Відлунали, віддзвеніли творчі звіти

Але їх наче й не було. Залишились лише запитання: навіщо їх узагалі проводили, що вони засвідчили? Чи варто їх проводити надалі?
Йдеться про творчі звіти майстрів мистецтв і художніх колективів регіонів України. Про наймасовіші й найяскравіші культурно-мистецькі заходи. Адже понад тисячу їх учасників майже з усіх областей складали іспити вибагливим столичним глядачам у національному палаці “Україна”. А перед цим право потрапити на головну сцену попередньо виборювали десятки тисяч на районних і обласних відбіркових турах. Своє ставлення до них редакція нашої газети визначила тим, що в їх рамках проводила свій конкурс, була головним інформаційним спонсором.
Переконаний: не можна залишати без відповіді запитання, навіщо було здійснено таку гігантську організаторську роботу на місцях, витрачено великі кошти на проведення звітів, які проходили, до речі, при переповненій залі палацу «Україна». Тож наводжу враження й побажання кількох членів експертної групи, надіслані до редакції на моє прохання.
Генеральний директор — художній керівник Національного оркестру України, народний артист України, лауреат Національної премії України імені Тараса Шевченка, професор Віктор ГУЦАЛ:
— Загальне враження позитивне. Радує те, що з’являються нові художні колективи, хоча, можливо, їх створюють ситуативно, тобто до звіту. А створення, приміром, капел троїстих музик — це наш справжній винахід.
Разом з тим не може не тривожити, що звіти багатьох областей стають дедалі розважальнішими, збільшується частка естрадних номерів і меншає номерів народного або класичного жанру. Губиться основне завдання звітів: збереження і показ духовних джерел і демонстрація наших досягнень у класичному мистецтві.
І все ж — такі звіти необхідні. Вони не є рудиментом старої епохи, як дехто вважає. Наш народ завжди мав потяг до колективного музикування, співу і танців, як і разом працювати. Звіти — це єдина можливість ознайомити всю Україну з культурою та мистецтвом певного регіону.
Художній керівник ДП «Україна мистецька», перший заступник голови Національної спілки діячів театрального мистецтва, заслужений діяч мистецтв України Василь ВОВКУН:
— Безперечно, звіти мобілізують творчі колективи регіонів, дають позитивні ривки у пошуку змісту і форм. Але я не згоден зі складеною практикою, коли більшість звітів-концертів проводиться в один вечір і дається загальна оцінка. Краще було б, якби симфонічна чи академічна музика регіонів звучала й оцінювалася у спеціальних концертних залах, театральне мистецтво — в театрах тощо. Тобто я за те, щоб регіони звітували в столиці не один день, а тиждень чи декаду і раз на 2-3 роки. Може, доцільно проводити звіти за жанрами раз на рік. Щоб вони мали свою адресність і кваліфіковану, прискіпливу оцінку.
Творчі звіти потрібні для того, щоб кожен регіон мав можливість порівняти себе з іншими. І їх треба проводити саме в столиці.
Президент Асоціації діячів естрадного мистецтва України, член Національного музичного комітету України/ЮНЕСКО, заслужений діяч мистецтв України Віктор ГЕРАСИМОВ:
— Творчі звіти дають змогу в найяскравішому єстві пізнати розмаїтий світ багатогранного мелосу регіонів, поринути в їх автентичну неповторність. Важко осягнути це неповторне багатожанрове явище. Вони надзвичайно потрібні і корисні, бо підносять дух, дарують надію на наше краще життя, гуртують людей, створюють здорову конкуренцію між виконавцями на місцях за право виступити на головній сцені країни.
Та, мабуть, краще було б облаштовувати звіти чи конкурси за жанрами, віковими категоріями виконавців. Переконаний: творчі звіти необхідно поновити і провести до 15-ї річниці незалежності України.
Гадаю, висловлені експертами міркування стануть у пригоді всім організаторам і учасникам творчих звітів майстрів мистецтв та художніх колективів країни. Залишається лише чекати реакції на цю публікацію нового міністра культури Оксани Білозір, або краще колегії міністерства, і привітати всіх працівників культури та аматорів народного мистецтва з їхнім святом.
Успіхів, творчих злетів і дерзновення вам, друзі!

Київ.