Які повноваження необхідні Верховній Раді, щоб мати можливість контролювати ефективність та результативність виконання законів? Відповідь на це запитання шукали учасники науково-практичної конференції «Парламентський контроль: українські реалії та світовий досвід». Її організував Комітет з питань Регламенту, депутатської етики та організації роботи ВР.

Відповідно до Конституції Верховна Рада здійснює представницьку, установчу, законодавчу, контрольну та інші функції. І хоча функція контролю є пріоритетною, нині вона майже не виконується. А тому, зазначив Перший заступник Голови ВР Адам Мартинюк, сьогоднішня розмова — початок серйозної роботи над її удосконаленням і зміцненням. «Якщо говорити про парламентський контроль, то можна сказати, що він є, але його й немає», — зазначив
А. Мартинюк. Народні депутати постійно відчувають, що функція не виконується, передовсім — виконавчими структурами влади. Це трапляється тому, що парламент не має безпосереднього стосунку до їх формування. А також через відсутність основоположних законів, передбачених Конституцією. Адам Мартинюк переконаний: нашій державі дійсно було верховенство права, то уряд не мав би права діяти без закону, який регламентує його діяльність. Інший приклад: парламент має право створювати тимчасові слідчі комісії з найважливіших проблем суспільного життя. І він цим правом користується, але результативність діяльності комісій практично нульова, зауважив він. І знов — через відсутність закону. Невдовзі країна житиме у новому форматі розподілу влади (йдеться про зміни до Конституції, які парламент ухвалив у грудні минулого року), за яким контрольна функція парламенту надзвичайно зросте. І готуватися до цього треба вже нині, впевнені учасники зібрання. Необхідно прийняти зазначені вище закони та внести зміни до низки чинних документів. А ще — наділити парламентські комітети більшими повноваженнями. Зокрема, надати їм можливість проводити комітетські слухання, водночас залишивши за ВР право проводити парламентські слухання, але з вагоміших питань. Оскільки комітети формуються за принципом фаховості кожного члена комітету, це сприятиме професійності парламентського контролю, впевнений голова профільного комітету Валентин Матвеєв. До того ж комітетські слухання розвантажать роботу самого парламенту.