арифметика майбутнього

У січні ми провели в компанії так звану «перепустку» всіх філій, де заслухали звіти кожного керівника філії та дочірнього підприємства, розглянули їх бізнес-плани, звірили всі цифри. У ході цієї роботи виявились і недоліки у діяльності філій, зокрема, у веденні бухгалтерського обліку (майна, застави), встановленої звітності, де-не-де проявлений суб’єктивізм під час оцінки вартості техніки, особливо іноземної, яка вилучається і передається у повторний лізинг, були докори в тому, що іноді така техніка довго стоїть на приколі тощо. Окреслили спільні дії на 2005 рік. Упевнений, що така робота дасть відрадні результати.
Для закріплення досягнутого, з урахуванням того, що 2005 рік оголошено роком села та з метою усунення недоліків, ми розробили програму дій на цей рік і визначили конкретні заходи. Зокрема, компанія домагатиметься приєднання її до міжнародної лізингової діяльності через пайову участь в іноземних інвестиціях, здійснення програм спільного виробництва перспективної сільськогосподарської техніки, а також шляхом залучення іноземних кредитних ресурсів для розвитку лізингових операцій з цією технікою. Ми плануємо завершити роботу щодо передачі у власність сільгосптоваровиробників або вилучити техніку, передану їм на умовах фінансового лізингу в 1998 — 1999 роках, з наступною її реалізацією. Запроваджуватимемо порядок укладання договору застави/поруки на суму, не меншу двох чергових лізингових платежів, до терміну обміну довіреності лізингоодержувача на отримання техніки на заводі.
Ми думаємо про здійснення страхування сільськогосподарської техніки та фінансових ризиків. Компанія й надалі працюватиме разом з філіями і дочірніми підприємствами щодо створення виробничої бази і освоєння ринку технічних послуг. Ми домагаємось, щоб на кінець 2005 року діяв 151 магазин із продажу запасних частин, 43 майданчики виставки-продажі техніки, 71 спеціальний пункт технічного сервісу та 14 пересувних ремонтно-діагностичних установок.
Ми вдосконалимо організаційно-правову структуру відкритих акціонерних товариств «Сільськогосподарських МТС» з таким розрахунком, щоб вони стали рентабельними, надавали послуги селянам у весняно-польових роботах. Про це йшлося під час виїзного розширеного засідання правління НАК «Украгролізинг» на заводі «Уманьферммаш» (Черкаська обл.).  Намічається також приймання іноземної техніки у позичальників кредитів та власників техніки, неспроможних розрахуватися за неї коштами, щоб передати її у повторний лізинг. Маємо внести низку пропозицій щодо вдосконалення законодавчо-правового забезпечення діяльності фінансового лізингу. Зокрема, готуємо доповнення до Закону України «Про податок на додану вартість» у частині операцій фінансового лізингу. Будуть підготовлені пропозиції щодо зміни правового статусу та встановлення організаційно-правової форми дочірніх підприємств компанії відповідно до чинних Цивільного та Господарських кодексів, а також доповнення та зміни до статуту НАК «Украгролізинг». Багато уваги буде приділено роботі з кадрами, підвищенню їх кваліфікації, забезпеченню технічними засобами роботи. Вся робота здійснюватиметься прозоро, на публічних засадах.
У світлі нових ідей розбудови України, виголошених Президентом Віктором Ющенком і Прем’єр-міністром Юлією Тимошенко, правління, співробітники НАК «Украгролізинг» сповнені оптимізмом достойно проводити в життя державну політику аграрного лізингу на селі.

Євген ТОМІН, голова правління Національної акціонерної компанії «Украгролізинг».